خبرگزاری کار ایران

وزارت جهاد کشاورزی و دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه تحقیقات کشاورزی تفاهم نامه همکاری امضا کردند

سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی تفاهم نامه تحقیقاتی امضاء کردند.

به گزارش ایلنا،تفاهم نامه یادشده در راستای اهداف سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و به منظور بهره‌مندی پیوسته و نهادمند از خرد جمعی و ضرورت همکاری بین مؤسسه‌های علمی، آموزشی و پژوهشی برای بالا بردن کمیت و کیفیت فعالیت‌ها و برنامه‌های مشترک، تهیه و تدوین گردید و فی مابین سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و دانشگاه آزاد اسلامی منعقد شد.

در این مراسم، دکتر طالقانی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و پایش امور پژوهشی سازمان تات به نقش کلیدی سازمان تحقیقات کشاورزی در امنیت غذایی کشور اشاره کرد و بیان داشت: تامین امنیت غذایی با غذای سالم از مباحثی است که توسط دولتمردان و دانشگاه های سایر کشورها ، پیوسته مورد پیگیری قرار می گیرد و ضروری است علاوه بر سازمان تحقیقات کشاورزی در دانشگاه ها توسط پایان نامه های دانشجوئی پی گیری و دنبال شود.

وی با تشریح ظرفیت های سازمان و اساتید مجرب و دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشکده های کشاورزی سراسر کشور، پتانسیل سازمان برای همکاری با دانشگاه آزاد اسلامی را مثبت ارزیابی نمود و خواستار همکاری دوجانبه این دو مرکز با یکدیگر شد.

سپس دکتر واشقانی فراهانی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی طی سخنانی با منشاء خیر و برکت دانستن عقد قرارداد برای پژوهش کشور، آن را از جهت کار عملیاتی برای تولید محصولات غذایی و رفع مشکل غذای سالم مهم دانست.

وی دانشگاه آزاد اسلامی را از جهت ظرفیت مناسب اعضاء هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و بکارگیری سامانه الکترونیکی دانشگاه "ساها" که اطلاعات مربوط به تجهیزات آزمایشگاهی را تجمیع نموده ، بسیار مفید دانست و بیان داشت: از این ظرفیت در جهت موارد مشترک توافق استفاده خواهد شد.

دکتر واشقانی یکی از نقاط قوت دانشگاه آزاد اسلامی را مراکز پژوهشی کشاورزی دانست و بیان کرد که در مقایسه با سایر رشته ها ، بیشترین مراکز پژوهشی ما روی موضوع کشاورزی، علوم دامی و گیاهان داروئی تمرکز و فعالیت دارند.

وی تاکید دانشگاه آزاد اسلامی را بر نیازهای واقعی دستگاه اجرایی و وزارت جهاد کشاورزی در پروژه های کلان دانست و ابراز امیدواری کرد که تمام توان و همه ظرفیت ها در جهت اجرایی شدن پروژه هایی که از نظر وزارت جهاد کشاورزی دارای اولویت هستند ، اختصاص خواهد یافت.

در ادامه دکتر صباغ زاده رئیس پژوهشگاه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به سابقه همکاری قبلی سازمان و دانشگاه در انجام پایان نامه های دانشجویی بیان داشت: هم اکنون این پژوهشگاه می تواند در زمینه تامین امنیت غذایی و غذای سالم همکاری خوبی با شما داشته باشد.

وی با بیان اینکه پژوهشگاه مرکزی موضوعات خاصی را برای پژوهش خود انتخاب می نماید، بیان داشت : این پژوهشگاه در کنار وزارت جهاد کشاورزی و هم افزایی نیروها می تواند گامهای بلند و موثری بردارد.

پس از آن دکتر اسکندر زند معاون وزیر جهاد کشاورزی طی سخنانی با معرفی فعالیت های سازمان در زمینه تحقیق، آموزش و ترویج کشاورزی، تولید، نظارت و حفاظت ذخائر ژنتیکی بیان داشت: سالانه حدود 150 دستاورد جدید خود را برای بخش ارقام زراعی، توصیه های زراعی ، تولید واکسن و سرم و غیره و همچنین 35 دستاورد تجاری سازی شده را در اختیار بخش کشاورزی قرار می گیرد و هرساله روند تجاری سازی افزایش می یابد.

وی افزود: هم اکنون از بین حدود 470 شرکت دانش بنیان تعداد 140 شرکت در مجموعه سازمان مستقر می باشد و محققان در سه محور کاربردی کردن یافته قابل ترویج، قراردادهای فناورانه و مقاله های Basic کارهای خود را انجام می دهند و به دنبال اثرگذاری جدی در تحقیقات هستند.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی یادآور شد : با توجه به اینکه نیازسنجی دانشجویان کشاورزی برعهده سازمان است امیدواریم با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی موضوع جذب دانشجویان به شکلی انجام گیرد که هیچ دانشجویی بیکار و معطل نماند.

دکتر زند ضمن ابراز امیدواری از اینکه امضاء تفاهم نامه، منجر به کارعملیاتی شود بیان داشت: با توجه به تنوع زیاد نیازها در کشور و مسئولیت سنگینی که برعهده داریم از شما دعوت می کنم در انتخاب اولویت های کاری به ما یاری رسانید و با انتخاب یکی دو زمینه جریان ساز و تحول آفرین فعالیت های مشترک را آغاز نماییم.

سپس با حضور نمایندگان سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی و دانشگاه آزاد اسلامی تفاهم نامه آموزشی، تحقیقاتی و ترویجی بین طرفین به امضاء رسید.

این مراسم با حضور دکتر زند معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی ، دکتر واشقانی فراهانی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر صباغ زاده رئیس پژوهشگاه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی ، مهندس کیا معاون برنامه ریزی، توسعه مدیریت و منابع سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری، دکتر زارع معاون پژوهش و فناوری سازمان، دکتر ولدان مدیرکل دفتر امور فناوری سازمان و دکتر طالقانی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و پایش امور پژوهشی برگزار شد.

 

کد خبر : ۴۳۰۹۴۹