خبرگزاری کار ایران

دبیر انجمن حمایت از بهداشت و سلامت روان جامعه:

رفتارهای ترافیکی شاخص سلامت روانی جامعه است

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۱۰۴

بدون تردید ناتوانی شهروندان در پاسخ‌گویی به بخشی از نیازهای معیشتی خود و خانواده‌شان که زندگی فردی و اجتماعی آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، در بروز برخی رفتارهای ترافیکی می‌تواند موثر باشد.

ایلنا: ‌ دبیر انجمن حمایت از بهداشت و سلامت روان جامعه گفت: رضایت اجتماعی تاثیر معناداری بر رفتارهای جمعی از جمله رفتارهای ترافیکی شهروندان دارد و اصولاً این موضوع یکی از خصوصیت‌های جوامع ایده‌آل و توسعه یافته محسوب می‌شود و رضایت‌ اجتماعی زمانی حاصل می‌شود که هر یک از اعضای جامعه خود را در برابر تمام همنوعان خویش مسئول بدانند.

به گزارش ایلنا، ناصر قاسم زاد افزود: «فعالیت فیزیکی»، «فعالیت‌روانی» و «فعالیت اجتماعی»، سه بُعد مهم سلامت اجتماعی هستند که منجر به رضایت اجتماعی می‌شوند و در برنامه‌ریزی‌های کلان شهری و ملی باید شاهد افزایش کیفیت زندگی شهروندان در تمام ابعاد باشیم.

وی با اشاره به این که جامعه ما به عنوان جامعه‌ای جوان نیازمند توجه خاص مسئولان شهری و ملی برای پاسخ‌گویی به نیازهای جوانان است، اظهار کرد: با توجه به جایگاه والای جوانان در جوامع انسانی به ویژه جامعه اسلامی ما، آسیب‌شناسی مسائل قشر جوان و اقدام در جهت رفع مشکلات آن‌ها از اهمیت ویژ‌ه‌ای برخوردار است.

قاسم زاد با بیان این که پاسخ‌گویی مناسب به این نیازها می‌تواند در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی که مصداق آن را در رفتارهای ترافیکی بخشی از جوانان شاهد هستیم می تواند به میزان چشمگیری مؤثر باشد، تصریح کرد: در این میان آموزش به جوانان در حوزه‌های اجتماعی همچون ترافیک تأثیر دارد، هر چند الگوهای تربیتی انسان از دوران کودکی شکل می‌گیرد و آموزش در سنین پایین تر، موثرتر است.

وی عواملی همچون وضعیت اقتصادی را در میزان رضایت جامعه و نیز رفتارهای اجتماعی افراد جامعه بسیار موثر دانست و اضافه کرد: بدون تردید ناتوانی شهروندان در پاسخ‌گویی به بخشی از نیازهای معیشتی خود و خانواده‌شان که زندگی فردی و اجتماعی آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، در بروز برخی رفتارهای ترافیکی می‌تواند موثر باشد.

قاسم زاد رفتارهای ترافیکی را شاخص سلامت روانی جامعه دانست و گفت: توجه برنامه‌ریزان اقتصادی و اجتماعی به نیازهای معیشتی خانواده‌ها باعثافزایش ضریب ایمنی در رفتارهای اجتماعی از جمله رفتارهای ترافیکی می گردد و از این رو برخورداری از استانداردهای رایج جهانی در زندگی اجتماعی، حق مسلم شهروندان محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر تاثیر آموزش و فرهنگ‌سازی در اصلاح و بهبود رفتارهای ترافیکی، افزود: شکاف بین آرزوهای نه چندان بزرگ و وضعیت عینی افراد در جایگاه‌ اجتماعی که در آن قرار دارند به ویژه هنگامی که این فرد در سنین جوانی قرار دارد، باعثکاهش رضایت‌ از شرایط موجود و در نتیجه افزایش احتمال بروز رفتارهای خشن می شود که نمونه‌هایی از آن را هر روز در رفتارهای ترافیکی می توانیم مشاهده ‌کنیم.

قاسم زاد شادی و نشاط را از دیگر عوامل اساسی برای تامین رضایت اجتماعی بر شمرد و تاکید کرد: فرهنگ شادی و نشاط را باید در سطح جامعه توسعه و تعمیم داد، چرا که جوامع شاد از ظرفیت بالایی برای مقابله با خشم و رفتارهای خشن برخوردارند و بر عکس در جوامع نا شاد مردم در رفتارهای اجتماعی خود غمگین و در رفتارهای ترافیکی خویش خشمگین هستند و نحوه رانندگی آن ها پر خطر است.

این مدرس روان‌شناسی دانشگاه در پایان وجود جامعه‌ای شاداب، با نشاط و پویا را برای افزایش رضایت اجتماعی مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: همه مسئولان در قبال توسعه جامعه خویش در تمامی سطوح از طریق افزایش میزان رضایت اجتماعی افراد جامعه مسئولیت دارند و بدون تردید مردمی که از زندگی خود رضایت دارند، کمتر مرتکب خطا شده و کمتر مبادرت به انجام رفتارهای پر خطر می کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز