خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان امور عشایر:

همه دام‌های عشایر در یک دوره 2 الی 3 ساله شناسنامه‌دار می‌شوند

رییس سازمان امور عشایر عصر دوشنبه 4 مردادماه با حضور در برنامه زنده گفتگوی اقتصادی رادیو گفتگو به بررسی چالشهای دامداری عشایری و خدمات ارائه شده به عشایر برای کاهش این چالش‌ها پرداخت.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان امور عشایر ایران، کرمعلی قندالی با اشاره به مشکلات نظام دامداری در کشور به ویژه در میان عشایر اظهار داشت: یکی از بزرگترین محدودیت‌ها و چالش‌هایی که عشایر کشور در دو دهه اخیر به آن دچار شده‌اند، شرایط اقلیمی و خشکسالی‌های طولانی است که موجب فقر مراتع و کاهش بازدهی آنها و به تبع آن کاهش درآمد دامداری شده است.

 

وی با بیان این‌که 75 درصد درآمد یک خانوار عشایری بر اساس آمار از راه دامداری حاصل می‌شود، تصریح کرد: در سال گذشته مبلغ 1400 میلیارد ریال تسهیلات ارزان‌قیمت با دوره بازگشت 5 ساله در قالب طرح زنجیره تولید گوشت قرمز به عشایر تخصیص یافت که از این محل بالغ بر 800 هزار راس دام در چرخه پرواربندی قرار گرفت.

 

قندالی افزود: در این طرح، به ازای هر رأس دام حداقل 22 کیلوگرم افزایش وزن در یک دوره پرواری 110 روزه به دست آمده است؛ ضمن این‌که طول دوره پروار هم از 150 روز به 110 روز کاهش یافته است.  

 

وی کمک به تعادل زیست محیطی و کاهش فشار بر مرتع از طریق نگهداری دام در یک فضای بسته و خارج از مرتع را از مزایای دیگر طرح زنجیره تولید عنوان کرد و گفت: توسعه روشهای علمی و نیمه علمی تغذیه دام در سطح وسیع در قالب این طرح صورت گرفته است.

 

رییس سازمان امور عشایر به افزایش درآمد عشایر از محل این طرح اشاره کرد و گفت: میزان افزایش درآمد خانوارهای عشایری از محل اجرای این طرح در طول یک دوره پرواری 110 روزه، به طور متوسط بین 40 تا 45 میلیون ریال بوده است.

 

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته همچنین 1000 میلیارد ریال اعتبار با سود 18 درصد از محل منابع دولت به عشایر تخصیص یافت که 14 درصد از سود آن را دولت تأمین می‌کند و عشایر فقط 4 درصد آن را پرداخت خواهند کرد.

 

این مقام مسوول ادامه داد: این اعتبار هم برای حمایت از طرح زنجیره تولید گوشت قرمز عشایر و هم برای جبران خسارت‌های ناشی از خشکسالی در میان عشایر توزیع شده است.

 

وی با اشاره به تشکیل کارگروهی برای شناسنامه‌دار کردن همه دام‌های عشایر اظهار داشت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده در یک دوره 2 الی 3 ساله، همه دام‌های عشایر در سراسر کشور شناسنامه‌دار خواهند شد.

 

قندالی در پایان گفت: همه عشایر کشور دارای دفترچه عشایری هستند.

 

کد خبر : ۳۹۴۴۵۲