خبرگزاری کار ایران

پیکر احمد رسول‌زاده از مقابل خانه سینما تشییع شد؛

معراج رسول در سالروز رسول خدا / هنر ایران یتیم شد

asdasd
کد خبر : ۲۴۱۲۶۱

بهترین تعریف از صدای رسول‌زاده را محمد صالح‌علا کرد وقتی گفت صدایت طیف سمفونی شماره ۹ بتهوون بود. خداحافظ پیرمرد دریا.

مراسم تشیع پیکر احمد رسول‌زاده؛ استاد مسلم دوبله کشور؛ صبح امروز(۲۱ دی) در محل خانه سینما تشییع شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فرزان قاسملو(نوه مرحوم رسول‌زاده) از همه حضار تشکر کرد و گفت: علی‌رغم هماهنگی ضعیفی که صداوسیما برای اطلاع‌رسانی انجام داد از همه کسانی‌که در این مراسم حضور پیدا کردند؛ ممنونم.

او ادامه داد: احمد، رسول، محمد، عمر، موسی این‌ها واژگان مرتبط با تو بود. حتی هنگام انتخاب نام تو و حتی زمان معراجت با سالروز رسول خدا یکی شد. پدربزرگ عزیزم؛ من عشق به کتاب، علاقه به ادبیات، موسیقی، انسان دوستی، صبر و جدی نگرفتن ناملایمات دنیا را از تو آموختم. این اواخر سختی‌های زیادی کشیدی اما با صبر تحمل کردی و زبان به گله و شکایت بازنکردی. این فرار بزرگ از زمانه غم عمیقی برای ما گذاشت. این اواخر تنها صدایت مانده بود.

او ادامه داد: بهترین تعریف از صدایت را از دهان محمد صالح‌علا شنیدم که گفت صدایت طیف سمفونی شماره ۹ بتهوون بود. خداحافظ پیرمرد دریا.

مردی که برای تربیت نسل بعد مشتاق بود

محمدمهدی عسگر‌پور(مدیرعامل خانه سینما) با بیان این مطلب که سینمای ایران و تلویزیون یکی از بزرگ‌ترین دوبلورهای خود را از دست داد؛ گفت: من این افتخار را داشتم که ۲۷ سال پیش با این استاد ارجمند همکاری داشته باشم و در چند روزی که خدمت ایشان بودم شوق ایشان را در کارکردن و تربیت نسل بعداز خود می‌دیدم.

او ادامه داد: همه کسانی که با ایشان کار می‌کردند؛ می‌توانند به الگو بودن رسول‌زاده در حرفه‌ای که کار می‌کرد؛ شهادت بدهند و ما مادام که صدای ایشان را خواهیم شنید؛ او زنده است.

جایگزینی برای رسول‌زاده نداریم

حمیدرضا آشتیانی(رئیس انجمن گویندگان) به نمایندگی از انجمن گویندگان کشور در این مراسم سخنرانی کرد و گفت: امیدوارم این داغ‌ها کمک کند که ما یادشان را زنده نگه داریم و بتوانیم ویژگی‌هایشان را تداوم ببخشیم. جایگزینی برای رسول‌زاده نداریم و امیدوارم که راه او ادامه پیدا کند.

کلام رسول‌زاده الهی بود

منوچهر اسماعیلی؛ مرد بزرگ صدای ماندگار سینمای ایران؛ به سفر خود همراه مرحوم رسول‌زاده به خانه خدا اشاره کرد و گفت: معصومیتی که در صدای ایشان بود در مرامشان نیز وجود داشت. من به عینه این را در خانه خدا دیدم. کلام ایشان کلام الهی بود و شاید بتوان گفت این آیت الهی بود که خداوند او را دوست داشت.

اسماعیلی گفت: رسول‌زاده یک مرد بزرگ صنفی بود و در تمام مراحلی که خانه سینما نیاز به کمک داشت ایشان همراه ما بودند.

حضوری که مایه عدل و انصاف بود

سلیم(عضو هیات مدیره خانه سینما) با بیان این مطلب که شخصیت‌های زیادی در سینمای ما با صدای رسول‌زاده درخشیدند؛ گفت: او انسانی بود که با حضورش همیشه موجب آرامش اطرافیان می‌شد. در سالهای دور هیات داوری و شورای داوری حضورشان را مایه عدل و انصاف می‌دیدند و از رای او تبعیت می‌کردند.

او ادامه داد: اهالی سینما؛ او را انسانی می‌دانستند که حضورش روابط انسانی را برقرار می‌کند. او با اینکه ظرفیت‌های جسمی‌اش ضعیف شده بود اما ظرفیتهای انسانی و درونی‌اش هنوز بروز نکرده بود و برای شناخت او سال‌ها زمان نیاز بود.

او ادامه داد: من هیچ وقت با این موضوع کنار نیامدم که گویندگی و صداپیشگی در سینما بخشی از تمام حضور یک بازیگر است؛ زیرا صدا بخش مهمی از بازی یک بازیگر است و رسول‌زاده در حقیقت انسانی بود که می‌توانست به نقش جان بدهد و هنرپیشه‌های زیادی در سینما با صدای او توانستند چهره شوند.

سلیم با بیان این مطلب که حضور آن مرحوم قیمتی بود و نبودش موجب تاثر است؛ گفت: انسانهایی باید بمانند تا بخشی از انسانیت را به ما انتقال دهند.

مانند او به تعداد انگشتان دست نداریم

ناصر ممدوح(دوبلور سینما و تلویزیون کشور) فقدان و نبود رسول‌زاده را بسیار سخت دانست و گفت: ما مانند او خیلی کم داریم و شاید تعدادشان به تعداد انگشتان دست هم نرسد و متاسفانه روز به روز شاهد از دست دادن آن‌ها هستیم.

ممدوح ادامه داد: ایشان نه تنها یک هنرپیشه و صداپیشه بودند بلکه انسانی فرهیخته، مهربان، متواضع بودند. روحشان شاد. برای خانواده ایشان، جناب خسروشاهی و خانواده سینما عرض تسلیت دارم.

هنر ایران یتیم شد

حسین عرفانی با این جمله که سینمای ایران و هنر ایران یتیم شد؛ صحبت‌های خود را شروع کرد و ادامه داد: الان که در کنار جسد محترم ایشان ایستاده بودم؛ دخترش گلی را پرپر کرد و گفت بابا تو مثال این گل بودی. من هم این صحیت را تکرار می‌کنم به راستی شبیه گل بود.

محمود قنبری با تاکید بر این مطلب که مرد بزرگی را از دست دادیم؛ گفت: مردی که از تئا‌تر آمده بود و استاد مسلم دوبله بود و بسیاری از استادان این صنف شاگردی ایشان را کرده‌اند. صدای لطیف، ماندگار او در ذهن‌ها می‌ماند.

او ادامه داد: من در سفر مکه ۲۰ شبانه روز با این مرد اهل شعرو حافظ و مولانا بودم و در یک کلمه در زندگی و همکاری با دوستان دوست‌ داشتنی و شیرین بود.

عیوض رضایی گفت: در مسیر آمدن برای شرکت در مراسم طول ۵۵ سال کار دوبله را در ذهن مرور کردم. رسول‌زاده هم‌چون یک معلم درطول دوبله فیلم با دوبلور‌ها تمرین می‌کرد. او با تمام وجود به دیوار تکیه می‌داد. غصه می‌خورد و رنج می‌برد و به آبروی کار فکر می‌کرد. زمانی که یک دوبلور تپق می‌زد فرو می‌ریخت.

در انتهای مراسم؛ حجت‌الاسلام دعاگو بر پیکی مرحوم اقامه نماز کردند.

در ادامه نیز؛ اطلاعیه تسلیت شورای مرکزی انجمن بازیگران سینمای ایران توسط کیایی(مجری مراسم) قرائت شد که بر این مطلب تاکید داشت امروز همه صنوف خانه سینما عزادار چنین مرد بزرگی هستند.

مراسم ختم مرحوم احمد رسول‌زاده؛ سه‌شنبه ۲۳ دی ماه در مسجد حجت‌بن‌الحسن واقع در سهروردی برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز