خبرگزاری کار ایران

ابتکار:

وضعیت محیط زیست ایران تهدیدی جدی‌تر از تحریم‌هاست

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۵۳۳

وضعیت ایران در شاخص‌های محیط زیست در طول هشت سال با ۶۱ پله سقوط به رتبه ۱۱۴ در دنیا رسیده است. بیشتر تنزل در مدیریت منابع آب، مصرف انرژی و گرد وغبار بوده است / متأسفانه بنزن که از سال ۸۸ بیش از حد استاندارد در هوا وجود دارد مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

ایلنا: ‌ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به گزارش ارائه شده از سوی موسسات آمریکایی در زمینه شاخص‌های محیط زیستی در کشورمان گفت: در گزارش ارائه شده اعلام شده بود محیط زیست ایران تهدیدی جدی‌تر از تحریم‌هاست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، معصومه ابتکار در سی و نهمین جلسه علنی شورای شهر تهران به مناسبت هفته هوای پاک میهمان شورای شهر تهران بود.

وی از ریاست شورای شهر تهران به دلیل تعاملی که میان شورا و دولت ایجاد شده است، تشکر کرد و افزود: ایجاد ارتباط بهتر میان شورا و دولت بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری موجب پیشرفت در بسیاری از امور به ویژه محیط زیست می‌شود و اگر نگاه جهانی و منطقه‌ای به مساله محیط زیست داشته باشیم، سیاست‌های درستی را پیاده خواهیم کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره تغییرات آب و هوا تصریح کرد: مهم‌ترین مساله ایجاد رویکردی مناسب در زمینه تغییرات آب و هوایی است که بر این اساس بان‌کی‌مون از سران کشورهای مختلف برای نشستی در این خصوص دعوت کردند و در این نشست آقای روحانی نیز دعوت شدند.

ابتکار از اعضای شورای شهر تهران تقاضا کرد طرحی را که در زمینه کاهش گازهای گلخانه‌ای شهرداری تهران به صورت داوطلبانه ارائه شده بود را در این دوره پیگیری کنند و گفت: اقتصاد سبز یکی از سیاست‌های کلیدی است که در عالی ترین سطح در کشور‌ها باید دنبال شود.

وی با بیان اینکه کره خاکی ظرفیت محدودی دارد و نمی‌توان به هر میزان که می‌خواهیم از آن بهره‌کشی کنیم، تاکید کرد: ‌ میزان بهره برداری از آب، خاک و هوا از سال ۱۳۷۵ در شهر تهران از ظرفیت موجود عبور کرده است حتی مصرف انرژی در تهران و کشور الگوی بسیار نامناسبی دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره دستاوردهایی در حوزه امنیت غذایی و کشاورزی پایدار، نیز به اعضای شورای شهر تهران، گفت: ‌ دولت حامی مصوبه پایش مواد غذایی است. امنیت غذایی و کشاورزی پایدار مساله بسیار مهمی است که باید پیگیری شود اگرچه آب در کشور ما شرایط مناسبی ندارد و از منابع مختلفی برای تامین آب شرب تهران استفاده می‌شود.

ابتکار خواستار هم پیمان شدن دولت‌ها و پارلمان‌های محلی برای مسائل زیست محیطی و وضع سیاست‌ لازم در این بخش شد و به گزارش ارائه شده از سوی موسسات آمریکایی در زمینه شاخص‌های محیط زیستی در کشورمان اشاره کرد و گفت: در گزارش ارائه شده اعلام شده بود محیط زیست ایران تهدیدی جدی‌تر از تحریم‌هاست.

معاون رئیس جمهوری ادامه داد: وضعیت ایران در شاخص‌های محیط زیست در طول هشت سال با ۶۱ پله سقوط به رتبه ۱۱۴ در دنیا رسیده است. بیشتر تنزل در مدیریت منابع آب، مصرف انرژی و گرد وغبار بوده است. ردپای اکولوژیک در شهر تهران ۳.۷۹ هکتار است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ۳۰ درصد اقتصاد کشور در شهر تهران که تنها ۲ / ۱ خاک ایران متمرکز شده است، تصریح کرد: باید برای تمرکز زدایی جمعیتی تلاش کنیم. وضعیت جغرافیایی تهران نشان می‌دهد که در این شهر در سه جهت محدود شده است که بخشی از آلودگی شهر تهران به دلیل همین محدودیت جغرافیایی شهر تهران است.

با بیان اینکه تراکم جمعیت در شهر تهران ۱۱ هزار نفر در هر متر مربع است، ادامه داد: متأسفانه افزایش جمعیت روند صعودی دارد. در سال ۷۷ زمانی که منطقه ۲۲ تهران در حال شکل گیری بود سازمان محیط زیست با آن مخالف بود در آن زمان اعلام شد جمعیت این منطقه تنها ۲۵۰ هزار نفر خواهد بود اما متأسفانه امروزه بالای ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

وی درباره عدم تکمیل شبکه فاضلاب تهران نیز ادامه داد: با وجود تحولات خوب هنوز این شبکه با معضل جدی همراه است دولت با جدیت تمام اعتبارات لازم را برای تکمیل این شبکه تخصیص می‌دهد.

مسئله واحدهای صنفی مستقر در شهرستان تهران موضوع دیگری بود که معاون رئیس جمهور به آن اشاره و تصریح کرد: باید برنامه پایش و نظارت جدی بر فعالیت واحدهای صنفی اتخاذ شود از ما انتظار معجزه نداشته باشید که بخواهیم در پنج ماه اخیر کار خارق العاده‌ای را انجام دهیم. اما تاکنون ۴۰ درصد از واحدهای صنفی فاقد سیستم فاضلاب و پساب هستند که مشکلات جدی دارند. همچنین بحثآبکاری و فعالیت‌های غیرمجاز در کارگاه‌های غیرمجاز موضوع دیگری است که باید برای استانداردسازی آن گامی اساسی برداشت.

ابتکار درباره وضعیت کیفیت هوا با بیان اینکه تا ۲۴ آذرماه امسال ۱۰۰ روز ناسالم داشتیم گفت: این آمار در سال ۹۰،۱۶۰ روز بود با برنامه منسجم می‌توان مشکل را حل کرد اما متأسفانه بنزن که از سال ۸۸ بیش از حد استاندارد در هوا وجود دارد مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

وی درباره آزبست موجود در هوا نیز اعلام کرد: با همکاری موسسه استاندارد و نگاه متولیان استفاده از لنت‌های ترمز غیرمجاز و غیراستاندارد کاهش یافته است. اخیرا موسسه استاندارد با همکاری گمرک، محموله‌ای از لنت‌های غیرمجاز چینی را متوقف کرده است.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست خواستار توسعه حمل و نقل عمومی به منظور کاهش آلودگی هوا شد و تصریح کرد: دولت در سال آینده با اعمال سیاست در یارانه، توجه ویژه‌ای را به حمل و نقل عمومی خواهد داشت.

مدیریت پسماند و تفکیک زباله از مبدأ موضوع دیگری بود که ابتکار به آن در صحن علنی شورای شهر پرداخت و گفت: مسئله پسماند بیمارستانی معضلی است که به طور کامل حل نشده است. در اطراف تهران این پسماند‌ها مشکلاتی را برای بخش کشاورزی ایجاد کرده است. همچنین معضل جدی دیگری در زمینه پسماند عمرانی و نخاله‌های ساختمانی داریم که برای محیط زیست معضل ایجاد کرده است و باید به آن پرداخته شود.

ابتکار به ظرفیت شورایاران برای حل مشکلات محلی در حوزه زیست محیطی اشاره کرد و گفت: از شورای شهر می‌خواهم در الزامات طرح تفصیلی دقت نظر بیشتری داشته باشند خوشبختانه در جلسه اخیر شورای عالی شهرسازی علاوه بر لغو تمامی ساخت و ساز‌ها و تغییر کاربری در باغات پیشنهاداتی برای اصلاح هشت بند مصوبه سال ۹۱ در طرح تفصیلی مطرح و تصویب شد.
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه با همگرایی میان دولت، سازمان‌ها و نهادهای دولتی و عمومی می‌توان بر مشکل آلودگی هوا فائق شد تصریح کرد: تاکنون ۴ جلسه کارگروه آلودگی هوا تشکیل شده است و به زودی جلسه شورای عالی محیط زیست به ریاست رئیس جمهور با محوریت بررسی آلودگی هوای ۸ کلانشهر کشور به ویژه تهران با حضور وزرای نفت، نیرو صنعت و تجارت تشکیل خواهد شد. در این جلسه نسبت به طرح جامع آلودگی هوا بازنگری جدی صورت می‌گیرد.

ابتکار در پایان صحبت‌های نخست خود درباره پارک پردیسان نیز گفت: سازمان معتقد است که می‌توان با تصدی‌گری به چابک سازی دست یابد درباره پارک پردیسان نیز در دولت به دنبال آن هستیم تا به صورت قانونی آن را در اختیار شورا قرار دهیم.

به گزارش ایلنا، معصومه ابتکار در این دیدار ابراز خوشحالی کرد که به منزل خودش برگشته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز