خبرگزاری کار ایران

مشکلات صادرات با برقراری تعرفه های ترجیحی دو طرفه قابل حل است

رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران گفت : برقراری محدودیت های تازه از سوی دولت عراق برای صادرات ایران، دارای پیشینه است و برای حل مشکلات صادراتی باید از تعرفه ترجیحی به شکل دو طرفه بهره گیری شود .

به گزارش ایلنا از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران سید رضا نورانی درباره اعمال محدودیت های تازه عراق در زمینه واردات برخی محصولات کشاورزی از ایران گفت: عراق یکی از بازار های جمهوری اسلامی محسوب می شود که دارای قوانین و مقررات ثابتی نیست.

به گفته وی عراقی ها برای واردات از ایران تصمیم گیری برنامه ای ندارند و در نتیجه سال هاست که صادرکنندگان کشور از این وضعیت آگاهی دارند و متناسب با آن واکنش های اقتصادی لازم را انجام می دهند.

نورانی افزود: تهران و بغداد پروتکل های تعرفه ترجیحی ندارند و این باعث شده مشکلاتی در صادرات پدید آید و چنین مشکلاتی فقط مربوط به صادرات ایران به عراق نیست، بلکه در صادرات به دیگر کشورها نیز وجود دارد و باید برای پایان دادن به آن از سیستم فعلی خارج شد و با تعرفه ترجیحی دوطرفه نسبت به رفع مشکل اقدام کرد .

به گفته وی اکنون وزارت جهاد کشاورزی کمیته ای را برای بررسی آسیب ها تشکیل داده و بحث کریدور سبز گمرکی برای محصولات کشاورزی ایران با درنظر گرفتن امتیازاتی را مد نظر دارند.

نورانی اضافه کرد: کریدور سبز گمرکی باعث می شود که صادرات در گمرک ها معطل نشود و تخفیف 20 درصدی نسبت به تعرفه ای که وجود دارد قائل شدند و جهش هایی را در صادرات با توجه به این امتیازات می بینیم .

وی تصریح کرد: صادرات ایران مشکلات زیرساختی دارد، بنابراین مسئولان و دولتمردان باید برای حل این مشکلات تلاش کنند و نخستین مشکل در امر صادرات محصولات کشاورزی، نبود هواپیمای باری است.

به اعتقاد این متخصص بخش کشاورزی، لازم است دولت در خرید ناوگان هواپیمایی کشور به این مساله مهم توجه داشته باشد و صادرات هوایی کشور به دوره رونق دهه 60 و 70 شمسی بازگشت کند.

وی گفت: هزینه حمل و نقل جاده ای ایران بالاست و کانتیرهای یخچالی در ایران گران، درکنار این موارد مشکلات بالا بودن نرخ سود بانکی نیز مانع از جهش صادراتی می شود، علاوه براین در بخش ریلی هم واگن یخچالدار مناسب نداریم در نتیجه حمل و نقل محصولات کشاورزی و صادرات آن در ایران با سختی صورت می پذیرد، ضمن اینکه در بخش دریایی نیزکانتینر یخچالی ضعیف است.

نورانی گفت: صادرکنندگان ایرانی فرایند بسته بندی محصولات را به شکل سنتی دنبال می کنند، در حالی که رقبا به دستگاه ها و ماشین آلات جدید در این مورد مجهزند و بسته بندی را به شکل خودکار و در حجم وسیع انجام می دهند.

 

کد خبر : ۳۸۶۴۷۰