خبرگزاری کار ایران

کنترل و پایش باقیمانده های دارو ، آنتی بیوتیک ، سموم و فلزات سنگین در فرآورده‌های خام دامی

طرح های هدفمند استانی و ملی پایش باقیمانده های دارو ، آنتی بیوتیک ، سموم، فلزات سنگین و سایر مواد شیمیایی در فرآورده های خام دامی به منظور تضمین کیفیت این محصولات و سلامت بهداشت عمومی جامعه در سطح استان سمنان در حال اجرا میباشد

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان سمنان،  حسن هاشم زاده  معاونت سلامت اداره کل دامپزشکی استان سمنان با اعلام این خبر افزود: طرح های هدفمند  استانی و ملی  پایش باقیمانده های دارو ، آنتی بیوتیک ، سموم، فلزات سنگین و سایر مواد شیمیایی در فرآورده های خام دامی به منظور تضمین کیفیت این محصولات  و سلامت بهداشت عمومی جامعه  در سطح استان سمنان  در حال اجرا میباشد.  

 وی در ادامه شیرخام، گوشت مرغ، گوشت ماهی، تخم مرغ و عسل  را فرآورده های مشمول این طرح عنوان کرد و افزود: در همین راستا، نمونه گیری از  فرآورده های مذکور حسب مورد بصورت ماهیانه و طی برنامه زمانبندی فصلی انجام می شود.

هاشم زاده اضافه کرد:  از ابتدای  سال 1395  تعداد 60 واحد مرغداری گوشتی ، 135 واحد گاوداری صنعتی و 17 مرکز جمع آوری شیر خام   و 5 مزرعه پرورش ماهی و 7 زنبورستان تولید عسل تحت برنامه پایش باقیمانده ها قرارگرفته و نمونه های  اخذ شده ، برای بررسی و پایش باقیمانده های آنتی بیوتیک های غیر مجاز و سایر آنتی بیوتیک ها، فلزات سنگین (سرب)، سموم، داروهای ضد انگل دامی و داروهای ضد التهاب به آزمایشگاه مرکزی اداره کل و آزمایشگاه های مرجع ارسال شده است.

وی با بیان اینکه مواد خارجی صرفاً محدود به میکروارگانیسم ها و سموم مترشحه از آنها نیست، ادامه داد: انواع مواد شیمیایی که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم مواد غذایی را آلوده می کند در ایجاد اختلالات متعدد و مسمومیت در مصرف کنندگان نقش مهمی دارند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی اظهار داشت: عوارض ناشی از مسمومیت های شیمیایی، بر خلاف عفونت ها و مسمومیت های میکروبی، اغلب در دراز مدت بروز می کند.

 وی در ادامه گفت: رسوبات و باقیمانده تعدادی از فلزات در مواد غذایی می تواند عامل ایجاد مسمومیت های مزمن و بعضاً حاد و خطرناکی باشد که این موضوع امروزه یکی از دغدغه های بهداشتی در کشورهای صنعتی جهان است.

 هاشم زاده در پایان از مردم خواست فرآورده های خام دامی خود را از مراکز مجاز مورد تأیید دامپزشکی و دارای برچسب مشخصات تهیه کنند و در صورت مشاهده هر گونه تخلف بهداشتی مراتب را به  سامانه اطلاع رسانی و پاسخگویی  دامپزشکی به شماره  1512 اعلام نمایند  .

 

کد خبر : ۴۰۶۶۲۹