خبرگزاری کار ایران

انجام مایه کوبی آبله در گله های گوسفند استان گیلان

در پنج ماهه اول سال 1395 تعداد 365 هزار رأس گوسفند و بز روستایی و عشایری استان گیلان بر علیه بیماری آبله واکسینه شدند.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان گیلان،  محمد فرج واجاری رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان گیلان بیان کرد که این میزان عملیات در پنج ماهه اول سال 1395 انجام شده و هم اکنون نیز ادامه دارد. با انجام اقدامات پیشگیرانه بموقع و هدفمند دامپزشکی و همکاری مناسب دامداران در امر مایه کوبی، خوشبختانه در طی این مدت هیچ کانون بیماری آبله از استان گیلان گزارش نشده است.

 واجاری افزود بیماری آبله گوسفند و بز یکی از مهمترین بیماری های ویروسی و واگیر نشخوارکننگان کوچک می باشد که بسیار سریع الانتشار بوده و در درگیری های حاصله در گله های گوسفند و بز، تلفات 50-30 درصدی را بدنبال دارد.

علائم بیماری آبله در گله های گوسفند و بز بسته به سن حیوان، نژاد، ایمنی و دیگر عوامل از ملایم تا شدید متفاوت است. بعلت حساسیت بره ها و بزغاله ها شدت بیماری در این گروه سنی نسبت به بالغین شدیدتر است و بعضی از آنها ممکن است قبل از نشان دادن علائم تلف شوند.

در دام های مبتلا تب بالا رخ داده و به همین دلیل کسالت و بی اشتهایی رخ می دهد و پس از 5-1 روز ضایعات پوستی به صورت برجستگی هایی به اندازه 1.5-0.5 سانتیمتر در روی پوست بخصوص در پوست ناحیه کشاله ران، زیر بغل، زیر دمبه و اطراف گوش و لب ها تشکیل می شود.

برای پیشگیری از آبله گوسفند و بز واکسن مناسبی وجود دارد که با مایه کوبی در زمان مناسب تا یک سال از بیماری جلوگیری می کند.

درمان اختصاصی برای مبتلایان به آبله گوسفند و بز وجود ندارد و بیشتر درمان حمایتی انجام می شود. از آنتی بیوتیک عمومی و موضعی می توان برای کمک به مبتلایان استفاده کرد.

 

کد خبر : ۴۰۳۹۵۶