خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره مبارزه با بیماریهای طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم دامپزشکی استان هرمزگان خبرداد:

بیش از 2 میلیون قطعه جوجه ریزی در مرغداری های استان هرمزگان

رئیس اداره مبارزه با بیماریهای طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم دامپزشکی استان هرمزگان گفت: در سه ماهه اول سال 95 بیش از2 میلیون قطعه جوجه ریزی تحت نظارت بهداشتی اداره کل دامپزشکی استان هرمزگان انجام شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان هرمزگان، سمیه چاهخوزاده اظهار داشت:در سه ماه نخست امسال بیش از 4 میلیون دز واکسن علیه بیماری های طیور در استان به مصرف رسید.
وی افزود: در این مدت 8کانون بیماری طیور در استان گزارش شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 20درصد کاهش داشته است.
رئیس اداره مبارزه با بیماریهای طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم توصیه کرد: پرورش دهندگان طیور در استان هرمزگان در راستای جلوگیری از بروز انواع بیماری ها و کاهش تلفات لازم است اصول امنیت زیستی و دستورالعمل های بهداشتی قرنطینه ای را رعایت کرده و هرگونه تلفات غیر عادی را بلافاصله به نزدیکترین اداره دامپزشکی اطلاع دهند.
 چاهخوزاده تصریح کرد: عوامل بیماری زا همواره به عنوان مهم ترین عامل تهدید کننده در جمعیت طیور، شناخته می شود. نگاهی به گذشته، رخداد فاجعه بار بیماری های شناخته شده و نا شناخته را در نابودی این صنعت و به دنبال آن از دست رفتن معیشت مردم، بیکاری، فقزو نومیدی به خاطر می آورد. نیوکاسل، برونشیت، گامبورو، آنفلوانزای پرندگان و ... از جمله این بیماری ها هستند.   
وی در ادامه گفت: حفظ و حراست از این سرمایه ملی در راستای تامین امنیت غذایی جامعه مستلزم تلاش، همدلی و همکاری همه سازمان هایی است که در این زمینه فعال می باشند.
وی خاطرنشان کرد: شیوع بیماری سبب ایجاد خسارت‌های سنگین اقتصادی می‌شود
رئیس اداره مبارزه با بیماریهای طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم تاکید کرد: اقدامات بهداشتی باید هم شامل حفظ پرندگان در یک محیط سالم و هم درجاتی از مصونیت بیولوژیک را به وجود آورد و در تمامی مزارع و سالن ها باید محدودیت ها و مراقبت هایی را به اجرا گذاشت تا انسان و جانوران له آسانی به این اماکن رفت و آمد نداشته باشند. بهتر آن است که سرتاسر وسایط نقلیه در هنگام ورود به مرغداری و برگشت از آن ضدعفونی شود.از هر گونه جابجایی مستقیم بین مرغداری ها، بویژه نقل و انتقال دان، جمع آوری تلفات و غیره باید خودداری کرد. صاحبان مرغداری ها باید تسهیلات تعویض لباس و دوش گرفتن را برای افرادی که وارد محل و یا از آن خارج می شوند، فراهم سازدند. این گونه اقدامات بسیار مطلوبند و باید در سطح وسیعی به کار روند.
چاهخوزاده در پایان و با اشاره به فصل گرما و احتمال شیوع بیماری های مشترک بین انسان و طیور، از شهروندان خواست که از خرید مرغ زنده و کشتار های غیر مجاز خودداری کنند.

 

کد خبر : ۳۹۴۶۸۹