خبرگزاری کار ایران

پاسخ رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر به اسماعیل کهرم

کد خبر : ۱۳۱۰۷۰

در جایی که موش‏ها با سرعت بالا به تولیدمثل ادامه می‏دهند و روش‏های مرسوم فقط نوعی حمله به سرشاخه‏های جمعیتی آن‏ها است، باید به ریشه‏های کنترلی و تولیدمثلی این جانور و با استفاده از مداخلات ژنتیکی حمله و آسیب رساند و به‏دنبال از کار انداختن قانون «اجبار در تولید مثل» این جانور بود.

ایلنا: رئیس کمیسیون سلامت‏ محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در جوابیه ای نسبت به اظهار نظر اسماعیل کهرم در زمینه عقیم کردن موش‌ها پاسخ داد.

به گزارش ایلنا، دفتر رحمت‌اله حافظی رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران، در واکنش به انتشار گفت‏وگو با دکتر اسماعیل کهرم، خبری تحت عنوان «عقیم کردن موش‏های تهران تنها یک شوخی‏ست» جوابیه‌ای را منتشر کرده است.

متن این جوابیه به شرح ذیل است؛

در قسمت ابتدایی خبر آمده است:

{«اسماعیل کهرم» در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، درباره اظهار نظر رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران مبنی بر اجرای طرح عقیم‏سازی موشهای شهر تهران با بیان اینکه کسانی که این گفته را عنوان کردهاند از عقیم‏سازی چیزی نمیدانند اظهار کرد: عقیم‏سازی یعنی اینکه ما موشی را بگیریم در یک محیط استرلیزه آن را بیهوش و پس از اجرای عمل عقیم‏سازی جانور را بخیه زده و پس از مراقبت دوباره آن را به دامان شهر بازگردانیم.}

جالب است ایشان که به عنوان یک بوم‏شناس و فعال محیط‏زیست در ایران مطرح بوده و سابقه تدریس در دانشگاه‏های مطرح کشور را دارا هستند به راحتی تعریف دلخواه خود را از اظهارنظر اینجانب در خصوص عقیم‏سازی ارائه کرده و براساس تعریف خود، آن را نقد می‏کند.

در ادامه باید دقت داشت که:

طبق خبر منتشر شده همان خبرگزاری(کد: ۱۲۸۱۶۷) در خصوص اظهارنظر اینجانب آمده است:


{نابودی موشها دیگر به روشهای سنتی پاسخگو نیست و بدون شک با سرمایه‏گذاری بر روشهای علمیتری از جمله عقیمسازی موشها، میتوان به نتیجه بهتری دست پیدا کرد.}


باید اعلام کرد که تجربه سال‏ها شکست در استفاده از روش‏های مرسوم فعلی در مبارزه با موش، همچون استفاده از سموم، تله‏گذاری و تیراندازی، ثابت می‏کند که باید به‏دنبال روش‏های علمی‏تری در حل این معضل بود. در جایی که موش‏ها با سرعت بالا به تولیدمثل ادامه می‏دهند و روش‏های مرسوم فقط نوعی حمله به سرشاخه‏های جمعیتی آن‏ها می‏باشد، باید به ریشه‏های کنترلی و تولیدمثلی این جانور و با استفاده از مداخلات ژنتیکی حمله و آسیب رساند و به‏دنبال از کار انداختن قانون «اجبار در تولید مثل» این جانور بود.


اگرچه اینجانب تصور می‏کنم دکتر اسماعیل کهرم براساس یک شوخی!! عقیم‏کردن را مساوی اخته‏کردن می‏شناسند. چراکه در جهان علم عوامل و نیروهای قدرتمندی وجود دارد که توانائی از کارانداختن تولیدمثل یک گونه‏ را خواهند داشت. به طورمثال در خصوص هرم جمعیتی کشور، شاهد هستیم رشد جمعیت در سال‏های اخیر بسیار کاهش یافته بدون آنکه افراد جامعه را مورد عمل جراحی خاصی قرار داده باشیم.


بنابراین بهتر است در رابطه با مسائل علمی، با دید عمیق‏تری نظر داد و از اظهارنظرهای ساده‏انگارانه در این حوزه پرهیز نمود.
در پایان باتوجه به پیروی موش‏ها از قانون «اجبار در تولیدمثل»، ذکر این نکته ضروری است که اگر هیچ زباله‏ای در سطح شهر نباشد، آن‏ها به سراغ سایر منابع غذائی رفته و قانون اصلی افزایش جمعیت خود را تاحدممکن حفظ می‏کنند. در این مورد اگر وضعیت شهرهائی که در جمع‏آوری زباله به صورت مکانیزه سرآمد هستند را مورد مطالعه قرار دهیم، متوجه می‏شویم با آنکه در این شهرها چالش زباله وجود ندارد ولی با معضل هجوم تناوبی موش‏ها روبرو هستند.


اگرچه ما به هیچ‏وجه رهاکردن زباله‏ها در جوی و خیابان را تایید نمی‏کنیم و یکی از وظایف اصلی شهرداری را جمع‏آوری بهینه زباله می‏دانیم ولی نبایستی با زدن انگ بی‏فرهنگی به مردم در ریختن زباله، سرپوشی بر ناکامی‏های روش‏های مرسوم فعلی بگذاریم و بایستی تلاش کنیم با استفاده از روش‏های علمی، جمعیت این جانوران را کنترل و کاهش دهیم تا با مشکل هجوم این جانوران به محیط‏زیست شهرمان روبه‏رو نشویم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز