خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری عنوان کرد:

تمام شایعات استفاده از هورمون در طیور به عدم شناخت علمی از چرخه و فرآیند تولید طیور برمی گردد

بسیاری از کارگران واحدهای مرغداری به دلیل عدم آشنائی با مواد افزودنی خوراک دام و طیور، بیشتر افزودنی های غذایی را به نام هورمون می شناسند و این موضوع را در مراودات خود با سایر افراد به آنها منتقل می کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری عبدالمحمد نجاتی مدیرکل دامپزشکی استان موضوع را با یک سئوال شروع کرد و گفت: علت شیوع این توهمات در بین افراد جامعه چیست؟ به نظر می رسد علت اصلی این امر، این باشد که مردم شنیده اند که یک جوجه گوشتی ۵۰ گرمی پس از گذشت حدود ۴۲ روز به وزن 2.5 کیلوگرم می رسد و بر این باروند که صنعت طیور دارای یک حربه جادوئی برای این تولید بالا می باشد و این حربه جادوئی چیزی جز استفاده از هورمون ها نیست.
مدیرکل دامپزشکی استان در ادامه اظهار داشت: این باور ذهنی مردم، باور درستی نیست و دلیل اصلی افزایش بسیار زیاد سرعت رشد جوجه های گوشتی، بکارگیری تغذیه صحیح و مناسب، رعایت اصول بهداشتی و از همه مهم تر اجرای برنامه های اصلاح نژادی در طی سالیان دراز است پیشرفت های حاصله در امر تغذیه و اصلا ح نژاد جوجه های گوشتی، موجب افزایش سرعت رشد وکاهش دوره پرورش در دو دهه گذشته شده است به گونه ای که سن کشتار جوجه های گوشتی از ۷۰ روز در اوایل دهه ۱۹۷۰ به ۴۰ روز در دهه آخر ۲۰۰۰ کاهش یافته است و مدت زمان لازم جهت رسیدن به وزن مطلوب قابل عرضه به بازار هر ساله حدود نصف روز کاهش یافته است.
دکتر نجاتی در ادامه اظهار تاسف کرد و گفت: متاسفانه این افزایش سرعت رشد طیور گوشتی مشکلا تی را به همراه داشته است. رشد سریع سبب اختلالات متابولیکی (سندرم مرگ ناگهانی، اختلالات و اشکالات اسکلتی و سندروم آسیت) و افزایش تلفات شده است و از طرفی موجب تجمع چربی در بدن طیورمی شود که به لحاظ اقتصادی به صرفه نبوده و مصرف آن توسط انسان موجب بروز بیماری های قلبی می شود.

وی یکی از علل اصلی خسارات اقتصادی در صنعت پرورش مرغ گوشتی در سراسر دنیا را سندرم مرگ ناگهانی عنوان کرد و گفت: در پرندگان رشد بسیار سریع اتفاق می افتد و آسان ترین راه برای کاهش آن، کاهش سرعت رشد است و امروزه یکی از مباحث داغ صنعت پرورش طیور به کارگیری روش های کاهش کنترل شده سرعت رشد در مراحل خاصی از دوره پرورش طیور می باشد، لذا مطرح شدن موضوع استفاده از هورمون ها در پرورش طیور به منظور افزایش سرعت رشد، موضوعی مضحک به نظرمیرسد.

 نجاتی موضوع دیگری که باعث بروز شبهاتی در مورد استفاده از هورمون ها در تولیدات طیور شده است، عدم آگاهی کارگران واحدهای پرورش دام و طیور می باشد، مشاهده می شود که بسیاری از کارگران این واحدها به دلیل عدم آشنائی با مواد افزودنی خوراک دام و طیور، بیشتر افزودنی های غذایی را به نام هورمون می شناسند و این موضوع را در مراودات خود با سایر افراد به آنها منتقل می کنند.

وی در خاتمه به عنوان نتیجه گیری چنین عنوان کرد که در صنعت طیور هیچ نوع هورمونی برای افزایش رشد و تولید تخم مرغ استفاده نمی شود. تنها در شرایط تحقیقاتی و آن هم برای بررسی اثرات فیزیولوژیک از هورمون ها استفاده می شود.

 

کد خبر : ۳۹۴۹۲۱