خبرگزاری کار ایران

تندگویان:

تابلوهای نصب شده در سطح شهر بی شناسنامه‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۸۴۵

پیشنهاد می کنم که مقدمات برگزاری انتخابات شورایاری ها در اردیبهشت ماه سال آینده را فراهم کنیم / چنانچه سازمان بازنشستگی شهرداری در جهت گسترش خدماتش به بازنشستگان شهرداری برنامه ایی دارد، ورود به کار اقتصادی بسیار هم خوب است.

ایلنا: تصویب لایحه استفاده از تسهیلات بانکی در جهت اجرای پروژه های شهری با توجه به نرخ کارمزد جدید مورد تایید شورای پول و اعتبار ابلاغی بانک مرکزی، و یک فوریت ساماندهی استفاده از نمک در برف روبی شهر تهران از جمله مصوبات سی و چهرمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران بود.

به گزارش ایلنا، «لایحه» استفاده از تسهیلات بانکی با نرخ کارمزد مورد تایید شورای عالی پول و اعتبار و ابلاغی بانک مرکزی در جهت اجرای پروژه های شهرداری تهران، در سی و چهارمین جلسه شورا مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت با اصلاحاتی به تصویب رسید.

علی رضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در تشریح لایحه مذکور اظهار داشت، در تبصره ۱۰ بودجه مصوب سال ۹۲، به شهرداری تهران اجازه داده شده است که تا سقف ۱۲۰۰ میلیارد تومان جهت اجرای پروژه های شهری در غالب تسهیلات بانکی داخلی و خارجی اقدام کند.

وی ادامه داد: ‌ با توجه به اینکه نرخ استفاده از تسهیلات بانکی مورد تأیید شورای پول و اعتبار افزایش یافته است، بنابراین شهرداری تهران در عقد قرارداهای جدید و استفاده از تسهیلات بانکی جدید باید براساس نرخ های جدید عمل کند.

مهدی چمران عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران نیز درخصوص لایحه مذکور یادآور شد: سال گذشته شورای دوره سوم در بررسی بودجه ۹۲، نرخ تسهیلات بانکی را براساس ۱۸ درصد مصوب کرده بود، اما در شرایط فعلی که نرخ تسهیلات مورد تایید شورای پول و اعتبار بیش از ۲۱ درصد اعلام شده است، بنابراین شهرداری تهران در عقد قراردادهای جدید برای استفاده از تسهیلات بانکی تا سقف مورد تایید در تبصره ۱۰ بودجه ۹۲ نیاز به مصوبه شورا دارد.

وی خاطر نشان کرد: تصویب لایحه مذکور موجب افزایش سقف مجوز داده شده در بودجه سال ۹۲ به شهرداری برای استفاده از تسهیلات بانکی نمی شود.

بر همین اساس اعضای شورای اسلامی شهر تهران، لایحه «استفاده از تسهیلات بانکی در جهت اجرای پروژه های شهرداری» را به تصویب رساندند.

در ماده واحده این لایحه آمده است، که در اجرای تبصره دهم بودجه سال ۹۲ و در چار چوب ضوابط و مقررات و بودجه مصوب، حداکثر نرخ استفاده از تسهیلات جدید از تاریخ ابلاغ این مصوبه، نرخ مورد تأیید بسته سیاست های پولی شورای عالی پول، ابلاغیه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

بررسی لایحه «اجازه خرید شرکت های سودآور شهرداری و تأسیس شرکت پشتیبانی مادر " هلدینگ " توسط سازمان بازنشستگی شهرداری تهران که یک فوریت آن در اواخر اردیبهشت سال جاری به تصویب رسیده بود، در دستور کار سی و چهارمین جلسه شورا قرار داشت.

علی رضا دبیر - رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در جریان بررسی لایحه مذکور با اشاره به مصوبه سال ۸۷ شورا مبنی بر " ساماندهی سازمان ها و شرکت های وابسته به شهرداری تهران "، بسیاری از شرکت ها و سازمان های شهرداری تهران که در آن زمان تحت عنوان حیاط خلوت های شهرداری نامیده می شد, منحل و یا ادغام شدند و همچنین براساس بندی در این مصوبه سازمان های شهرداری نمی توانند شرکت جدید ایجاد کنند. به همین دلیل است که سازمانهای شهرداری از آن تاریخ برای تاسیس شرکت منع شدند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در ادامه خاطر نشان کرد؛ سازمان بازنشستگی در دفاع از ارائه این لایحه در کمیسیون بودجه تاکید داشت که برای ورود به کارهای سرمایه گذاری در حسابرسی ها به مشکل خورده است، این درحالی است که هم اساسنامه سازمان و هم در برنامه دوم ۵ ساله شهرداری تهران، این اجازه را به سازمان بازنشستگی خواهد داد که برود و برای ارتقاء ذینفع هایش در فعالیت های اقتصادی و سودآور سرمایه گذاری کند و مشکل حسابرسی هم با یک استعلام از شورا رفع خواهد شد.

فاطمه دانشور رئیس کمیته اجتماعی شورا نیز خاطر نشان کرد: سازمان های بازنشستگی که به مباحثاقتصادی و سرمایه گذاری های سودآور ورود پیدا کرده اند، بسیار موفق بودند اما آثار مشهودی از سرمایه گذاری هایشان در جهت ارتقاء سطح درآمدی و معیشتی بازنشستگان تحت پوششان مشاهده نشده است، چنانچه سازمان بازنشستگی شهرداری در جهت گسترش خدماتش به بازنشستگان شهرداری برنامه ایی دارد، ورود به کار اقتصادی بسیار هم خوب است.

اسماعیل دوستی نایب رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا نیز در حمایت از ورود سازمان بازنشستگی به سرمایه گذاری سودآور و کسب درآمد گفت: اگر این سازمان می خواهد برای ارتقاء معیشت بازنشستگان شهرداری برود و سرمایه گذاری کند نباید دست و پایش را بست.

پرویز سروری رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا نیز خاطر نشان کرد: یک اصل پذیرفته شده در تمام سازمان های بازنشستگی وجود دارد که برای بهبود شرایط زندگی افراد تحت پوشش خود به فعالیت های اقتصادی رو بیاورند، نمی شود به مردم بگوییم که شما عوارض بدهید تا حقوق بازنشستگان شهرداری پرداخت شود.

وی افزود: هیچ چاره ایی نداریم جز اینکه دست سازمان را برای ورود به بحثخرید شرکت های سودآور و جمع کردن آنها در یک شرکت مادر باز بگذاریم.

سلطانی فر عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا، نظر دیگری در این زمینه داشت، وی افزود: هیچ کس نه تنها مخالف کار اقتصادی توسط سازمان بازنشستگی نیست بلکه اصرار داریم که از منابع دیگری برای سرمایه گذاری و رشد سرمایه اش استفاده کند.

سلطانی فر در ادامه خاطر نشان کرد؛ طبق اساسنامه امکان افزایش و گسترش فعالیت های اقتصادی شرکت وجود دارد اما نکته ای که ابهام برانگیز است، اجازه خرید و تأسیس شرکت جدید است. یکی از انتقادات واعتراضات اعضا شورا در هر دوره ایی، وجود شرکت ها و سازمان های عریض و طویل در شهرداری بوده چرا که امکان نظارت و رسیدگی به عملکرد آنها به حداقل می رسید. بنابراین بررسی این لایحه جای تأمل بیشتری دارد.

معصومه آباد رییس کمیته ایمنی و بحران شورا نیز پیشنهاد اصلاحیه مصوبه قبلی شورا تحت این عنوان که سازمان بازنشستگی در ایجاد تأسیس شرکت و خرید شرکت های جدید و سودآور نسبت به سایر سازمان های شهرداری استثناء شود را ارائه کرد.

همچنین رحمت الله حافظی رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا نیز که تجربه سازمان تأمین اجتماعی را در ورود به مباحثاقتصادی دارد خاطر نشان کرد: سازمان بازنشستگی تأمین اجتماعی نیز با این هدف که می خواهد برای بهبود وضعیت مستمری بگیرانش به مباحثاقتصادی و سرمایه گذاری ورود پیدا کند گام در این راه گذاشت اما به سمت بنگاه داری رفت.

وی افزود: ورود به مباحثاقتصادی و سهام داری بسیار خوب و پسندیده است اما با این شرط که تنها حق مدیریت ۴۹ درصد را داشته باشد. سازمان بازنشستگی شهرداری تهران به جای آنکه وارد بنگاه داری شود به سمت سهام داری پیش برود.

براساس این گزارش با توجه به مباحثتأمل برانگیزی که در این زمینه از سوی اعضا شورا صورت گرفت، مقرر شد این لایحه در کمیسیون برنامه و بودجه شورا مورد بررسی مجدد قرار گیرد.

تندگویان: تابلوهای نصب شده در سطح شهر بی شناسنامه و در هر جایی نصب می شوند

محمدمهدی تندگویان نایب رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا در جریان برگزاری سی و چهارمین جلسه شورا تذکری درخصوص بی هویتی و بدون برنامه نصب شدن برخی تابلوهای منصوب در شهر ارائه کرد و افزود: مشکل تابلوهای نصب شده در سطح شهر بسیار جدی است.

وی گفت: بسیاری از تابلوها و پلاکاردهایی که در سطح شهر نصب می شود، بدون آرم و شناسنامه اند، حتی برای جانمایی تابلوها کار کارشناسی صورت نگرفته است. چرا که برخی تابلوها به دلیل متن ها و طراحی هایی که دارند در معابر و بزرگراه ها یی نصب شده اند موجب بروز تصادفات رانندگی می شود.

تندگویان یادآور شد کمیسیون شهرسازی آمادگی دارد در جهت تدوین قوانین مبنی بر جانمایی و چگونگی شرایط نصب تابلوها اقداماتی انجام دهد.

مرتضی طلایی نایب رئیس شورا که از اواسط جلسه ریاست سی و چهارمین شورا را برعهده داشت از تندگویان خواست تا تذکر و پیشنهادات خود را در غالب نامه ایی به هیأت رئیسه شورا ارجاع دهد.

در ادامه جلسه یک فوریت طرح «ممنوعیت استفاده از نمک در برف روبی شهر تهران» مطرح شد.

که محمد حقانی رئیس کمیته محیط زیست درخصوص این طرح گفت: با توجه به اینکه نمک اثرات مخرب زیست محیطی زیادی برای تأسیسات شهری و گیاهان دارد بنابراین این طرح را ارائه کردیم تا شهرداری در زمان برف روبی از سایر تجیهزات و مواد شیمیایی جهت باز کردن معابر استفاده کند.

علیرضا دبیر و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز با استناد به ماده ۳۲ برنامه دوم شهرداری تهران که تأکید بر استفاده از تکنولوژی های جدید در بحثخدمات شهری و برلف روبی را دارد، گفت: در متمم بودجه سال ۹۲ شهرداری تهران مبلغ ۵ میلیارد تومان اعتبار برای بحثبرف روبی در نظر گرفته شد که از این مقدار ۲ میلیارد آن هزینه خرید نمک است.

دبیر افزود: با توجه به اینکه ماده جدید جایگزین نمک که ماده CMAاست هزینه ای ۳۷ برابری قیمت نمک دارد، بنابراین با حذف کامل نمک مخالفم و پیشنهاد می دهیم محتوای طرح در کمیسیون بررسی شود.

مهدی چمران عضو شورای شهر تهران نیز با اشاره به اینکه تا تغییر عنوان طرح می توان هم بار مالی طرح را کم کرد و هم به تکالیف برنامه دوم ع مل کرد، اظهار داشت: به جای ممنوعیت استفاده از نمک در برف روبی عنوان ساماندهی ذکر شود تا شهرداری بتواند بر اساس ماده ۳۲ برنامه دوم شهرداری و طی یک دوره زمان نمک را حذف کند.

در نهایت اعضای شورا با پیشنهاد تغییر عنوان طرح از «ممنوعیت» به «ساماندهی» به یک فوریت طرح رأی مثبت دادند و طرح برای بررسی بیشتر به کمیسیون های تخصصی ارجاع شد.

در جریان سی و چهارمین جلسه شورا، احمد مسجدجامعی رئیس شورای شهر تهران که به مناسبت ایام اربعین حسینی سفری به کربلای حسینی داشته بود، گزارشی از شرایط وضعیت زائران ایرانی ارائه کرد.

وی با اشاره به اینکه شرایط رفاهی زائران ایرانی که به عتبات مشرف می شوند، مناسب نیست، اظهار داشت: مشکلاتی از قبیل کمبود جا، پتو، شرایط نامناسب سرویس های بهداشتی و نبود بیمارستان کافی از جمله مشکلاتی است که هر ساله زائران ایرانی در سفر به عتبات عالیات بویژه در ایام پر ترافیک اربعین در کربلا با آن مواجه هستند. بنابراین رفع این مشکلات نیاز به همکاری دستگاه های اجرائی مربوطه دارد.

مجتبی شاکری دیگر عضو شورای شهر تهران نیز که در این سفر حضور داشته است، با اشاره به اینکه حضور مسلمانان بویژه ایرانی ها در ایام اربعین در کربلا، یک همایش بی نظیر روی زمین است، گفت: در آن سرزمین انسان معنی سخاوت را به معنای واقعی درک می کند چرا که کسی تعارف نمی کند و بخشش ها از روی صداقت است.

شاکری نیز با اشاره به شرای نامناسب زائران در کربلا، گفت: در این ایام زائران خانم با مشقات زیادی مواجه هستند و شرایط مناسب سازی برای کم توانان اجتماعی و معلولین بسیار بد است.

به گفته شاکری اگر شرایط رفاهی زائران سازماندهی مناسب داده شود این ایام یک اعلام قدرت خوب برای اسلام و تشیع به نمایش گذاشته می شود.

اسماعیل دوستی نایب رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به سفر چند تن از اعضای شورای شهر به کربلا، اظهار داشت: پیشنهاد می دهم اداره بین الملل شورای شهر را تقویت کنید تا بتوانیم در دیپلماسی شهری با کشورهای اسلامی و همسایه که با تهران خواهر خوانده هستند ارتباطات وسیع تری برقرار کنیم که می تواند این سفرها به نیت تبرک، از کربلا شروع شود و روابط فرهنگی و اقتصادی زیادی ایجاد کند.

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران که در این جلسه به مناسبت ۵ دیماه سالروز وقوع زلزله بم, چند اسلاید غم انگیز از آن حادثه را نمایش داد، گفت: شورای شهر تهران درخصوص کاهش پذیری زلزله مصوبه ای دارد که از شهرداری می خواهیم آن مصوبه را جدی تر پیگیری و آن را عملیاتی کند چرا که وقوع زلزله در تهران فاجعه برانگیز است.

اقبال شاکری با اعلام اینکه سقف چهارم یک ساختمان در حال ساخت در منطقه ۹ شهرداری تهران نیز در روزهای گذشته فرو ریخته و باعثتخریب سایر سقف های طبقات شده است، گفت: متأسفانه این نشان می دهد که کمترین شرایط مقاوم سازی و ایمن سازی در ساخت این ساختمان رعایت نشده است که با فرو ریختن یک سقف سایر سقف ها نیز تخریب شده است.

رحمت اله حافظی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران نیز با اعلام اینکه براساس مطالعات انجام شده درخصوص وضعیت ساختمانی بیمارستان های شهر تهران، ۸۰درصد از بیمارستان ها غیر مقاوم هستند، گفت: اگر خدای ناکرده زلزله اتفاق بیافتد، پشتیبانی خدمات درمانی برای مجروحین احتمال وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه مقاوم سازی بیمارستانی ها به چند دلیل توصیه نمی شود خاطر نشان کرد: چون بیمارستان ها فعال هستند مقاوم سازی آنها مثل تعمیر هواپیمای در حال پرواز است بنابراین امکان پذیر نیست.

وی همچنین با اشاره به اینکه مقاوم سازی بیمارستان ها از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه نیست، مقاوم سازی ۳۰ درصد بیشتر از احداثبیمارستان جدید هزینه براست و از لحاظ فضای داخلی نیز بیمارستان جدید متناسب با استاندارهای روز دنیا ساخته می شود که مقاوم سازی ساختمان های قدیم این مزیت را ندارد.

حافظی در ادامه با اشاره به اینکه شهرداری تهران در حوزه ساخت بیمارستان تکلیفی مشخص ندارد، تصریح کرد: شهرداری می تواند با همکاری دانشگاه علوم پزشکی از لحاظ جانمایی و همکاری در ساخت، اقدام به اجرای برنامه هایی کنند که ظرف مدت ۳ سال بیمارستان های جدید در تهران احداثشود.

احمد مسجدجامعی رئیس شورای شهر تهران درخصوص پیشنهاد حافظی, گفت: برنامه همکاری شهرداری با دانشگاه علوم پزشکی درخصوص ساخت بیمارستان ها را در برنامه پنج ساله دوم شهرداری لحاظ کنید.

علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز با اشاره به موضوع مدیریت بحران در شهر تهران، گفت: تهران تنها شهری است که در زمان وقوع بحران شهردار رئیس ستاد بحران آن است بنابراین ما باید از این ظرفیت استاده کنیم و در برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران ۲۹ دستگاه اجرایی را که طبق قانون در زمان بحران موظفند از شهرداری تبعیت کنند را مکلف به اجرای پروژه هایشان براساس ضوابط ایمن سازی کنیم.

دبیر همچنین تأکید کرد: اجرای چنین الگوی می تواند بستر مناسبی برای تحقق مدیریت یکپارچه شهری باشد

عبدالحسین مختاباد رئیس کمیته هنری شورای شهر تهران با اشاره به بحثفرو ریختن ساختمانی در منطقه ۹ شهرداری تهران که باعثکشته شدن یک نقر نیز شده است، گفت: چرا در شهرداری نظام تشویق و تنبیه وجود ندارد، شهردار منطقه باید پاسخگوی رفتاری باشد که باعثجان باختن یک انسان بر اثر رعایت نشدن اصول ایمنی شده است.

مسجدجامعی در ادامه این تذکر به رئیس کمیسیون عمران مأموریت داد تا گزارشی از نحوه وقوع و علت این جادثه تهیه کند و به شورا ارائه دهد.

مرتضی طلایی رئیس ستاد شورایاری های شهر تهران نیز با اشاره به اینکه در موقعیت جدید شرایط همکاری برای تمام اعضا شورا و اعلام نظراتشان درخصوص شورایارِ ها فراهم شده است، گفت: پیشنهاد می کنم که مقدمات برگزاری انتخابات شورایاری ها در اردیبهشت ماه سال آینده را فراهم کنیم و در این خصوص نیز اگر اعضای شورا نظری دارند کتباً به ستاد اعلام کنند.

طلایی خاطر نشان کرد: در مورد برگزاری انتخابات با فرمانداری تهران نشست های را برگزار کرده ایم و امیدواریم که بتوانیم در زمان مطرح شده انتخابات را برگزار کنیم.

اسماعیل دوستی عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران نیز با اشاره به اینکه قانون برگزاری انتخابات شورایاری ها وجود ندارد، گفت: شورایاری ها در شورای اول و دوم با سیاست کمک به شورا، تدوین و اجرایی شد حال بهتر است که ما به دنبال قانونمند کردن این انتخابات توسط وزارت کشور باشیم.

احمد مسجدجامعی نیز با اشاره به سابقه برگزاری انتخابات شورایاری ها گفت: در آخرین جلسه ای که ما با وزارت کشور داشتیم بحثاین بود که آنها اعلام کردند که آئین ناه برگزاری انتخابات را ما تدوین می کنیم و شورا نیز قبول کرد بنابراین اکنون ما نیز به دنبال برگزاری قانونمند این انتخابات هستیم و با وزیر کشور نیز در این خصوص قرار جلساتی دادیم و ان شاالله انتخابات شورایاری های دوره چهارم را در ابتدای سال آینده برگزار خواهیم کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز