خبرگزاری کار ایران

قالیباف در مراسم تکریم و معارفه شهردار منطقه ۴:

الگوی مدیریتی از نظام اسلامی را به نمایش می گذاریم

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۳۸۱

مهمترین تفاوت مدیریت جهادی و غیرجهادی تفسیر دو کلمه " بیا " و " برو " است / فرهنگ جهادی این است که انسان نگاه کند در کجا بیشتر به او نیاز است و می تواند در این عرصه تاثیرگذار باشد.

ایلنا: ‌ مراسم تکریم و معارفه شهردار منطقه ۴، صبح امروز با تقدیر از زحمات حسن کریمیان و معرفی علی رضا جاوید به عنوان شهردار جدید منطقه ۴ برگزار شد.

به گزارش ایلنا، شهردار پایتخت در این مراسم گفت: باید تحولی را درون سازمان ایجاد کنیم و آرامشی را که انتظار داریم در حوزه های فرهنگی و انسانی پیاده کنیم. در دوره جدید باید در یک حرکت انسان محور و با توجه به توسعه اجتماعی پیش رویم تا بتوانیم آرامش را از دورن سازمان به بیرون منتقل کنیم. باید مردم با همه وجود این تحول را در شهرداری تهران حس کنند. البته پیش از هر چیز لازم است تا یکایک کارکنان شهرداری تهران این تحول را با پوست، گوشت و استخوان خود لمس کنند. بی شک این امر با مجاهدت در کنار توکل و اخلاص و با پشتکار و روحیه جهادی محقق خواهد شد و بنده حتما در خط مقدم این رویکرد حرکت خواهم کرد.

شهردار تهران یادآور شد: مهمترین تفاوت مدیریت جهادی و غیرجهادی تفسیر دو کلمه " بیا " و " برو " است. هنگامیکه در فرهنگ جهادی می گویم " بیا " یعنی خودمان پیشتاز همه کارها هستیم. نمیگویم " برو " تا از دیگران توقع کار داشته باشیم. با اتخاذ چنین رویکردی خود من باید پیشتاز این کار باشم و بقیه را دعوت کنم که در این مسیر بیایند. ما به این میگوییم مدیریت جهادی که ریشه در فرهنگ و مدیریت دینی ما دارد.

قالیباف خاطرنشان کرد: منطقه ۴ یکی از مناطقی است که ظرفیت این تحول را دارد و حضور جاوید در این منطقه نیز تاکیدی بر این پتانسیل است. شاید در نظام اداری ما اینگونه تفسیر شود که جاوید در رتبه پایین‌تری نسبت به گذشته قرار گرفته است، اما اینگونه نگاه کردن به این موضوعات نه با فرهنگ اسلامی و انقلابی و نه با روحیه جهادی همخوانی دارد. فرهنگ جهادی این است که انسان نگاه کند در کجا بیشتر به او نیاز است و می تواند در این عرصه تاثیرگذار باشد.

وی با اشاره به ویژگی های منطقه ۴ شهرداری تهران تصریح کرد: منطقه ۴ بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد. ضمن اینکه در توزیع امکانات نیز نابرابری هایی در اینجا به چشم می خورد، به نحوی که در منطقه ۴ از برج سفید تا خاک سفید را در کنار هم داریم به این معنی که هم فرصت های بزرگ توسعه را در منطقه داریم و هم با آسیب ها و فقر جدی روبرو هستیم. لذا باید اقدامات خود را با همان رویکرد و با تلاش، ارزشمداری، هوشمندی و چابک بودن به پیش ببریم. به طوری که منطقه ۴ باید بتواند در این مسیر الگو باشد. البته این رویکرد را باید در کار خود نشان دهیم؛ نه در حرف و بیان.

محمدباقر قالیباف در ادامه یادآور شد: امیدوارم بتوانیم به همت یکایک شما همکاران و همسنگران در مجموعه شهرداری به گونه ای عمل کنیم که خودمان هم به محل خدمت خودمان در شهرداری افتخار کرده و آرامش را به جامعه منتقل کنیم. مردم باید احساس کنند سازمان و نهادی وجود دارد که وقتی به آن رجوع می کنند احساس نگرانی و اضطراب ندارند. امیدوارم بتوانیم عدالت را در حد بضاعت و توان خود اجرایی کنیم و الگوی مدیریتی از نظام اسلامی را به نمایش بگذاریم، چرا که در این زمینه با ضعف هایی جدی روبرو هستیم.

وی همچنین تصریح کرد: برای توسعه نظام و انقلاب اسلامی و برای اینکه نظام و انقلاب را به نسل جدید معرفی کنیم، هیچ راهی نداریم جز اینکه نظام اسلامی را کارآمد کنیم چرا که اسلام در مسند قدرت قرار دارد. در غیر این صورت امروز با نصیحت و حرف هیچ کاری درست انجام نمی شود.

شهردار تهران افزود: با وجود تمامی کارهای خوبی که در گذشته در حوزه های اجتماعی، فرهنگی و خدماتی انجام شده است اما هنوز اقدامات زیادی وجود دارد که باید آنها را دنبال کنیم. خود من شهروند منطقه ۴ هستم و در این مسیر رفت و آمد می‌کنم. بنابراین شاهد هستم در این منطقه در طول ۸ سال گذشته اتفاقات مهمی افتاده است که نمی توان منکر آن شد، اما در درون سازمان آنطور که باید تحول ایجاد می کردیم، اتفاق نیفتاده است. اگر سه مقوله شهر، شهروند و شهرداری را مدنظر قرار دهیم در بخش های شهر و شهروند دو گام جلوتر هستیم و در حوزه شهرداری یک گام عقب هستیم. باید این گام عقب مانده را آنچنان محکم برداریم که یک گام به پیش بیفتیم و بتوانیم دو حوزه دیگر را نیز به دنبال خود بکشانیم. شهرداری ای مناسب و خوب است که می تواند شهر را در ابعاد کالبدی، فرهنگی واجتماعی متحول کند. این سیاست قطعی ما در این دوره مدیریت شهری است که باید بدان توجه داشته باشیم.

وی افزود: در این رویکرد شخصا در صف اول این حرکت حضور دارم و حتما با گوش های باز و به صورت مستقیم بر موارد نظارت خواهم کرد. باید قدرت شنوندگی را بالاببریم که تصمیم اشتباه نگیریم و با تصمیمات محکم و تاثیرگذار در مجموعه به پیش برویم. البته در هر حرکت این چنینی افرادی هستند که ممکن است همکاری نکنند اما در آن بخش نیز خیلی نگران نیستیم. با این وجود امیدواریم یکایک افراد ما را در این مسیر یاری کنند اما اگر کسی مردد بود و ایستاد او را هم تحمل می کنیم. در این میان اگر ببینیم در این حرکت کسی چوب لای چرخ می گذارد حتما چوب او را خرد کرده و نمیگذاریم مانع حرکت سیستم شود.

شهردار تهران ادامه داد: حتما روزی ۱۶-۱۷ ساعت از وقت من صرف این کار خواهد شد و آثار این اقدام را تا پایان سال در تنظیم برنامه پنج ساله با کمک شورای شهر تهران و تنظیم برنامه سال ۹۳ شاهد خواهیم بود. به این ترتیب ساز و کار درون سازمان را هماهنگ می کنیم و از ابتدای سال آینده نیز کار خود را با قدرت و در ابعاد مختلف شروع خواهیم کرد.

قالیباف در ادامه از تلاش های کریمیان در شهرداری منطقه ۴ در طول بیش از سه سال گذشته قدردانی کرد و گفت: در طول مدیریت من در هشت سال گذشته کریمیان از مدیران زحمتکش مجموعه شهرداری بودند و از این بابت از ایشان تقدیر و تشکر می کنم. چرا که حتی در شرایطی که وی دارای کسالت بود اما باز هم از کار و فعالیت دست نکشید. همچنین به جاوید در شهرداری منطقه ۴ عرض خیرمقدم دارم. همچنان که همکاران این منطقه نیز ایشان را می شناسند و سابقه مدیریتی ایشان در شهرداری کاملا روشن است. انشاالله جاوید با شناختی که از منطقه ۴ دارند و با تجربه ای که به دست آورده اند بتوانند این رویکرد جدید را در این منطقه پیاده سازی کرده و با تلاش بیشتر منطقه ۴را به منطقه ای پیشتاز و الگو تبدیل کنند.

شهردار تهران تاکید کرد: هرچند طول دوره فعالیت جاوید در شهرداری کوتاه است اما دوره مدیریتی وی دوره موثری به شمار می رود. سال ۹۱ بحرانی ترین سال برای شهرداری تهران برای حوزه طرح های جامع و تفصیلی بود. تا پیش از این شهر تهران حدود ۵۰ سال بدون برنامه اداره می شد و برای تنظیم برنامه حدود ۱۰ سال تلاش شده بود البته هرگز نمی گویم طرح های جامع و تفصیلی بی عیب و ایراد هستند اما در مقابل این موضوع به یک سند مدون اجماعی بین مردم، دولت، شهرداری، صاحب نظران و مشاوران متعدد تبدیل شده بود که مایه افتخار است.

وی افزود: درسال ۹۱ اگر طرح تفصیلی تهران به اجرا گذاشته نمی‌شد این طرح برای همیشه به فراموشی سپرده شده بود. بعضی جریانات به شدت تلاش می کردند این طرح اجرایی نشود چرا که انها احساس می کردند دوره مدیریت شورای شهر و شهرداری رو به پایان است و اگر معطل کنند می توانند جلوی این طرح را بگیرند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز