خبرگزاری کار ایران

در تشریح چرایی حادثه جمهوری در شورای شهر عنوان شد:

بالابرهای اعزامی به حادثه جمهوری استاندارد نبودند

کد خبر : ۱۴۲۸۴۴

چرا نردبان باز نشد؟ آیا کاربر آن آموزش‌های لازم را دیده بود؟ آیا آتش نشانی می‌دانست که این نرده‌بان دچار نقص فنی است؟ این‌ها سوالاتی بود که معصومه آباد در گزارش خود از حادثه‌ی جمهوری طرح و تاکید کرد برای این پرسش‌ها، پاسخ مشخصی هنوز وجود ندارد.

ایلنا: براساس گزارش معصومه آباد از حادثه جمهوری؛ گارانتی بالابری که برای نجات حادثه دیدگان به محل حادثه اعزام شده بود؛ بیش از سه ماه بود که تمام شده بود. با این وجود سوال رئیس شورای شهر از سازمان آتش نشانی این بود که چرا تجهیزاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد که فاقد ایمنی است آن هم در روزی که باید آتش نشانی در بالاترین شرایط آماده باش خود قرار می‌گرفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در جلسه علنی امروز شورای شهر؛ گزارشی از تحقیقات شورای شهر درباره حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری به تاریخ یک شنبه ۲۹ دی ماه ارائه شد.

معصومه آباد؛ این گزارش را برای اعضای شورای شهر قرائت کرد و در همان ابتدا خطاب به اعضای شورای شهر، گفت: این گزارش حاصل ۲۰۰ ساعت نشست و تحقیق درباره این حادثه است که توسط اعضایی خارج از مجموعه شهرداری و سازمان آتش نشانی تهیه شده است.

وی با بیان اینکه این گزارش در ۴ محور تهیه شده است، از شهر تهران به عنوان یک شهر پرحادثه یاد کرد و افزود: تهران به دلیل وجود گسل‌ها، قنوات، انبار، تأسیسات فنی و عمرانی ۴۰۰ هزار خطر برای آن پیش‌بینی شده است که تنها برای منطقه ۱۱ دو هزار و ۹۰۵ خطر برآورد شده است.

وی با بیان اینکه حادثه‌ای که در خیابان جمهوری تقاطع خیابان ابوریحان رخ داده، در ساختمانی است که سازمان آتش نشانی ۶بار به دلیل ناامن بودن تذکر داده است، گفت: براساس اطلاعات ثبت شده در سامانه ۱۲۵ پنج تماس از سوی شهروندان برای اطلاع از این حادثه صورت گرفته است. اولین ایستگاه یعنی ایستگاه ۴۶ سه دقیقه و دو ثانیه بعد به محل حادثه اعزام می‌شود.

وی ادامه داد: براساس گفته‌های یکی از شاهدان حادثه مرحوم نسرین فروتن پیش از آمدن تیم آتش نشانی به دنبال آن بوده است تا با استفاده از کابل تلویزیون به پایین بیاید که سقوط می‌کند البته برای این گفته‌مان سند نداریم و در قالب مصاحبه با یکی از افراد به این مطب رسیده‌ایم.

آباد ادامه داد: ایستگاه دوم ۴ دقیقه بعد وارد حادثه می‌شود و این کمک رسانی تا دو ایستگاه دیگر نیز ادامه می‌یابد.

این عضو شورای شهر تهران درباره آویزان بودن فرد دیگر که در این حادثه جان خود را از دست داد، گفت: اینکه می‌گویند این فرد ۱۰ دقیقه خود را آویزان کرده بود کاملا رد شده است. نردبان ایستگاه ۱۸ بعداز استقرار در محل به دلیل نقض فنی بازنمی‌شود تا مرحوم حق نظری نجات یابد.

آباد با بیان اینکه رفتار انسان‌ها در مواجهه با کانون حریق کاملا متفاوت است، گفت: دو نفر تصمیم می‌گیرند برای نجات جانشان از پنجره بیرون بیایند و پنج نفر تصمیم می‌گیرند که در گوشه‌ای از اتاق منتظر کمک بمانند. براساس مستندات موجود جابجایی نردبان و استقرار آن برای نجات حادثه دیدگان ۲۰ ثانیه طول می‌کشد چراکه در آن محل خودروی آمبولانس مستقر شده بود و باید این جابجایی صورت می‌گرفت.

آباد با بیان اینکه این ۲۰ ثانیه قابل توجه است، ادامه داد: مرحوم حق نظری دو دقیقه و ۲۸ ثانیه توانست خود را به حالتی که از پنجره آویزان است نگه دارد اما با تخریب قرنیز آن حادثه رخ می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، معصومه آباد در ادامه گزارش خود مباحثمختلفی را مطرح می‌کند که سوالات متعددی نیز در آن عنوان شده است. سوالاتی از این دست که: چرا نردبان باز نشد؟ آیا کاربر آن آموزش‌های لازم را دیده بود؟ آیا آتش نشانی می‌دانست که این نرده‌بان دچار نقص فنی است؟

آباد در پاسخ به سوالات متعددی که مطرح شده بود، ابتدا عنوان کرد: کاربر این بالابر ۴۰ ساعت آموزش لازم را در مرکز آموزش‌های آتش نشانی فراگرفته بود و این بالابر یک ماه قبل استفاده شده بود. اما اگر فرضیه اول ما که بالابر دچار مشکل و نقص است را بخواهیم پیگیری کنیم نیاز به اقدام قضایی است که از شرکت مادر این بالابر دعوت کنیم تا برای رمزگشایی از جعبه سیاه اقدام کند که این در اختیار قوه قضاییه است.

وی در ادامه صحبت‌های خود به اتمام گارانتی بالابر اشاره کرد و گفت: متأسفانه گارانتی این بالابرها از خردادماه تمام شده بود و یک فرد در سازمان که اعمال نفوذ نیز داشت موفق شده بود تا قطعاتی که مناسب این کاربر نیست را جایگزین کند.

احمدمسجدجامعی رئیس شورای شهر به میان صحبتهای آباد آمد و گفت: در این مسئله مسئولیت اصلی به عهده سازمان است حتی اگر دو نفر توافق کرده باشند که قطعات یدکی بالابرها چگونه تأمین شود.

محمدسالاری دیگر عضو شورای شهر نیز در واکنش به اظهارنظر آباد و آوردن نام یک فرد به نام " وحید ممتحنی " گفت: نباید نام فردی را که در این جمع حضور ندارد را به میان آورد. این از نظر حقوقی درست نیست.

معصومه آباد نیز در پاسخ به سالاری، گفت: ابتدا از دوستان می‌خواهم صبر داشته باشند تا من گزارش را به پایان برسانم این فرد دوشب پیش تا ساعت ۱۱ در شورای شهر حضور داشت.

احمد مسجدجامعی به منظور پایان بخشیدن به این گفتگوها، گفت: در هر صورت نمی‌توان از کنار کم‌کاری و احمال صورت گرفته توسط سازمان آتش نشانی به راحتی عبور کرد فرض براین است که این فرد اسنادی را با اعمال نفوذی که در سازمان داشته است به امضا رسانده اما باز اشکال اصلی به سازمان وارد است.

تقی پور سخنگوی شورا نیز بدون اینکه تریبون خود را روشن کند، فریاد زد: این تخلف توسط عوامل متخلف سازمان صورت گرفته است نه خود سازمان.

معصومه آباد بار دیگر از شورای شهر خواست تا با صبوری گزارش را بشنوند و گفت: سی دستگاه نردبان توسط سازمان آتش نشانی از یک شرکت آلمانی خریداری شده است و براساس قرارداد تعمیرات آن نیز برعهده نماینده این شرکت است. در اوایل مردادماه امسال طی نامه نگاری که صورت می‌گیرد از شرکت خواسته می‌شود تا نسبت به تعهدات خود اقدام کند اما شرکت شانه خالی می‌کند. مرجع رسیدگی به این موضوع نیز دیوان icc کشور فرانسه است نه ایران.

احمد دنیامالی پس از شنیدن این مطالب به میان صحبت آباد آمد و گفت: من با حرف‌های سالاری موافقتم وارد شدن به این مسائل حقوقی درست نیست. حتی اگر این شرکت مقصر باشد اما در این حادثه مقصر واقعی سازمان آتش نشانی است.

سالاری نیز در ادامه صحبت‌های دنیا مالی، گفت: خانم آباد به نوعی صحبت می‌کند که گویا وکیل سازمان آتش نشانی است. من همه مدارک را دارم و اگر لازم باشد آنها را ارائه می‌دهم.

تقی پور در این میان بار دیگر با صدایی بلند، گفت: بهتر است این موضوع را به قوه قضاییه بفرستیم تا در آنجا به آن رسیدگی شود.

اما احمد مسجدجامعی گفت: این موضوع باید در شورای شهر روشن شود. خانم آباد نیز امروز گزارش خود را ارائه خواهد داد.

معصومه آباد بار دیگر فرصت یافت تا گزارش خود را ارائه دهد و گفت: در تاریخ سوم اردیبهشت امسال آخرین بازدید از نردبان ها صورت گرفته است. نردبان ایستگاه ۱۸ که افراد را نجات داده است سبد آن خراب بوده است و دچار نقص فنی بوده است اما با این حال در آن حادثه جان پنج نفر را نجات داد آنچه در این میان مطرح است این است که بازدید دوره‌ای از تجهیزات به خوبی توسط فروشنده انجام نشده است.

احمدمسجدجامعی خطاب به آباد، گفت: براساس گفته شما یعنی مدتهاست گارانتی این بالابرها تمام شده است و این بالابرها قابل استفاده و مجاز نبوده است.

وی ادامه داد: در فداکار بودن آتش نشانان هیچ شکی نیست ما امید عباسی داریم که جان خود را فدای نجات یک کودک کرد اما مسئله اینجا این است که حادثه در روزی رخ داده است که باید به دلیل دیدار مقام معظم رهبری سازمان آتش نشانی در بالاترین آماده باش خود قرار می‌گرفت.

وی ادامه داد: حادثه در یک روز تعطیل رخ داده است که ترافیکی وجود نداشته است و محل حادثه نیز در خیابان اصلی بوده است.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه نردبان چرا باز نشده، گفت: حتی اگر آتش نشانی در حداقل زمان خود رسیده باشد چرا باید از تجهیزاتی استفاده کند که گارانتی آن تمام شده است. مهمتر از آن، آن ۲۰ ثانیه‌ای است که باید مدیریت می‌شد اما صورت نگرفت. اگر مدیریت کارآزموده بود؛ می‌توانستیم نفر دوم را نجات دهیم.

رئیس شورای شهر تهران در ادامه صحبت‌های خود، تأکید کرد: حتی اگر به دلیل سهل انگاری شرکت و عدم رعایت تعهدات آن نسبت به قرارداد نرده‌بان دچار نقص فنی شده است. در این میان مسئولیت مدیریتی سازمان و یا به قول برخی از دوستان بخشی از سازمان را کم نمی‌کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز