خبرگزاری کار ایران

رهگیری مرغ، خاویار و میگوی صادراتی/کاهش مصرف سموم با اقدامات پیش آگاهی

رییس سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد: ما قابلیت رهگیری مرغ، خاویار و میگوی صادراتی را داریم.

به گزارش ایلنا از وزارت جهاد کشاورزی، دکتر مهدی خلج در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری مشترک وزارتخانه های جهاد کشاورزی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: امروز قابلیت ردیابی محصولات از موضوعات مورد توجه کشورها است و وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی کشور این کار را شروع کرده اند.

وی در مورد اقدام های این سازمان در راستای سلامت فرآورده های خام دامی کشور خاطر نشان کرد: به منظور تضمین کیفیت فرآورده های خام دامی در سال 94 حدود 2 میلیون و 800 نوبت نظارت بهداشتی از واحد های مختلف صورت گرفته است.

خلج افزود: در سال گذشته همچنین 161 هزار مورد نقص بهداشتی، 23 هزار تن فرآورده ضبط شده و 4900 تن فرآورده معدومی داشتیم و این موارد نشان می دهد که ما اجازه نمی دهیم فرآورده هایی که مختصات ظاهری سلامت را ندارند وارد بازار شوند.

وی در مورد طیور نیز اظهار داشت: سال گذشته هفت میلیون و 16 هزار قطعه طیور از مصرف انسانی در کشتارگاه های صنعتی کشور خارج و تبدیل به ضایعات شد.

کاهش مصرف 700 هزار لیتری در مبارزه با زنگ غلات

در ادامه این مراسم، دکتر باغستانی رییس سازمان حفظ نباتات کشور نیز گفت: با اقدام های به موقع شبکه پیش آگاهی در بخش خصوصی و دولتی، مبارزه با زنگ غلات در سطح 60 هزار هکتار در کانون های آلودگی صورت گرفت که منجر شد 600 تا 700 هزار لیتر آفت کش وارد اراضی کشاورزی نشود.

وی افزایش کیفیت آفت کش ها را از دیگر اقدام های این سازمان در راستای سلامت محصولات کشاورزی عنوان و تصریح کرد: در سال گذشته 19 قلم سم پر خطر از سموم کشور حذف شد ضمن آن که ثبت سموم با نام تجاری را آغاز کرده و تا کنون 260 مورد درخواست ثبت تجاری سموم داشته ایم.

باغستانی در مورد تنوع بخشی به سبد سموم کشاورزی نیز اظهار داشت: 40 قلم سم جدید به سموم کشور اضافه شده و ما به سمت حذف سموم قدیمی حرکت می کنیم.

وی ادامه داد: در چارچوب برنامه اقتصاد مقاومتی، در صورت تامین اعتبار در سطح 750 هزار هکتار مبارزه غیر شیمیایی را انجام خواهیم داد.

تولید کننده ها باید پاسخگوی سلامت محصول باشند

دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این مراسم با بیان این که 82 درصد مرگ و میر در کشور به علت چهار بیماری غیر واگیر قلبی و عروقی، سرطان، دیابت و تنفسی است، گفت: بیماری های غیر واگیر از تهدید کننده های سلامت جامعه است و طبق بررسی ها، عوامل خطر در تمام این بیماری ها به تغذیه مربوط می شود.

وی با بیان این که مساله تغذیه فقط به وزارت جهاد کشاورزی مربوط نیست و همه باید برای اصلاح این وضعیت تلاش کنیم، افزود: طبق قاعده بین المللی، مسوولیت سلامتی بر عهده تولید کننده گان است و امیدوارم به قانونی دست پیدا کنیم که بر اساس آن تولید کنندگان نیزپاسخگوی عدم سلامتی محصول پاسخگو باشند.

اندازه گیری400 سم در سال آینده

دکتر دیناروند رییس سازمان غذا و دارو نیز در این مراسم اعلام کرد: در حوزه بهداشت و ایمنی غذا، سازمان دامپزشکی عملکرد خوبی داشته و در حوزه کنترل سموم ،تلاش های بیشتری باید صورت گیرد.

وی اعلام کرد: با برنامه ریزی های صورت گرفته، سال آینده 400 سم را همزمان اندازه گیری خواهم کرد.

دیناروند با تاکید بر اصلاح فقر فرهنگ غذایی در کشور اظهار داشت: ما در ایران مشکل فقر غذایی نداریم و به علت بالا بودن مصرف کالری، بیش از 50 درصد مردم اضافه وزن دارند، بنابراین فرهنگ غذایی ما باید اصلاح شود.

وی در همین حال گفت: نباید اصرار کنیم که محصولات مضر مانند شکر با قیمت ارزان در اختیار مردم قرار گیرد.

 

 

 

 

کد خبر : ۳۹۷۹۱۶