خبرگزاری کار ایران

کمال تبریزی در نشست خبری «طعم شیرین خیال»:

نابودی زمین را در فیلم‌ام فریاد زدم / آشفتگی‌ جشنواره؛ فیلم را از آرای مردمی حذف کرد

asdasd
کد خبر : ۲۵۰۱۹۲

در این فیلم حرفی را زدم که گوش‌ها برای شنیدنش بسته است. می‌خواستم فریاد بزنم درحال نابود کردن زمین هستیم / ما جهان‌سومی‌ها تنها می‌توانیم تصور کنیم که چه آرمان‌هایی می‌خواهیم داشته باشیم.

نشست خبری فیلم سینمایی «طعم شیرین خیال» با حضور کمال تبریزی(کارگردان)؛ نازنین بیاتی(بازیگر)؛ بهرام دهقانی(تدوینگر)؛ علی تبریزی(فیلمبردار) و محمدعلی حسین‌نژاد(تهیه‌کننده) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ تبریزی در این نشست؛ با بیان این مطلب که مسئله محیط زیست از مدت‌ها قبل دغدغه من بود و به همین دلیل تصمیم به ساخت فیلم «طعم شیرین خیال» گرفتم؛ گفت: من در این فیلم حرفی را زدم که گوش‌ها برای شنیدنش بسته است و می‌خواستم فریاد بزنم که ما درحال نابود کردن زمین هستیم. همچنین در تلاشیم انجمنی در رابطه با این موضوع تاسیس کنیم تا مردم را از آیندهٔ خطرناکی که در انتظارمان است؛ آگاه کنیم.

او ادامه داد: به نظر من چیزهای خوب را در این کشور فقط می‌توانیم در خیال‌مان ببینیم. همه باید سعی کنیم تا آن‌ها را در زندگی تبدیل به واقعیت کنیم. چیزی که شما در این فیلم می‌بینید یک خیال است. ما جهان‌سومی‌ها تنها می‌توانیم تصور کنیم که چه آرمان‌هایی می‌خواهیم داشته باشیم.

تبریزی با اشاره به موقعیت جغرافیاییی استان کرمان گفت: کرمان تنها استانی است که می‌تواند بهترین امکان دریافت انرژی در کشور را داشته باشد در واقع بیشترین گرما و بیشترین بادهای موسمی در کرمان وجود دارد که بیش از یک‌سوم از انرژی کل کشور را تشکیل می‌دهد، ولی متاسفانه دولتمردان به این مهم توجه ویژه نمی‌کنند.

کارگردان فیلم «طعم شیرین خیال» مخاطبان فیلمش را مردم عادی دانست و افزود: من این فیلم را برای مخاطب عام ساختم، برای مردم عادی کوچه و بازار. تا بتوانند با طبیعت ارتباط بهتری برقرار کنند. من در سفری که به ژاپن داشتم به هیچ عنوان آشغالی روی زمین پیدا نمی‌کردم. حتی یک سطل آشغال هم در سطح شهر وجود نداشت. وقتی موضوع را جویا شدیم فهمیدیم هرکس زباله خود را با خود حمل می‌کند تا به منزل ببرد که این موضوع برای ما خیلی عجیب بود.

تبریزی درخصوص تخیل و فیلمبرداری در فیلم گفت: بیشتر فیلم تخیل بود و بسیاری از اتفاقات دیگر هم مربوط به اتفاقاتی است که در طبیت می‌افتد. اصولا کمیک موشن براساس طراحی و دکوپاژ شکل می‌گرفت. اما فیلمبرداری با دوربین در این مدل طراحی استفاده نمی‌شد. حرکات دوربینی که شما در این فیلم می‌دیدید با چیدن ریل انجام گرفته است که در تصویر دیده نمی‌شود به این دلیل که در صحنه نهایی این ریل‌ها پاک شده بود.

او درمورد سپردن موسیقی فیلم به آهنگساز فعلی فیلم گفت: در کارم سعی می‌کنم با جوانتر‌ها بیشتر کار کنم. بیشتر عوامل فیل طعم شیرین خیال جوان بودند مضاف بر اینکه از ابتدا که می‌خواستیم شروع کنیم؛ سعی داشتیم بااهالی ساکن در استان کرمان کار کنیم. آقای سخاورت دوست؛ بهترین گزینه برای آهنگسازی فیلم بودند. غیر از اینکه نمونه کارهای قبلی او را شنیده بودم و مورد قبولم بود؛ حس و کاری که روی سازهای محلی کرمان می‌تواند انجام دهد هم بهترین شکل است. آقای یزدانیان یکی از بهترین‌های آهنگسازهای کشور است که در آینده با ایشان کار خواهم کرد اما این دلیل نمی‌شود که با جوانتر‌ها کار نکرد.

تبریزی درمورد نبودن فیلم طعم شیرین خیال بین آرای مردمی گفت: این اتفاق به دلیل آشفتگی‌های جشنواره افتاد و این خبر را در روز چهارم به من اعلام کردند که دیگر جای اعتراضی باقی نمی‌ماند. اتفاق بدی است که در جشنواره رخ می‌هد و امیدوارم در هیچ سال دیگری تکرار نشود.

محمدعلی حسین‌نژاد(تهیه‌کننده) نیز گفت: حدود ۱۰ سال پیش من با خانواده‌ای روبرو شدم که پدر عاشق دخترش بود و به بهانه‌های مختلف خواستگارهای دخترش را رد می‌کرد. این سوژه از‌‌ همان موقع در ذهن من پرورانده شد. در مورد بحثانرژی‌های پاک هم باید بگویم که ما می‌خواستیم حس تماشاگر نسبت به انرژی‌های نو حساس شود و قصد نداشتیم مسائل عمیق تخصصی را در این مورد مطرح کنیم.

علی تبریزی در رابطه با فیلمبرداری این فیلم گفت: به نطر من «موشن کمیک» ‌ها به فضای فیلم خیلی کمک کرد. اگر می‌خواستیم این سکانس‌ها را واقعا فیلمبرداری کنیم باید خیلی از افکت استفاده می‌کردیم. که به هیچ عنوان زیبا نبود.

نازنین بیاتی گفت: در تمام انتخاب‌هایم سعی کردم به هیچ عنوان کلیشه نشوم. دوست دارم نقش‌ها و زندگی‌های دیگری را نیز محک بزنم. از نادر فلاح که کمک بسیاری کرد تا لهجه کرمانی من خوب از آب درآید؛ تشکر می‌کنم.

محسن سخاوت‌دوست(آهنگساز) نیز درمورد انتخاب موسیقی فیلم گفت: همکاری با کمال تبریزی و ساخت موسیقی برای فیلم با موضوع محیط زیست از دغدغه‌های من بوده است. در این فیلم سینمایی با تنوع موسیقی مواجه هستیم که بخش‌هایی از این موسیقی، موسیقی کلاسیک، بخش‌هایی بومی و بخش‌هایی دیگر الکترونیک است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز