خبرگزاری کار ایران

کیوان علی‌محمدی؛

امیدوارم ارغوان حالمان را خوب کند

asdasd
کد خبر : ۲۴۸۰۲۱

هدف ما این بود که در کنار وجود یک وحدت هارمونیک در بازی‌ها، بازی‌های تصنعی و اغراق‌آمیز هم دیده شود / برای ساخت این فیلم، ما نقاشی‌های بسیاری از جمله آثار روتکو را دیدیم و بر اساس آن‌ها طراحی‌های صحنه و لباس و فیلمبرداری شکل گرفت.

جلسه پرسش و پاسخ فیلم ارغوان با حضور مهتاب کرامتی، امید بنکدار، کیوان علی‌محمدی، علی پورصمدی، آزاده صمدی و بردیا کیارس، در اولین روز جشنواره فجر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ امید بنکدار(کارگردان) درباره شکل‌گیری ایده فیلمنانه گفت: ایده این فیلم از داستان کوتاه علی‌اکبر حیدری با عنوان «ممکن است خیلی‌ها برای مردنش گریه کرده باشند» گرفته شد. این داستان به قدری من را جادو کرد که به کیوان هم پیشنهاد دادم تا آن را بخواند و وقتی نظر او هم درباره این داستان مثبت بود، تصمیم گرفتیم تا با همکاری آقای حیدری فیلمنامه ارغوان را بنویسیم.

علی‌اکبر حیدری(نویسنده فیلمنامه) گفت: این فیلم داستان دیدار آوا و فرید است که در یک «شهر کتاب» یکدیگر را ملاقات می‌کنند، داستان در یک شبانه روز اتفاق می‌افتد و بعداز خارج شدن آوا از خانه فرید به پایان می‌رسد. در داستان کوتاه من هم چنین رواییتی وجود دارد.

کیوان علی‌محمدی(کارگردان) درباره ساخت فیلم ارغوان اظهار داشت: این روزها حال جامعه ما اصلا خوب نیست و ما با ساخت این فیلم تلاش کردیم تا مخاطب با حال خوبی از سالن خارج شود. امیدوارم ارغوان بتواند حالمان را خوب کند.

او ادامه داد: وقتی تصمیم به ساخت این فیلم گرفتیم، تمام جزئیات را درنظر گرفتیم و اینکه در طول فیلم فضاها، بازی‌ها، طراحی لباس‌ها به نوعی اغراق‌آمیز است، کاملا هدف‌دار بوده است. هدف ما این بود که در کنار وجود یک وحدت هارمونیک در بازی‌ها، بازی‌های تصنعی و اغراق‌آمیز هم دیده شود. برای ساخت این فیلم، ما نقاشی‌های بسیاری ازجمله آثار روتکو را دیدیم و براساس آن‌ها طراحی‌های صحنه و لباس و فیلمبرداری شکل گرفت.

علی‌محمدی افزود: بخشی از این فیلم در حدود سال ۵۰ و بخشی دیگر در سال ۸۰ می‌گذرد که باتوجه به آن، باید رنگ و فضای فیلم هم تغییر کند. به طور مثال وقتی آوا و فرید زیر برف هستند؛ به سمت رمانتیزیسم می‌رویم.

مرتضی پورصمدی(مدیر فیلمبرداری) نیز درباره فیلمبرداری فیلم ارغوان اظهار داشت: فیلم ارغوان و بوفالو تنها فیلم‌های حاضر در جشنواره هستند که به صورت نگاتیو فیلمبرداری شدند. ارغوان به لحاظ بصری تجربه شیرینی برای من بود و خوشحالم که با یک تیم حرفه‌ای کار کردم.

او ادامه داد: در این فیلم اشیاء، لباس‌ها، دکورها و گریم‌ها به بهترین شکل آماده شده بود تا ما فیلمبرداری را شروع کنیم و خوشحالم که از سال ۷۶ تاکنون که فعالیت من با کیوان علی‌محمدی و امید بنکدار ادامه داشته، زبان مشترکی میان ما به وجود آمده است. ما در سر صحنه هم کمترین دیالوگ‌ها را رد و بدل می‌کنیم زیرا فهم مشترکی میان من و کارگردانان به وجود آمده است.

پورصمدی ضمن ابراز خوشحالی از اینکه ارغوان به روایت‌های کلاسیک نزدیک است، گفت: امید بنکدار و کیوان علی‌محمدی، با ساخت فیلم‌های مدرن و پیچیده دشمنان بسیاری پیدا کردند و حالا خوشحالم که این روایت‌ها در فیلم ارغوان به سوی کلاسیک شدن می‌رود و ما در این فیلم روایتی با پیچیدگی کمتری شاهد هستیم.

مهتاب کرامتی(بازیگر نقش آوا) درباره حضورش در فیلم ارغوان گفت: همکاری من با این کارگردان به مستند سرخ که درباره ایدز بود برمی‌گردد و از آن زمان من به شیوه روایت‌ آنها علاقمند شدم. پس از مستند سرخ، در فیلم شبانه‌روز با کیوان علی‌محمدی و امید بنکدار همکاری کردم و معتقدم که فیلم ارغوان در ادامه شبانه‌روز است و در این فیلم همه پیز پیشرفت کرده و بهتر شده است.

او ادامه داد: امید بنکدار و کیوان علی‌محمدی همیشه نگاه خاص خودشان را داشتند و این برای من بسیار جذاب است. اگر در فیلم بازی‌هایی به سبک مینیمال و نزدیک به فرم دیده می‌شود، قطعا در راستای گره‌های داستان بوده و با آگاهی کامل اتفاق افتاده است.

مهدی احمدی(بازیگر نقش فرید) نیز ضمن تایید صحبت‌های کرامتی، اظهار داشت: وقتی قاب‌بندی‌ها، صحنه‌آرایی‌ها و حرکت‌ها منعکس به دوربین است، بازیگر هم باید کنترل شده‌تر کار کند. به عقیده من یک اثر را باید به طور کلی سنجید و بازی بازیگران را در دل کار دید.

آزاده صمدی(بازیگر نقش لیلی) نیز درباره بازی‌ها در این فیلم گفت: در این فیلم با بازی رئال مواجه نیستیم. و در کارهای این دو کارگردان همیشه مجموعه‌ای از صدا، موسیقی و تلفیقی از تمام هنرها شکل گرفته است که بازیگران هم به عنوان ابزاری در خدمت فیلم بودند. ارغوان داستانی عاشقانه دارد که با تصاویر و موسیقی خوبی قصه‌گویی می‌کند.

بردیا کیارس(آهنگساز) در پایان این نشست، درباره موسیقی فیلم ارغوان گفت: در طول این فیلم صحبت از ارکستر فیلارمونیک می‌شود و هنرجویانی که موسیقی کار می‌کنند را می‌بینیم. این مسئله باعثشد که ما از رپرتوارهایی که قبلا شنیده شده است برای این فیلم استفاده کنیم. به طور مثال در طول فیلم موسیقی لیست، ویوالدی یا باخ شنیده می‌شود و به طور کلی سعی کردم تا حس و ارتباط آدم‌ها با فیلم را در ساخت موسیقی نیز در نظر بگیرم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز