خبرگزاری کار ایران

60 میلیون نهال گواهی شده استاندارد سالانه در کشور تولید می‌شود

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ‌ سالانه ۶۰ میلیون اصله نهال گواهی شده استاندارد در کشور تولید می‌شود.

به گزارش ایلنا از  وزارت جهاد کشاورزی محمدعلی طهماسبی افزود: ‌ علاوه بر این پنج میلیون نهال دیگر نیز در ۱۱ واحد کشت بافت، تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه نهال مهم‌ترین نهاده تولید در بخش باغبانی و عمده سرمایه باغدار است، گفت: تولید و کاشت نهال استاندارد عاری از ویروس و آفت با عملکرد بالا ضروری است.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: نهال باید با کیفیت و سالم باشد و اگر نهالی به ویروس آلوده شود ۲۰ تا ۲۵ درصد در کاهش تولید محصول تاثیر دارد.

طهماسبی گفت: به منظور جلوگیری از کاهش تولید و مدیریت بیماری‌ها و آفات در باغات کشور طرح ساماندهی نهالستان‌ها از سال‌های گذشته در دستور کار قرار گرفت.

و نهال‌های سالم و گواهی شده مورد نیاز باغداران را به میزان کافی تولید و تکثیر می‌کنیم.

وی افزود: از هزار واحد نهالستان در سراسر کشور ۳۲۲ واحد مجوز دارد و نهال استاندارد گواهی شده تولید می‌کند و بقیه مورد تایید وزارت جهاد کشاورزی نیست.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ‌ باغداران نهال مورد نیاز خود را از مراکز خدمات حمایتی جهاد کشاورزی تهیه کنند.

طهماسبی افزود: ‌ استفاده از نهال استاندارد گواهی شده علاوه بر افزایش تولید و کیفیت سبب کاهش هزینه‌های تولید در باغ خواهد شد.

وی گفت: ‌ به طور مثال اگر در یک هکتار باغ سیب، نهال‌های استاندارد پاکوتاه سیب بکاریم و نهال هایکدست و از یک رقم باشد، باغی یکنواخت با نیازهای تغذیه‌ای و آبی یکسان خواهیم داشت که سبب کاهش هزینه‌های تولید می‌شود.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی افزود: در برخی از باغات به علت اختلاط رقم، نیاز آبی و تغذیه‌ای درختان با یکدیگر متفاوت است و همین مسئله مشکلات بسیاری را در مدیریت باغ برای کشاورزی ایجاد می‌کند.

طهماسبی گفت: استفاده از نهال‌های غیراستاندارد سبب افزایش هزینه، افزایش آفات و بیماری‌ها، افزایش مصرف آب، سم و کود می‌شود.

وی از باغداران خواست از نهال‌های استاندارد و گواهی شده برای توسعه باغات استفاده کنند.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: اگرچه قیمت نهال‌های استاندارد و گواهی شده از قیمت نهال‌های غیر استاندارد و بدون مجوز و شناسنامه قدری گران‌تر است اما در آینده برگشت سرمایه دو برابر خواهد بود.

طهماسبی افزود: استفاده از نهال استاندارد خسارات ناشی ازتغییرات آب وهوایی و کم آبی را نیز به حداقل می‌رساند.

وی گفت: در نهالستان‌های مجوزدار نهال‌های سازگار با شرایط آب و هوایی تولید می‌شود به طور مثال تولید نهال گردوی «چن در» (به کسر چ و د) در مقابل سرمای دیرس بهاره مقاوم است.

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: نهال‌های استاندارد گواهی شده کد رهگیری دارد و چنانچه مشکلی پیش بیاید باغدار می‌تواند احقاق حق کند و خسارت وارده را بگیرد اما تولیدکنندگان نهال‌های بدون شناسنامه و بدون مجوز هیچ تعهدی به باغدار ندارند.

طهماسبی از باغداران خواست از نهالستان‌های مجاز، نهال‌های استاندارد و گواهی شده را خرید کنند.

وی گفت: باغداران برای دریافت اطلاعات مربوط به نهالستان‌های مجاز می‌توانند به مراکز خدمات حمایتی کشاورزی شهرستان و دهستان خود مراجعه کنند.

طهماسبی با اشاره به میزان واردات محصولات و فرآورده‌های باغی در هفت ماه سال گذشته که ۶۴۸ هزار تن به ارزش ۸۱۲ میلیون دلار بوده است، افزود: براساس آمارهای موجود در ۷ ماه نخست امسال ۶۸۷ هزار تن انواع محصولات و فرآورده‌های باغی به ارزش ۷۴۰ میلیون دلار وارد شده است که از لحاظ وزنی ۶ درصد افزایش یافته و از لحاظ ارزشی ۹ درصد کاهش داشته است.

وی نبود کنترل مبادی ورودی مرز‌ها برای جلوگیری از قاچاق میوه را یکی از دلایل افزایش ۶ درصدی واردات میوه دانست و گفت:

معاون باغبانی جهادکشاورزی گفت: محموله‌های میوه وارداتی به کشور عمدتا موز است و علت آن نیز پایین بودن تعرفه گمرکی این محصول است.

طهماسبی افزود: بیش از ۵۰ درصد حجم واردات امسال مربوط به موز است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۶۰ درصدی داشته است.

کد خبر : ۳۳۷۹۰۹