خبرگزاری کار ایران

محمود کلاری در اروند:

فیلمبرداری دیجیتال موجب فراغ بال مخرب فیلمسازی شده‌است

asdasd
کد خبر : ۲۵۴۱۰۸

در تعطیلی یک هفته‌ای فیلمبرداری فیلم " جدایی نادر از سیمین " به دستور آقای شمقدری؛ تمام گروه بدون اینکه یک پلان فیلمبرداری کنیم؛ در لوکیشن حاضر می‌شدند و در مورد فیلم صحبت می‌کردند.

کلاری ورود فیلمبرداری دیجیتال در عرصه فیلم‌سازی را به این دلیل که موجب به وجود آمدن فراغ بال شده؛ مخرب دانست.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ محمود کلاری در نشست تخصصی که صبح امروز(۲ اسفند) در پنجاه و دومین جشنواره منطقه سینمای جوان اروند در شهر آبادان برگزار شد؛ با پیشنهاد اینکه باید این روز‌ها را مغتنم شمرد و از ریزگردهای آبادان در تمام ساعت‌های روز و زوایای مختلف عکس‌برداری و فیلمبرداری کرد؛ گفت: در همکاری که با آقای مییرکریمی خواهم داشت؛ حتما زمان بیشتری برای فیلمبرداری در این شهر خواهم گذاشت اما این زمان برای ما محدود خواهد بود. برای ساکنین آبادان فرصت وجود دارد که یک مجموعه حیرت‌انگیز و ماندگاری را در انعکاس ریزگردها خلق کنند.

او ادامه داد: به شخصه قصد دارم زمان بیشتری را برای این مناطق کشور بگذارم و فیلمبرداری فیلم‌های سینمایی را به سالی یک تا دو فیلم محدود کنم.

این فیلمبدار با اشاره به این‌که ورود فیلمبرداری دیجیتال از حساسیت در فیلمسازی کاسته است؛ ادامه داد: دیگر دغدغه‌ای برای مصرف متریال وجود ندارد به همین دلیل از نگرانی‌ فیلمسازی کاسته شده و یک فراغ بال ‌مخربی را به وجود آورده است. این نوع فیلمبرداری ما را مجبور به تفکر، تصمیم‌گیری، انتخاب فاینال و فکر کردن به دیدگاه نهایی در حین فیلمبرداری نمی‌کند. به همین دلیل در پایان از میان مجموع فیلم‌های گرفته شده صحنه‌هایی انتخاب می‌شود که کمتر تفکر در آن دخالت دارد.

کلاری؛ این روش را فیلمسازی درتس نمی‌داند به این دلیل که با در اختیار داشتن این امکانات هر شخصی کارگردان است. در صورتی که تفاوت میان فیلمساز و کارگردان در وجود تفکر و اندیشه، ساختار و اثربخشی است که در محصول نهایی کارگردان وجود دارد.

او با تاکید بر این‌که فیلمبردار حق اشتباه ندارد؛ گفت: صحنه‌ای که در طول فیلمبرداری خلق می‌شود؛ ممکن است دیگر تکرار نشود. مانند تجربه‌ای که در فیلم گذشته پیش آمد. در سکانس پایانی که زن روی تخت دراز کشیده؛ اشکی از چشمان بازیگر می‌‌آید که خودآگاه نبود. این اکت به باورپذیری مخاطب و انتقال حس صحنه به او کمک می‌کند. اگر در آن لحظه اشتباهی در فیلمبرداری به وجود می‌‌آمد این صحنه قابل تکرار نبود و از دست می‌رفت. به این دلیل تاکید می‌کنم ما حق اشتباه نداریم.

او با اشاره به این نکته که فیلمبردار‌ها در گذشته چشم کارگردان بودند؛ ادامه داد: این فرصت برای کارگردان وجود نداشت؛ که در حین فیلمبرداری صحنه را رصد کند همین مسئله حساسیت کار فیلمبردارها بالاتر می‌رفت زیرا باید همه صحنه را در قاب روربین زیرنظر داشت. از سویی دیگر انتظارات ریز و درشت و بی‌منطقی کارگردان‌های امروزی وجود نداشت. من بعضی مواقع تعجب می‌کنم که این کارگردان‌ها چگونه برخی فیلم‌ها را با امکانات محدود آن روزها ساخته‌اند.

فیلمبردار فیلم جدایی نادر از سیمین به خاطراتی از ساخت این فیلم اشاره کرد و افزود: یک حس بسیار قوی در طول ساخت این فیلم جاری و ساری بود که موفقیت‌های فیلم مرهون روحی‌ست که در ساختار فیلم حس می‌شود. من با وجود اینکه فیلم‌های بسیاری را کار کرده‌ام اما پیش نیامده که در طول فیلمبرداری احساساتی شوم؛ اما صحنه‌ای که پدر در حمام است مرا به شدت تحت تاثیر قرار داد و به یاد پدر خودم افتادم.

او با اشاره به تعطیلی یک هفته‌ای فیلمبرداری فیلم جدایی نادر از سیمین به دستور شمقدری خاطرنشان کرد: در آن زمان این دستور به دلیل صحبتی که آقای فرهادی در مراسمی کرده بود؛ ازسوی رییس سازمان سینمایی وقت داده شد؛ اما در آن یک هفته تمام گروه بدون اینکه یک پلان فیلمبرداری کنیم در لوکیشن حاضر می‌شدند و در مورد فیلم صحبت می‌کردیم.

کلاری در مورد نمایش فیلم در پاریس گفت: در ابتدا فیلم در ۴۰ سالن و در ادامه در ۱۹۰ سالن سینما نمایش داده شد. با وجود اینکه فیلم دیالوگ محور بود و در آن زمان فیلم وودی آلن هم بر روی پرده بود اما استقبال از جدایی نادر از سیمین فرا‌تر از فیلم وودی آلن بود.

فیلمبردار فیلم مادر با یادی از مرحوم علی حاتمی گفت: او راهی را شروع کرد و سعی داشت در‌‌ همان مسیر به دست‌آوردهای نو و تازه‌ای برسد. آدم‌هایی مثل او در سینما تکرار نخواهند شد.

کلاری؛ فیلم «ابرو آفتاب» را تنها فیلمی عنوان کرد که ساخته است و گفت: این فیلم در مورد مرحوم آقای نقشینه است که به دلیل تاثیر حسی آن را ساختم. همچنین فیلم مسافر ازجمله آثاری است که بسیار دوست داشتم کار کنم اما به آن دلیل که در زمان شروع فیلمبرداری فیلم در مجارستان بودم این فرصت از دستم رفت.

این کارگاه تخصصی با پخش صحنه‌هایی از فیلم " گذشته " و عکس‌های یادگاری که فیلمسازان جوان با این فیلبمردار زبده که تجربه فیلمبرداری ۷۰ فیلم سینمایی با کارگردان‌هایی مثل علی حاتمی، عباس کیارستمی، داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی، جعفر پناهی، ایرج قادری را در کارنامه کاری خود دارد؛ به کار خود پایان داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز