خبرگزاری کار ایران

نگرانی سخنگوی وزارت ارشاد در گرماگرم تصویب بودجه ۹۴؛

راضی نیستیم؛ اگر یک ریال از بودجه وزارتخانه کم شود

asdasd
کد خبر : ۲۴۴۷۲۵

بخش اعظمی از بودجه فرهنگی در اختیار نهادها و ارگان‌هایی است که ساختاری جداگانه دارند و با ما به‌عنوان نهاد رسمی و متولی اصلی فرهنگ ارتباطی ندارند. به دلیل آسیب‌هایی که به این حوزه طی سال‌های گذشته وارد شده است؛ باید حوزه «چاپ‌ونشر» که کتاب خروجی آن است؛ حمایت شود.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این مطلب که حداقل بودجه برای وزارت مربوطه در لایحه سال ۹۴ پیشنهاد شده است؛ گفت: راضی نیستم اگر یک ریال از این بودجه کاسته شود.

حسین نوش آبادی(سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص بودجه پیشنهادی سال ۹۴ این وزارت‌خانه بر این اعتقاد است: ما انتظارمان از مجلس شورای اسلامی این است؛ که بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد را همان‌گونه که دولت تنتظیم کرده؛ تصویب کنند. این بودجه حداقل رقمی بوده که پیشنهاد شده است. به هیچ عنوان نباید دستخوش پیشنهادات متفرقه و شخصی شود.

از منابع دیگر به جشنواره مقاومت تزریق شود

او در خصوص پیشنهاد کاهش ۲۰ درصدی بودجه سازمان سینمایی و اختصاص آن به جشنواره فیلم مقاومت؛ گفت: ما به همه سازمان‌ها و نهادها احترام می‌گذاریم؛ اما اینکه دیوراری کوتاهتر از ارشاد نبینند؛ درست نیست. ما به هیچ وجه راضی نیستیم که حتی یک ریال از بودجه وزارتخانه کاسته شود. دوستانی که اصرار به این کار دارند؛ از اعتبارات بخش های دیگر به این حوزه منابع تزریق کنند. مضاف بر اینکه ۲۰ درصد یعنی رقمی حدود ۲۰ میلیارد تومان؛ که ۵ برابر رقم مورد نیاز برای چنین جشنواره‌ای است.

نوش آبادی ادامه داد: از این قبیل پیشنهادها بسیار است؛ اما با توجه به کاهش قیمت نفت بعید به نظر می‌رسد که پتانسیلی برای عملیاتی شدن وجود داشته باشد.

از راهکار جدید برای تزریق منابع به حوزه فرهنگی استقبال می‌کنیم

سخنگوی وزارت فرهنگ‌و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه از لایحه کنونی برای وزارتخانه دفاع می‌کنیم؛ افزود: اگر راهکارهای جدیدی برای تزریق منابع به حوزه فرهنگی دیده شود؛ ما از آن استقبال می‌کنیم و به هر میزان که منابع تزریق شود ما برای آن برنامه داریم.

۵ میلیارد تومان برای حمایت از فیلم های فاخر

او از اختصاص ۵۰ میلیارد ریال برای حمایت از فیلم‌های فاخر و دینی از محل ردیف‌های متفرقه خبر داد و در پاسخ به این سئوال که این فیلم‌های بی مخاطب چه خروجی برای سینما داشته است؟ گفت: ما باید به همه سلیقه‌ها احترام بگذاریم. و در مقابل اینکه چرا سلیقه افرادی که می‌خواستند؛ خانه پدری را در پرده سینما ببینند، محترم نبود؟؛ گفت: کارگردان‌ها باید حساسیت‌ها را بدانند و از صحنه‌های و مومضوعاتی که فیلمشان را دچار چالش می‌کند؛ خودداری کنند.

«چاپ‌ونشر» اولویت وزارت فرهنگ‌وارشاد

نوش‌آبادی اولویت وزارت فرهنگ و ارشاد را برای افزایش بودجه حوزه «چاپ‌ونشر» عنوان می‌کند؛ زیرساخت‌های کار فرهنگ در تولید کتاب خلاصه می شود. به دلیل آسیب‌هایی که به این حوزه طی سال‌های گذشته وارد شده است؛ باید حمایت شود. از آن‌جا که کتاب خروجی چاپ‌ونشر است؛ این حوزه به حمایت ویژه نیاز دارد. البته این به آن معنا نیست؛ که دیگر حوزه‌ها مورد غفلت واقع شود بلکه ما همه فعالیت‌ها را به موازات هم پیش می‌بریم.

آسیب‌پذیر شدن اعتبارات استانی

سخنگوی وزارت ارشاد با تاکید بر این مطلب که اعتبارات استانی نیاز به تقویت دارد؛ ادامه داد: وضعیت اعتباری ما در استان‌ها پایین است. برای برگزاری نمایشگاه، برگزاری جشنواره هنری، فرهنگی، فیلم، هنرهای تجسمی نیاز به تزریق پول داریم. از این منظر استان‌های ما آسیب‌پذیر شده‌اند.

بخش اعظم بودجه فرهنگی در اختیار نهادهادهایی خارج از متولی اصلی امر

نوش‌آبادی درخصوص پایین بودن سرانه فرهنگی کشور می‌گوید: بخش اعظمی از بودجه فرهنگی در اختیار نهادها و ارگان‌هایی است که ساختاری جداگانه دارند و با ما به عنوان نهاد رسمی و متولی اصلی فرهنگ ارتباطی ندارند. آن‌ها در مورد خروجی که داشته اند به ما پاسخگو نیستند و باید ساطمان‌های دیگر بر میزان بازدهی آن ها نظارت داشته باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز