خبرگزاری کار ایران

معاون شهردار تهران برنامه ۵ ساله توسعه حمل و نقل پایتخت را تشریح کرد:

تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی تهران به ۲۵۰۰ واگن مترو و ۹ هزار اتوبوس

asdasd
کد خبر : ۱۴۹۵۲۰

خطوط دوچرخه‌سواری تهران به ۴۰۰ کیلومتر و پیاده‌راه‌های شهر به ۲۰ کیلومتر می‌رسد / مردم تهران از آلودگی هوا و صدا در رنج‌ هستند / ۷۰ درصد تهران تحت پوشش مترو و ۱۰۰ درصد زیر پوشش اتوبوسرانی قرار می‌گیرد.

ایلنا: معاون شهردار تهران در میزگرد تخصصی ارزیابی برنامه ۵ ساله توسعه حمل و نقل پایتخت در جریان «سیزدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک»، با تشریح برنامه ۵ ساله شهرداری تهران در زمینه توسعه حمل و نقل گفت: این برنامه مبتنی بر کرامت انسانی و با اولویت انسان‌ها در شهر تدوین شده و محور اصلی آن در حوزه حمل و نقل، توسعه حمل و نقل عمومی است، ضمن اینکه پایش و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی، حمل و نقل انسان محور، توسعه سیستم‌های هوشمند و مدیریت عرضه تسهیلات و تقاضای سفر، از دیگر محورهای این برنامه است.

به گزارش ایلنا، " سید جعفر تشکری هاشمی " افزود: بر این اساس، سهم حمل و نقل عمومی در جابه‌جایی‌های روزانه از ۵۶ درصد در حال حاضر به ۷۵ درصد در سال ۹۷ افزایش می‌یآبد و خطوط ریلی نیز با ۱۴۸ کیلومتر افزایش، از ۱۵۲ کیلومتر فعلی به ۳۰۰ کیلومتر در سال ۹۷ توسعه پیدا می‌کند، ضمن اینکه تعداد واگن‌های مترو نیز با افزایشی بالغ بر یک هزار و ۱۴۰ واگن، از یک هزار و ۲۹۸ واگن موجود به دو هزار و ۴۳۸ واگن می‌رسد.

وی با اعلام اینکه خطوط بی‌آرتی نیز با ۳۳ کیلومتر افزایش، از ۱۵۹ کیلومتر فعلی به ۱۹۲ کیلومتر در سال ۹۷ توسعه می‌ - یآبد، تأکید کرد: تعداد اتوبوس‌های ناوگان اتوبوسرانی نیز با افزایشی بالغ بر ۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه، از ۶ هزار و ۵۵۳ دستگاه موجود که تنها ۴۵۰۰ دستگاه آن سالم هستند به ۹ هزار و ۵۳ دستگاه می‌رسد، ضمن اینکه دو هزار دستگاه از اتوبوس‌های فرسوده موجود نیز باید از رده خارج شده و اتوبوس‌های نو جایگزین آن‌ها شوند.

مردم تهران از آلودگی هوا و صدا در رنج‌ هستند

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه ناوگان می‌نی‌بوسرانی پایتخت در وضعیت قهقرایی قرار دارد و یک هزار و یک صد دستگاه می‌نی‌بوس صد در صد فرسوده باید هر چه زود‌تر از رده خارج شوند، اظهار کرد: علاوه بر این کاهش سهم موتور در جابه‌جایی‌های روزانه و جایگزین کردن موتورسیکلت‌های برقی به جای موتورسیکلت‌های موجود را مورد پیگیری قرار خواهیم داد.

تشکری هاشمی با بیان اینکه موضوع معاینه فنی مورد فراموشی و غفلت قرار گرفته و از این رو توسعه و تجهیز مراکز معاینه فنی را در دستور کار قرار داده‌ایم، تصریح کرد: اجرای دیواره‌های صوتی در حاشیه بزرگراه‌ها و تجهیز خودروهای دیزلی به فیل‌تر جذب دوده، از دیگر اقدامات پیش‌بینی شده در تهران است که مردم آن از آلودگی هوا و صدا در رنج هستند.

وی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین آلاینده‌ای که هوای تهران را تهدید می‌کند، ذرات معلق کمتر از ۵ / ۲ میکرون است، اضافه کرد: غلظت و فشار خون، سرطان خون و بیماری‌های اعصاب و روان، از جمله آثار این ذرات هستند که جذب جریان خون می‌شوند.
کنترل هوشمند ترافیک آرامش را به شهر بازگردانده است.

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه توسعه حمل و نقل انسان محور، برنامه محوری مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل است، اظهار کرد: هر چند گسترش دوچرخه‌سواری به سادگی امکان‌پذیر نیست اما این مسأله را به عنوان موضوع نخست در بحثحمل و نقل انسان محور مورد توجه ویژه قرار داده‌ایم و با احداث۱۸۰ کیلومتر مسیر جدید ظرف ۵ سال، مسیرهای موجود را از ۲۱۵ کیلومتر به ۳۹۵ کیلومتر و سهم دوچرخه‌سواری از جابه‌جایی‌های شهری را از ۴ / ۰ درصد به ۵ / ۱ درصد می‌ - رسانیم.

تشکری هاشمی با بیان اینکه موضوع بعدی در بحثحمل و نقل انسان محور، گسترش پیاده‌روی است که به آن به صورت ویژه توجه کرده‌ایم، تصریح کرد: به این منظور با احداث۵ / ۱۱ کیلومتر مسیر جدید پیاده‌روی ظرف ۵ سال، پیاده راه - های موجود را با تمرکز بر قطب‌های جمعیتی و محدوده مرکزی شهر، از ۵ / ۸ کیلومتر به ۲۰ کیلومتر خواهیم ‌رساند.

وی با تأکید بر اینکه به تجربه دریافته‌ایم که استفاده از نیروی انسانی به تنهایی نمی‌تواند مشکل ترافیک را حل کند، اضافه کرد: این موضوع را هنگام جلوگیری از ورود غیر قانونی خودرو‌ها به محدوده طرح ترافیک از سوی عوامل انسانی شاهد بودیم اما استفاده از سیستم‌های هوشمند کنترل ترافیک باعثایجاد عدالت اجتماعی در شهر می‌شود، چنان‌چه توسعه این سیستم - ‌ها در محدوده طرح ترافیک، مسیر بزرگراه‌ها و داخل تونل‌ها، باعثممانعت از بروز تخلفات شده و آرامش را به شهر باز گردانده است.
مدیریت شهری در بسیاری از موضوعات حمل و نقلی اختیار ندارد.

معاون شهردار تهران با اشاره به موضوع مدیریت عرضه تسهیلات و تقاضای سفر، از افزایش ظرفیت توقف حاشیه‌ای از ۱۵ هزار فضای پارک به ۶۳ هزار فضای پارک و نیز افزایش ظرفیت پارکینگ‌های عمومی از ۳۶ هزار فضای پارک به ۸۴ هزار فضای پارک ظرف ۵ سال خبر داد و اظهار کرد: علاوه بر این در قالب برنامه ۵ ساله توسعه حمل و نقل تهران، نسبت به ساماندهی و توسعه پایانه‌های حمل و نقل درون شهری و برون شهری نیز اقدام خواهیم کرد.

تشکری هاشمی با بیان اینکه در حوزه تاکسیرانی علاوه بر ۸۰ هزار راننده تاکسی و ۸۰ هزار راننده آژانس، با ۴۰ هزار مسافربر که هر کدام برای خود دارای شخصیت مستقلی هستند روبه‌رو هستیم، تصریح کرد: هر چند در خصوص آموزش و ارتقای فرهنگ ترافیک ورود کرده و اقدامات قابل توجهی نیز در این زمینه انجام داده‌ایم اما دستگاه‌هایی که در ارتقای فرهنگ عمومی مسئولیت مستقیم دارند، هیچ اقدامی در مورد فرهنگ‌سازی ترافیک انجام نداده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه مدیریت شهری دارایی‌های بسیاری دارد که مهم‌ترین آن مردم و حمایت و همراهی مردم است، اضافه کرد: در مقابل محدودیت‌های فراوانی نیز داریم، از جمله اینکه اختیاری راجع به تعداد خودروهای تولیدی و تکنولوژی تولید خودروهایی که وارد تهران می‌شوند نداریم، به‌‌ همان ترتیب که در خصوص کیفیت سوختی که در تهران مصرف می‌شود اختیاری نداریم و نیز نمی‌توانیم دستگاه‌های مسئول را به انجام مسئولیتشان در زمینه فرهنگ‌سازی ترافیک مجاب کنیم و خلاصه اینکه در بسیاری از موضوعات دیگر که مدیریت شهری باید اختیار داشته باشد تا به آن‌ها ورود پیدا کند، نمی‌توانیم وارد شویم.

۷۰ درصد تهران تحت پوشش مترو و ۱۰۰ درصد زیر پوشش اتوبوسرانی قرار می‌گیرد

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه نباید به مسائل شهری از منظر سیاسی نگاه شده و حمایت قانونی از شهر و شهروندان نبایست گرفتار سیاست‌زدگی ‌شود، اظهار کرد: هر چند مدیریت شهری تهران در ۸ سال گذشته خیلی در تنگنا قرار داشت اما سالی ۱۲ کیلومتر مترو ساختیم، در صورتی که تا قبال از این هر سال تنها ۲ کیلومتر مترو در داخل شهر و ۵ / ۲ کیلومتر مترو نیز در حومه شهر ساخته شده بود.

تشکری هاشمی با بیان اینکه برنامه سال ۹۲ مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل برشی از برنامه ۵ ساله توسعه حمل و نقل تهران است، تصریح کرد: مهم‌ترین ویژگی این برنامه توسعه جهشی حمل و نقل عمومی با محوریت مترو است، چنان‌چه با افزایش سالانه ۳۰ کیلومتر خط جدید مترو، تا ۵ سال دیگر حدود ۷۰ درصد شهر تحت پوشش شبکه مترو قرار خواهد گرفت.

وی با تأکید بر اینکه دو هزار دستگاه از اتوبوس‌های تهران فرسوده هستند و باید اتوبوس‌های نو جایگزین آن‌ها شوند، اضافه کرد: با افزایش سالانه حدود یک هزار دستگاه اتوبوس جدید و تکمیل شبکه بی‌آرتی، ۱۰۰ درصد تهران تحت پوشش ناوگان اتوبوسرانی قرار خواهد گرفت، ضمن اینکه اتوبوس‌های برقی را توسعه خواهیم داد و اتوبوس‌های هیبریدی را وارد ناوگان می‌کنیم.

تهران به سه محدوده پاک تقسیم می‌شود

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه تبدیل تاکسی‌های موجود به تاکسی‌های هیبریدی و جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی با موتورسیکلت‌های موجود، از جمله محورهای برنامه‌ ۵ ساله توسعه حمل و نقل تهران است، اظهار کرد: توسعه دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی در سفرهای کوتاه، تکمیل شبکه معابر، تمرکز بر موضوع آلودگی هوا و اتخاذ راهکارهای اجرایی به منظور کاهش و کنترل آن، با انجام اقداماتی از جمله نصب فیل‌تر دوده بر روی خودروهای دیزلی، از دیگر برنامه‌های پیش رو در این حوزه است.

تشکری هاشمی با بیان اینکه هوشمند‌سازی شهر و مدیریت و کنترل هوشمند ترافیک و نیز آموزش و فرهنگ‌سازی ترافیک و توسعه پارک‌های آموزش ترافیک، از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده در این حوزه است، تصریح کرد: توجه به پایانه - های درون شهری و برون شهری، تمرکز بر معاینه فنی و پیگیری قوانین رقیق شده در برخورد با تخلفات را نیز در دستور کار داریم.

وی در پایان این میزگرد تخصصی با تأکید بر اینکه در پایان برنامه ۵ ساله توسعه حمل و نقل تهران، پایتخت به سه محدوده پاک و عاری از آلودگی تقسیم می‌شود، خاطرنشان کرد: منطقه نخست، هسته مرکزی شهر یا‌‌ همان محدوده طرح ترافیک، منطقه دوم تقریباٌ‌‌ همان محدوده طرح زوج و فرد و منطقه سوم نیز پیرامون محدوده مذکور است که کل شهر را در بر خواهد گرفت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز