خبرگزاری کار ایران

وزیر نفت:

بنزین یورو ۴ بنزن ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۷۷۷

هیچ سوختی پاک نیست و فعالیت‌های مدرن تولید آلایندگی می‌کند ما به دنبال آن هستیم تا سوختی که کمترین آلایندگی را داشته باشد تامین کنیم / طرح‌هایی از سال ۸۴ شروع شده است و با هزینه بالای ۳۰ میلیارد دلار هنوز به سرانجام نرسیده است به این دلیل است که مدیریت در این بخش پیش از این بهم ریخته بود.

ایلنا: از سال ۸۴ بیش از ۳۰ میلیارد دلار برای پارس جنوبی هزینه شده اما یک متر مکعب گاز تولید نشده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «بیژن زنگنه» پس از شنیدن صحبت‌های اعضای شورای شهر بار دیگر به پشت تریبون شورای شهر رفت و خطاب به اعضا گفت: برخی از دوستان در شورا مواضعشان برای نمایندگی مجلس است و به نوعی دراینجا تمرین نماینده شدن می‌کنند.

وی با بیان اینکه یکی از مباحثمهم در زمان بحران، شیرهای گاز در پیاده رو بود که آن‌ها را جمع آوری کرده‌ایم تصریح کرد: درشهر بزرگی مثل تهران وجود گاز خطرناک است اما به هر حال شبکه برق نمی‌تواند پاسخگوی نیاز شهروندان به مصرف شهروندان باشد از این رو باید شبکه سازی بزرگی صورت گیرد. البته با توجه به خطر ساز بودن لوله کشی در ساختمانهای بلند مرتبه پیش بینی می‌کنیم که از سیستم سی اچ پی استفاده شود که ما از این سیستم استقبال می‌کنیم

وزیر نفت با بیان اینکه از تشکیل کارگروه مشترک میان شورا و وزارت نفت استقبال می‌کنیم در باره اظهار نظر یکی از اعضا نسبت به سوخت پاک نیز گفت: هیچ سوختی پاک نیست و فعالیت‌های مدرن تولید آلایندگی می‌کند ما به دنبال آن هستیم تا سوختی که کمترین آلایندگی را داشته باشد تامین کنیم.

زنگنه با بیان اینکه در سوخت گازوئیل ۴ پی پی‌ام گوگرد وجود دارد تصریح کرد: اینکه می‌گویند بالای ۷ تا ۸ هزار پی پی‌ام گوگرد در گازوئیل وجود دارد صحت ندارد. در زمینه بنزین نیز باید بگویم بنزین مطابق با استانداردهای یورو ۴ است. البته یکی از شاخص‌های بنزین یورو۴ در این بنزین وجود ندارد که با قاطعیت می‌گویم در این سوخت بنزن وجود ندارد در واقع ۹۹درصد بنزین تولید شده یورو ۴ است البته ناگفته نماند که امریکا نیز سوخت استاندارد یورو را ندارد.

زنگنه با بیان اینکه کار فرهنگی در ایران سخت است به تعاملات صورت گرفته در گذشته در حوزه نفت اشاره کرد و گفت: بیش از ۸۵ درصد از کل جمعیت ایران در خانه‌هایشان گاز دارند این در حالی است که ما ۱۶۰میلیون لیتر مکعب کمبود گاز داریم. در این زمستان سخت تمام تلاش ما براین بود که هیچ خانه‌ای مصرف گازش قطع نشود کار بسیار سختی بود شاید باورتان نشود من شب‌ها خواب نداشتم مسئول این کمبود کسانی بودندکه زمانی که باید کاری می‌کردند در زمان خود وظیفه‌شان را انجام ندادند.

وی با بیان اینکه من با یک هزینه ثابت موفق شدم بخشی از فازهای پارس جنوبی را افتتاح کنم گفت: متاسفانه ۳۰ میلیارد دلار هزینه شد اما یک مترمکعب گاز تولید نشد این هزینه‌ها برای این است که گاز تولید شود نه اینکه برای پیمانکاران درآمدزایی شود.

وی گفت: ناچار بودم برای اینکه سوخت گاز مورد نیاز را تامین کند اولویت بندی کنم به هیچ عنوان نمی‌توانستم گاز خانه‌ها را قطع کنم یا اینکه گاز پالایشگاه‌ها را قطع کنم اما به ناچار مصرف سوخت برخی از نیروگاه‌ها را قطع کردیم یا اینکه برای مدتی برخی از جایگاه‌های سوخت سی ان جی نداشتند. من شش ماه است که مسولیت این وزارت خانه را به عهده گرفتم و در برابر این شش‌ماه پاسخگو هستم. مشکل ندارم که بخواهم گاز مردم را قطع کنم.

وی بار دیگر با بیان اینکه قراردادهای گازی باید برای مردم سود داشته باشد و نه پیمانکار تصریح کرد: طرح‌هایی از سال ۸۴ شروع شده است و با هزینه بالای ۳۰ میلیارد دلار هنوز به سرانجام نرسیده است به این دلیل است که مدیریت در این بخش پیش از این بهم ریخته بود.

وزیر نفت با بیان اینکه تحریم‌ها نیز درگذشته تاثیر خود را داشتند گفت براساس فرمایشات رهبری تحریم نباید بهانه باشد بلکه باید کار‌ها به پیش رود اگر چه در این مدت با عنایت ویژه رهبری هزینه‌های زیادی در پارس جنوبی صورت گرفته است اما خروجی به عنوان گاز برای کشور نداشته است.

وی درباره اظهار نظر یکی ا ز اعضا نسبت به نفت دریای خزر نیز گفت بیش از ۱ میلیارد دلار در این قسمت سرمایه گذاری کرده‌ایم باید تمام تجهیزات را خودمان بسازیم در حال حاضر د ستگاه‌ها شناور حفاری در این منطقه مشغول حفاری هستند که امیدواریم به نتیجه برسیم.

احمد مسجد جامعی رئیس شورای شهر خطاب به وزیر گفت براساس اطلاعات موجود دو نیروگاه بعثت و شهید منتظر قائم ۵ میلیون لیتر مازوت مصرف می‌کند این مصرف کاملا موجب آلودگی می‌شود و باید فکری برای آن شود.

زنگنه در پاسخ گفت معتقدم باید دو نیروگاه بعثت و پیروزی نه تنها تعطیل بلکه تبدیل به موزه شود اما برای نیروگاه شهید منتظر قائم قرار است ترتیبی اتخاذ شود تا سال آینده ۹۰درصد آن به سوخت گازی مجهز شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز