خبرگزاری کار ایران

استقبال دانشجویان دانشگاههای فنی کشور برای بازدید از خط ۳ مترو تهران

asdasd
کد خبر : ۱۵۳۱۳۶

طی هفته‌های گذشته نیز شرکت راه آهن شهری تهران و حومه(مترو) در بخش جنوبی خط ۳ میزبان فعالان بیش از ۲۰ تشکل غیردولتی و مردم نهاد حوزه محیط زیست و نیز شورایاران مناطق مختلف شهرداری تهران بود.

ایلنا: خط ۳ مترو تهران به خاطر شاخص‌های کم نظیر خود در زمینه‌های فنی، اجرایی و تاثیرات ترافیکی و زیست محیطی مورد توجه و استقبال صاحبنظران و دانشگاهیان قرار گرفته است.

به گزارش ایلنا، پروژه بزرگ و کم نظیر خط ۳ مترو به طول ۳۷ کیلومتر حدفاصل ازگل و شهرک قائم در شمال شرق تا اتوبان آزادگان در جنوب غرب تهران که به پیش بینی صاحبنظران مسایل شهری و محیط زیست اثرات فراوان و بی‌بدیلی در کاهش آلودگی هوا و روان شدن ترافیک پایتخت ایفا خواهد کرد در هفته‌های اخیر و این روز‌ها مورد توجه و علاقه بسیاری از گروه‌های دانشجویی، فعالان محیط زیست، مدیران شهری و مراجع تحقیقاتی در حوزه حمل و نقل قرار گرفته است.

در همین راستا و در هفته جاری شرکت راه آهن شهری تهران و حومه(مترو) در بخش شمالی خط ۳ میزبان دانشجویان مهندسی عمران دانشگاه شریف بود که به همراه اساتید خود در جریان مراحل حفاری و ساخت این پروژه ۱۹ کیلومتری قرار گرفتند.

گروه دیگر بازدید کننده از خط ۳ در این هفته که از آن به عنوان مصداق روشن کاهش فاصله و اتصال شمال به جنوب تهران و شاهرگ حیاتی شبکه ریلی و حمل و نقل پایتخت یاد می‌شود دانشجویان مهندسی فنی نقشه برداری سازمان جغرافیایی کشور بودند که دستاوردهای مهندسین ایرانی در بومی سازی صنعت مترو در کشور را تحسین کردند.

هر دو گروه دانشجویی در جریان بازدید از نحوه ساخت تونل، ایستگاه‌ها، نقشه برداری در زیر زمین، نحوه می‌له گذاری تونل، طول رمپ و بارگذاری دیواره‌های تونل آشنا شدند.

گروه دیگر بازدید کننده این هفته از خط ۳ مترو تهران، تعدادی از دانشجویان برنامه ریزی شهری و فعالان عرصه حمل و نقل شهری از سراسر کشور بودند که از بخش‌های مختلف این خط مهم و شریان حیاتی حمل و نقل تهران دیدن کردند.

طی هفته‌های گذشته نیز شرکت راه آهن شهری تهران و حومه(مترو) در بخش جنوبی خط ۳ میزبان فعالان بیش از ۲۰ تشکل غیردولتی و مردم نهاد حوزه محیط زیست و نیز شورایاران مناطق مختلف شهرداری تهران بود.

خط ۳ متروی تهران، بلند‌ترین خط مترو خاورمیانه به شمار می‌رود که دارای ۳۷ کیلومتر طول و ۲۸ ایستگاه است.

این خط در سه فاز از جنوب غرب تا شمال شرق تهران درحال ساخت است که بخش میانی آن سال گذشته به طول ۷ کیلومتر حدفاصل چهارراه ولیعصر(عج) تا ایستگاه بهشتی به بهره برداری رسید و ۱۲ کیلومتر آن در بخش جنوبی از بزرگراه آزادگان درجنوب غربی تهران تا چهارراه ولیعصر(عج) آماده افتتاح است؛ ۱۹ کیلومتر باقی مانده برای تکمیل بزرگ‌ترین خط مترو ایران که به بخش شمالی خط ۳ معروف است در شرایط حاضر به عنوان اولویت نخست شرکت مترو در جریان ساخت است که در صورت تامین اعتبار تا پایان سال کاری آینده به اتمام و بهره برداری خواهد رسید.

این خط به عنوان اولین خط قطری شبکه مترو بیشترین ایستگاه‌های تقاطعی را با خطوط ۷،۶، ۴،۱ و ۸ مترو تهران داراست به طوری که در ایستگاه چهارراه ولیعصر(عج) با خط ۴، در ایستگاه میدان ولیعصر(عج) با خط ۶، در ایستگاه شهید بهشتی با خط ۱ و در ایستگاه مولوی با خط ۷ تقاطع دارد ومی تواند سهم بزرگی را در اتصال خطوط ریلی منسجم و به هم پیوسته درون شهری و مسافرت راحت و آسان شهروندان و بیشترین دسترسی مسافران به تمام خطوط ریلی ایفا کند.
خط ۳ مترو همچنین با ۷ بزرگراه، ۶ میدان اصلی(میدان راه آهن و…) و خیابان مهم شهر(ولیعصر «عج») تقاطع و یا عبور می‌کند و ساکنان بزرگراه آزادگان، بزرگراه سعیدی، میدان راه آهن، میدان ولیعصر(عج)، خیابان ولیعصر(عج)، خیابان انقلاب، بزرگراه رسالت، بزرگراه صیاد شیرازی، میدان نوبنیاد، بزرگراه ارتش و منطقه نیاوران و کامرانیه را به عنوان مناطق پرتردد پوشش می‌دهد.

فاصله متوسط بین ایستگاهی در بخش جنوبی خط ۱۲۰۰ متر است که برای تسهیل در امر دسترسی شهروندان به ایستگاه‌ها برای هر ایستگاه دو ورودی در نظر گرفته شده که در میادین اصلی به ۴ ورودی افزایش یافته است؛ این خط ظرفیت جابجایی روزانه یک میلیون مسافر را داراست که طبعاً ظرفیت کامل موردنظر با پیوستن تدریجی ناوگان به این خط میسر خواهد بود.

بخش جنوبی خط ۳ مترو به طول ۱۲ کیلومتر در شرایطی آماده بهره برداری است که ایستگاه‌های منیریه، راه آهن، قلعه مرغی، جوادیه و آزادگان به مسافران سرویس دهی می‌کنند و قطار‌ها تا زمان تکمیل بخش‌هایی از ایستگاه‌های شهرک شریعتی، یافت آباد و نعمت آباد، در این ۳ ایستگاه توقف نخواهند داشت.

بزرگ‌ترین پروژه شهری سال ۱۳۹۲ در شرایطی به اتکای مدیریت جهادی و توان مهندسی بومی به افتتاح خود نزدیک می‌شود که پایتخت بیش از پیش به خاطر مشکلات ناشی از آلودگی هوا و ترافیک نیازمند توجه مسئولان و تخصیص اعتبار برای توسعه مترو به عنوان حمل و نقل آسان و پاک است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز