خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو با حضور در شورای شهر تهران؛

در صورت مدیریت منابع آب باز هم با کمبود آب مواجه‌ایم

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۷۵۹

از مجموع اشتراک‌های آب سراسر ایران حدود ۲۰ میلیون مشترک یعنی یک چهارم این تعداد(۲۰ درصد) در استان تهران قرار گرفته است / سالانه ۲۰۰ هزار مشترک جدید به شبکه مصرف برق اضافه می‌شود / وزیر نیرو از اعضای شورای شهر برای رفع مشکلات تهران کمک خواست.

ایلنا: وزیر نیرو با حضور در جلسه امروز شورای شهر تهران با بیان اینکه در صورت خشکسالی نزدیک به نیم میلیون متر مکعب با کمبود آب مواجه می‌شویم، گفت: حتی در صورت مدیریت منابع آب باز هم با کمبود آب مواجه خواهیم شد.

به گزارش ایلنا، " حمید رضا چیت‌چیان " وزیر نیرو امروز مهمان شورای شهر تهران بود.

وی با بیان اینکه اطمینان دارم اقداماتی که در شهر تهران انجام می‌شود، تاثیرگذاری در سطح ملی دارد، افزود: بار‌ها این تجربه را در سطوح مختلف داشته‌ایم. الگوهایی که در تهران پایه گذاری شده در کل کشور تکرار می‌شود.

چیت‌چیان با بیان اینکه جمعیت شهر تهران تا سال ۱۴۰۵ به ۱۰ میلیون نفر افزایش می‌یابد، اظهار کرد: تامین آب شرب شهر تهران از منابع آبهای سطح ارضی و آبهای زیر زمینی و چاه‌هایی که احداثمی‌‌شود، تامین می‌شود. هم‌اکنون ۳۰۰ متر مکعب در سال از آبهای زیرزمینی استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه در افق بلند مدت میزان مصرف آبهای زیرزمینی به ۲۲۰ متر مکعب کاهش خواهد یافت، تاکید کرد: ‌ آب شرب مورد نیاز شهر تهران از پنج سد امیرکبیر، لتیان، طالقان، ماملو و لار تامین می‌شود، پیش از این ۸۵۷ میلیون متر مکعب از این سد‌ها تامین می‌شد اما در شرایط خشکسالی به ۶۱۱ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

وزیر نیرو پیش‌بینی کرد در سال ۱۴۰۵ با این روند افزایشی میزان مصرف آب شرب به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب افزایش می‌ِیابد، تاکید کرد: ‌ هم‌اکنون این میزان یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب است. یعنی با توجه به این شرایط ۱۶۱ میلیون متر مکعب رشد در میزان مصرف دور از انتظار نیست.

وی ادامه داد: ‌ در سالهای اخیر روند افزایش مصرف آب در تهران به یک خط ثابت رسیده است از مجموع اشتراک‌های آب سراسر ایران حدود ۲۰ میلیون مشترک یعنی یک چهارم این تعداد(۲۰ درصد) در استان تهران قرار گرفته است. در تهران یک میلیون و ۷۴۰ مشترک آب و ۴۱۸ مشترک شبکه فاضلاب در تهران وجود دارد.

چیت‌چیان اعلام کرد: ‌ در صورت خشکسالی نزدیک به نیم میلیون متر مکعب با کمبود آب مواجه می‌شویم، گفت: حتی در صورت مدیریت منابع آب باز هم با کمبود آب مواجه خواهیم شد. البته پروژه آب‌رسانی از سد کرج به تهران، پروژه خط انتقال آب طالقان، پروژه انتقال آب از البرز شمالی به استان تهران و اصلاح الگوی مصرف را از جمله راه‌حل‌های رفع کمبود آب در استان تهران است.

وی درباره تعداد نیروگاه‌های تامین کننده برق نیز اعلام گرد: ‌در حال حاضر ۹ نیروگاه حرارتی و شش نیروگاه برق آبی وجود دارد. در شهر تهران ۲۰ درصد مصرف برق به صورت تجاری، سه درصد کشاورزی، ۱۰ درصد صنعت و معدن، ۴۳ درصد خانگی و ۲۴ درصد عمومی است.

چیت‌چیان خواستار همکاری برای حذف سوخت‌های فسیلی، استفاده از برق و نصب سلول‌های خورشیدی با مشارکت شهرداری شد و الزام نصب مولد‌های تولید پراکنده برق در طراحی ساختمان‌های بلند مرتبه با هماهنگی سازمان مهندسی ساختمان، آزادسازی زمین‌های زیر و اطراف خطوط هوایی فشار قوی و تامین منابع مالی مورد نیاز به این منظور، انتقال خطوط برق به زیر زمین، بررسی و بکارگیری ضوابط فنی در اجرای طرح‌های عمرانی شهرداری‌ها در بستر و حریم مجاری آبهای سطحی، همکاری در پیاده کردن مقررات ملی ساختمان و آیین نامه اجرای مربوطه در خصوص آب و برق، تخصیص زمین‌های مناسب با کاربری تجهیزات شهری در طرح جامع جهت ایجاد تاسیسات و زیرساخت‌های توسعه‌ای آب و برق با توجه به رشد جمعیت و تغییرات تراکم، ساخت و بکارگیری تونل‌ها و کانال‌های سرپوشیده برای تاسیسات آب و برق و تشکیل کمیته مشترک میان وزارت نیرو، شهرداری و شورای شهر را پیشنهاد کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز