خبرگزاری کار ایران

با حضور ربیعی؛ جنتی و ایوبی؛

سامانه رای فجر در جشنواره فیلم فجر راه‌اندازی شد

asdasd
کد خبر : ۲۴۳۴۷۳

سامانه «رای فجر» یک سامانه موبایلی با فناوری روز است که دسترسی به اخبار، رویداد‌ها و منابع تصویری سی و سومین جشنواره فیلم فجر را برای عموم مردم در سراسر کشور ممکن می‌سازد.

سامانه «رای فجر» صبح امروز(۲۸ دی) با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیرعامل رایتل، رئیس سازمان سینمایی کشور و دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر برونمایی شد.

به گزارش ایلنا؛ جنتی در این مراسم؛ ضمن ابراز خرسندی از همکاری با وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: جشنواره‌های فجر نمادی از دستاوردهای هنری انقلاب اسلامی است که در حوزه‌های متعدد ازجمله سینما، تئا‌تر، موسیقی و حتی مد و لباس برگزار می‌شود و مبنا بر این است که در این دهه هم یک گزارش از دستاوردهای فرهنگی و هنری به مردم ارائه شود و هم یک فضای شاد و مفرح و دلنشینی فراهم شود که مردم از آن بهره‌مند شوند.

جنتی افزود: در طی شانزده ماه گذشته به همت جناب آقای ایوبی و همکارانشان تحولات خوبی رخ داده است. زمانی که من به وزارت ارشاد آمدم؛ با سینماگران زیادی صحبت کردم برای اینکه دیدگاه‌های آن‌ها را بشنوم و این درحالی بود که آن‌ها ابراز می‌کردند که چند سال است که به وزارت ارشاد نیامده‌اند و حتی برخی از آنان حاضر نبودند فیلم‌هایشان را به جشنواره بدهند به دلیل سرخوردگی که از برخی مسائل داشتند. ولی در طی این مدت یک نشاطی ایجاد شده، خانه‌سینما که بسته بود؛ باز شد و سالن‌های سینمای جدیدی به مجموعه سینما اضافه شد و اکران فیلم‌ها رونق بیشتری گرفت.

وزیر ارشاد اضافه کرد: برخی صاحبان سینما تصمیم داشتند که برای سینمای خود تغییر کاربری بگیرند اما اکنون امید دارند که از سالن سینمای خود بهره ببرند و مخاطبان بیشتری را پذیرا باشند.

وی با اشاره به جشنواره فجر گفت: امسال سی و سومین سالی است که جشنواره فیلم فجر برگزار می‌شود و یک رویداد بسیار خوبی است که در دهه فجر واقع شده است. اما بحثی که ما دنبال می‌کردیم این بود که برخی کار‌ها از وظایف وزارت ارشاد نیست و نباید در تصدی آن باشد. یکی از آن‌ها برگزاری همین جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های بین‌المللی است که در طول سال برگزار می‌کنیم. کار ما باید بیشتر سیاست‌گذاری و نظارت و حمایت باشد و ما اعلام آمادگی کردیم که این کار‌ها را واگذار بکنیم که در برخی از بخش‌ها مانند نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال در این زمینه موفق بودیم.

در حوزه کتاب هم قرار است برگزاری نمایشگاه سال آینده به خود ناشران واگذار شود و اگر بتوانیم سایر جشنواره‌های دهه فجر راهم واگذار کنیم؛ آمادگی آن را خواهیم داشت.

علی جنتی در ادامه به حمایت مراکز اقتصادی از فرهنگ اشاره کرد و گفت: در دنیا این معمول است که شرکت‌های اقتصادی از فعالیت‌های خیریه و فرهنگی و هنری به طور جدی حمایت می‌کنند و این هم برای خودشان جنبه تبلیغی دارد و هم باعثحمایت از فعالیت‌های هنری و فرهنگی می‌شود.

جنتی اضافه کرد: در سالی که مقام معظم رهبری آن را سال اقتصاد و فرهنگ نامیدند؛ باید بتوانیم پیوند بین اقتصاد و فرهنگ را برقرار کنیم و امیدواریم که همه مردم بتوانند از ثمرات این اقدام خوب در تمام نقاط کشور بهره‌مند شوند و با استفاده از این تکنولوژی همه اتفاقات این دهه را از نزدیک ببینند و از اخبار باخبر شوند و حتی شاید بیشتر از کسانی که در متن اتفاق حضور دارند بتوانند در فضای مجازی از برنامه‌ها و رویداد‌ها استفاده کنند.

رئیس سازمان سینمایی نیز افزود: سینما یکی از افتخارات ایران اسلامی است و جشنواره فجر در حقیقت رونمایی از سینمای ملی ماست و حاصل یکسال تلاش سینماگران کشور است و همه مردم در سراسر کشور علاقه‌مند هستند که در جریان اتفاقات این رویداد بزرگ باشند. خصوصا امسال که به دلیل محدودیت‌های مالی کشور جشنواره فجر با مرکزیت تهران برگزار می‌شود و امسال هم امکان برگزاری همزمان آن در همه شهر‌ها را نداریم مردم شهرهای دیگر علاقه مندند که حداقل در جریان رویدادهای جشنواره قرار بگیرند و عدالت اطلاع رسانی رعایت شود و رایتل به جایی رسیده است که می‌تواند این کار را برای ما انجام دهد.

ایوبی همچنین گفت: امیدواریم که با این پوشش وسیع علاقه مردم به سینما بیشتر شود و در نتیجه اکران فیلم‌ها موفق‌تر باشد و آشتی مردم با سینما را که اتفاق بزرگی است و تحقق پیدا کرده است، تعمیم پیدا کند

وی با تشکر از علی ربیعی وزیر کار و تعاون به دلیل پیشتازی در حمایت از فرهنگ و هنر کشور گفت: شعار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ابتدا همکاری و همراهی فرهنگ و هنر با دیگر دستگاه‌های کشور بوده زیرا گرچه وزارت ارشاد و سازمان سینمایی متولی هنر و سینما است ولی فرهنگ متعلق به همه کشور است و واقعا اگر اراده سیاسی و اقتصادی قوی و همکاری بین همه دستگاه‌ها اتفاق نیفتد شاید هیچ کار اساسی برای فرهنگ نتوان کرد. و شعار آقای جنتی هم از ابتدا تمرکز زدایی و پیوند میان اقتصاد و فرهنگ بود و ما خوشحالیم که در عرصه سینما این اتفاق به خوبی در حال رخ دادن است.

وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی نیز گفت: به آقای جنتی تبریک می‌گوییم که کشتی سینما تا اینجا جلو آمده و این هم از آثار تدبیر است که از جمله آن حضور نیروهایی مثل دکتر ایوبی و آقای رضاداد که سال‌ها در سینما خدمت کرده‌اند.

ربیعی گفت: چون رایتل متعلق به سازمان تامین اجتماعی است من به این نکته اشاره کنم که تامین اجتماعی تنها بحثبیمه نیست. بلکه در تامین اجتماعی وظیفه ما ایجاد نوعی امنیت اجتماعی به معنای ایجاد ایمنی و امنیت روانی در جامعه و ایجاد امنیت اقتصادی و درمانی برای مردم است

وی ادامه داد:. یکی از مباحثدیگر هم امنیت فرهنگی است. ما در تامین اجتماعی معمولا با گروه‌های خاموش جامعه ازجمله کودکان بی‌سرپرست یا بدسرپرست و کودکان سرراهی و نارس سروکار داریم و علاوه برآن باید به اقشار دیگر و زمینه‌های دیگر هم بپردازیم و درواقع به رسالت اصلی تامین اجتماعی برگردیم و آن ایمنی خاطر افراد است.

وی افزود: امروزه همه به تامین اجتماعی احترام می‌گذارند و تامین اجتماعی با پاکدستی به فرهنگ هم وارد شده و دولت تدبیر و امید به رفاه به صورت سنتی نمی‌اندیشد و فقر درمانی، غذایی و سواد در دستور کار کمیسیون اجتماعی دولت قرار گرفته است. لذا فقر دیگری که با آن روبرو هستیم؛ فقر فرهنگی است که باید مقابل آن بایستیم و همچنین فقر اخلاقی که در سال‌های اخیر بیشتر به آن دامن زده شد و ما با مزیت‌های اخلاقی و فرهنگی می‌توانیم بر آن غلبه کنیم و خوشحالیم که در این مسیر حرکت می‌کنیم.

وزیر تعاون و رفاه با اشاره به پنج نکته اساسی درباره موضوع جلسه عنوان کرد: نکته اول این است که سینمای ایران همواره با تحولات اجتماعی عجین بوده است. نسل‌های مختلف ما عموما قهرمان‌های ذهنی خود را از سینما پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به تعریف فیلم‌فارسی از زبان مرحوم هوشنگ کاووسی گفت: هر تولیدی مخاطب خود را دارد و اگر بتواند او را راضی کند باید به آن احترام گذاشت. فیلم‌هایی مثل دختر لر و گنج قارون وقیصر و گاو غیره هرکدام مسائل زمان خود را بیان می‌کنند. برخی به فیلم‌های فردین خورده می‌گیرند اما‌‌ همان فیلم‌ها هم مسائل اجتماعی زمان خود را بیان می‌کند و سینما همواره اینگونه بوده است.

ربیعی گفت: نکته دوم این است که اگر ما نگران تضعیف فرهنگ خود هستیم، راه‌حل آن تقویت فرهنگ داخلی و تولید بیشتر است. چراما نمی‌توانیم مثلا بالیوود داشته باشیم؟ من معتقدم تقویت فرهنگ داخلی یکی از وظایف ماست که رایتل امروز به این میدان پا نهاده است و ما اینگونه برای گسترش مزیت‌های فرهنگی خود از تکنولوژی بهره می‌بریم.

وی با اشاره به عبارت «رسانه در خدمت رسانه» نکته سوم خود را اینگونه مطرح کرد: ما معتقدیم ارتباط بین ارتباطات و رسانه‌های نوین را باید درخدمت سینما قرار دهیم و چون سینما هم خود یک نوع رسانه است، اینگونه یک نوع هم‌افزایی بین رسانه‌ها ایجاد می‌کنیم و به گسترش بیشتر مزیت فرهنگی خود کمک کنیم و جلسه امروز آغاز این هم‌افزایی خواهد بود.

وزیر کار؛ در نکته چهارم صحبت‌های خود به اقتصاد فرهنگ پرداخت و گفت: ما بیشتر به پیوست‌های فرهنگی طرح‌های اقتصادی پرداخته‌ایم و البته زیاد هم موفق نبوده‌ایم ولی صنعت همیشه به پیوست‌های فرهنگی نیاز دارد اما به اقتصاد فرهنگ کم توجه شده است که اگر به آن درست بپردازیم این مسئله سودآور هم خواهد بود. یعنی فرهنگ نیز نیازمندیک پیوست اقتصادی است.

وی سپس به دهه فجر اشاره کرد و افزود: دهه فجر دهه تحول بزرگ ایران است و برای نسل ما یک نوستالژی است. این تغییر بزرگ را مدیون فجرآفرینان هستیم.

ربیعی درپایان سخنانش ابراز امیدواری کرد که همکاری‌های وزارتخانه‌های کار و ارشاد بیشتر شود و تاکید کرد که از فیلم‌ها و جشنواره‌های کارگر محور و با موضوع کارآفرینی حمایت خواهد کرد

سامانه «رای فجر» یک سامانه موبایلی با فناوری روز است که دسترسی به اخبار، رویداد‌ها و منابع تصویری سی و سومین جشنواره فیلم فجر را برای عموم مردم در سراسر کشور ممکن می‌سازد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز