خبرگزاری کار ایران

گزارشی از جلسه تعطیلی یک کارخانه در شورای شهر؛

زمان احداث«پارس قو» این منطقه مسکونی نبود / شائبه خرید ملک کارخانه به قصد تجارت

asdasd
کد خبر : ۱۶۲۰۳۲

«شهردار منطقه ۱۶ که در این جلسه حضور داشت اعلام کرد. مطالبه عمومی مردم از ما داشتن هوای پاک و محیط زیست سالم است و ما باید این مطالبه عمومی را پاسخ دهیم. البته مطالبه کارگران نیز برای اشتغال به جای خود درست است. اما آنچه که دراین میان اهمیت دارد این است که کارخانه باید در این میان تعطیل شود.»

صبح امروز کمیته سلامت شورای شهر تهران به منظور بررسی تعطیلی کارخانه روغن نباتی قو به دلیل آلایندگی هوا، میزبان نمایندگانی از شورای تامین استان، فرمانداری، استانداری، شهرداری و محیط زیست تهران بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «رضا قدیمی» مدیر عامل شرکت ساماندهی مشاغل شهر تهران با اشاره به روند تعطیلی کارخانه روغن نباتی پارس قو طی بیست سال گذشته گفت: در این مدت به صورت با توجه به شکایت شهروندان ساکن در منطقه ۱۶ به طور مداوم از سال ۷۳ دستور پلمب این کارخانه صادر شد. در این مدت صاحبان این کارخانه مهلت ده ساله‌ای را به منظور خروج کارخانه از تهران با توجه به شرایط موجود در کشور درخواست کردند.

وی ادامه داد: با وجود اتمام مهلت قانونی همچنان این کارخانه فعالیت خود را ادامه داده است، این در حالی است که متاسفانه در این مدت کارخانه توجه خاصی به مسائل زیست محیطی نداشته است. در این مدت شهرداری منطقه مکاتبات خود را به صورت مکرر با کارخانه ادامه داده است اما متاسفانه به نتیجه‌ای نرسیده است.

قدیمی با بیان اینکه آخرین مهلت برای تعطیلی این کارخانه شهریور سال گذشته بود، گفت: با این وجود شهردار منطقه در پایان سال گذشته مکاتبه نهایی خود را با مالکان این کارخانه انجام داده‌اند.

وی با بیان اینکه این کارخانه در یک سال گذشته به بخش خصوصی گروه تولید صنعتی «نهال گل» واگذار شده است گفت: نه تنها اقدام عاجلی برای انتقال این کارخانه مشاهده نشده است بلکه دراین مدت شهروندان نارضایتی بیشتری نسبت به فعالیت کارخانه داشته‌اند. با این وجود مالکان این کارخانه اعلام کردند که در صورت امکان در یک سال آینده به شهر صنعتی قزوین، یا به استان چهار محال و بختیاری خواهند رفت و به دنبال آن هستند که کارخانه را تغییر کاربری بدهند.

زمان احداثکارخانه این منطقه مسکونی نبود

در ادامه این جلسه حسین‌خانی یکی از سهامداران کارخانه روغن نباتی پارس قو با اشاره به قدمت ۶۰ ساله این کارخانه، گفت: ۲۰ سال است که مسئله انتقال کارخانه مطرح شده است اما من اعلام می‌کنم که زمانی که کارخانه در حال ساخته شدن بود منزل مسکونی در اطرافش وجود نداشت و این ساکنان هستند که با اسکان در اطراف کاخانه مزاحم شده‌اند.

وی با بیان اینکه مسئله آلودگی این کارخانه وجود ندارد، گفت: بوی کارخانه متعلق به گل آفتابگردان و سویا است که بوی خوبی است. همچنین کارخانه فاضلاب خود را نیز تصفیه می‌کند. حتی بخار سفیدی که از کارخانه قابل مشاهده است، بخار آب است که برای هوا مفید است. تنها مشکل ما مشکلات مالی است.

وی ادامه داد: به دلیل فرسودگی ماشین آلات امکان انتقال آن وجود ندارد و ما برای اینکه بتوانیم کارخانه دیگری داشته باشیم به صد میلیاد تومان بودجه نیاز داریم. از این رو لازم است تسهیلات از صندوق توسعه ملی به ما بدهند. همچنین زمینی را که قرار بود کارخانه به آن در قزوین منتقل شوند دارای کاربری کشاورزی است و امکان انتقال وجود ندارد. ما به ۲ سال زمان برای انتقال نیاز داریم.

وی با بیان اینکه ظرفیت تولید کارخانه در ابتدا ۴۰۰ تن روغن در روز بود گفت: امروز ظرفیت آن به ۱۵۰ تا ۲۵۰ تن در روز کاهش یافته است و همچنین ۳۷۰ نفر نیز در این کارخانه مشغول فعالیتند.

دانا مدیر عامل کارخانه رو غن نباتی پارس قو نیز اعلام کرد به دلیل وجود کارگران و بار مالی، برای انتقال به زمان نیاز داریم.

در ادامه جلسه امروز، نماینده فرمانداری و استانداری و شورای تامین استان گفت: بهتر است در انتقال و تعطیلی این کارخانه دقت لازم صورت گیرد تا تبعات سیاسی به همراه نداشته باشد.

وی با اشاره به نامگذاری امسال توسط مقام معظم رهبری تصریح کرد باید فصای کسب و کار و صنعت توسعه یابد، از سویی شاهد اجرای فاز دوم هدمفندی یارانه‌ها هستیم. بهتر است بیش از هر اقدامی کارگروهی به منظور بررسی شرایط تشکیل شود.

وی ادامه داد: بیش از هر اقدامی لازم است استعلامی از اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهران صورت گیرد و کمیسیون کارگری به منظور بررسی شرایط کارگران تشکیل شود.

وی صراحتاً اعلام کرد در صورت هرگونه اقدام عاجلی، امکان تجمعات سیاسی خانواده‌های این کارگران وجود دارد که تبعات سیاسی آن بسیار است و بهتر است بار دیگر بازدید میدانی صورت گیرد.

در این هنگام، عبدالهی معاون شهردار تهران که در جلسه حضور داشت از نماینده شورای تامین استان پرسید: چه تبعات سیاسی دارد که شما به آن اشاره می‌کنید؟
قدیمی مدیر عامل شرکت ساماندهی مشاغل شهر تهران نیز در واکنش به این طرح گفت: آنچه که مهم است تعطیلی کارخانه است و شورای تامین استان نیز این مسئله را تایید می‌کند.

افضلی نماینده کارگران روغن نباتی قو که نیز در این جلسه حضور داشت گفت: اشتغال در این کار خانه تمام زندگی کارگران است و بهتر است به این موضوع رسیدگی شود.

بهانه مشترک ۱۷ هزار واحد صنعتی برای بقا در تهران

در این میان حافظی گفت: اگر مشکل تنها مسئله اشتغال کارگران است معاون شهردار هم اکنون اعلام کرد برای این افراد اشتغال ایجاد می‌شود. البته بر اساس لیست بیمه اسفند ماه نیروهای کارخانه تعیین تکلیف می‌شود.

شاعری مشاور شهردار در محیط زیست نیز که در این جلسه حضور داشت گفت: ۱۷ هزار واحد صنعتی در اطراف تهران با این بهانه تاکنون فعالیت خود را ادامه دادند و موجب آلودگی هوا و نابودی محیط زیست شده‌اند. نباید از این مسئله برداشت سیاسی شود.

وی ادامه داد: باید تصمیم جدی در این موضوع گرفته شود. اگر قرار بود بر اساس زمان بندی شاهد تعطیل شدن این کار خانه باشیم باید در این مدت بیست سال گذشته راه به جایی می‌بردیم. امروز دیگر باید تصمیم جدی بگیریم و با ساماندهی کارگران در مدت زمان کوتاه سه یا چهار ماهه به وضوح رسیدگی کنیم.

شاعری با بیان اینکه الویت اول برای هر شهروند تهرانی مسئله سلامت و کاهش آلودگی هوا و مشکلات زیست محیطی است اعلام کرد که کارخانه باید پلمب شود و یک کمیته نظارت توافقات طرفین را در مدت زمان اعلام شده اعطا کند و این کارخانه می‌تواند در شعاع ۱۲۰ متری فعالیت خود را ادامه دهد.

اسدی شهردار منطقه ۱۶ که در این جلسه حضور داشت اعلام کرد. مطالبه عمومی مردم از ما داشتن هوای پاک و محیط زیست سالم است و ما باید این مطالبه عمومی را پاسخ دهیم. البته مطالبه کارگران نیز برای اشتغال به جای خود درست است. اما آنچه که دراین میان اهمیت دارد این است که کارخانه باید در این میان تعطیل شود.

شورایار منطقه ۱۶ نیز که در این جلسه حضور داشت خطاب به ریاست جلسه گفت: اقای حافظی منطقه ۱۶،۴۰ هزار نفر جمعیت دارد. پای صحبت هر شهروندی که بنشینید خواهان تعطیلی این کارخانه و انتقال آن است. در این منطقه اقشار مختلف زندگی می‌کنند و برای آن‌ها سلامتی اهمیت دارد.

در ادامه جلسه راحتی رئیس حفاظت محیط زیست شهر تهران گفت: این کارخانه در بحثزیست محیطی تعاملات بسیار خوبی با ما داشته است و بر اساس برنامه زمان بندی در حال کنترل الودگی خود است. اگر میزان آلودگی آن بیش از اندازه باشد حتما اقدام به پلمب خطوط آن بصورت مرحله به مرحله خواهیم کرد.

شائبه خرید ملک کارخانه به قصد تجارت

رحمت اله حافظی رئیس جلسه و رئیس کمیته سلامت شورای شهر به منظور پایان بخشیدن به این مباحثاعلام کرد اگر دغدغه دوستان اشتغال ۳۵۰ نفر است باید بگوییم مطالبه عمومی ۴۰ هزار ساکن را نیز داریم و بهتر است بگویم مطالبه ۸ میلیون نفر جمعیت.

وی ادامه داد: اگر شخص رئیس جمهور این موضوع را بدانند اجازه فعالیت نمی‌دهند چرا که به گفته شخص اول دولت امسال قرار است هزینه‌های درمانی را برای شهروندان ۱۰ درصد کاهش دهند و عوامل موثر در سلامتی افراد، آلودگی هوا، خاک و محیط زیست است و اگر بخواهیم در راستای گفته‌های رئیس جمهور گام برداریم باید این کارخانه پلمب شود.

وی خطاب به سهامدار این کارخانه که گفته بود «چون تولید این کارخانه از گل آفتابگردان و سویاست بد بو نیست»، به طنز گفت این بو را همه دوست ندارند و اگر بخار آب برای هوا خوب است پس اشکال کار چیست بیایم چند کارخانه دیگر بزنیم تا هوای شهر تمیز‌تر شود. آقایان بهتر است به صورت فنی موصوع را بررسی کنیم.

رئیس کمسیون سلامت شورای شهر تهران خطاب به مالکان کارخانه گفت: شما زمانی که این کارخانه را می‌خریدید می‌دانستید که از ۲۰ سال گذشته حکم پلمب آن صادر شده است. ولی با این حال چون می‌دانستید ملک در پهنه کسب و کار طرح تفضیلی قرار دارد آن را خریدید. در واقع شما ملک این کارخانه را خریداری کرده‌اید.

حافظی با بیان اینکه در چند ماه گذشته شاهد تعطیلی شرکت «ایر فو» بوده‌ایم، گفت نه تنها کارخانه شما بلکه چند کارخانه دیگر نیز به دلیل مشکلات زیست محیطی تعطیل می‌شوند و بدون شک آنچه اهمیت دارد موضوع کارگری و اشتغال آنهاست و کاملاً به آن رسیدگی می‌شود.

ما در قانون برای این موارد بیمه بیکاری تعریف کرده‌ایم مضاف بر اینکه شهرداری تهران اعلام آمادگی کرده است تا اشتغال این کارگران را فراهم کند.

وی از تشکیل شورای اسلامی کار(نهاد کارگری) این کارخانه در اوایل هفته آینده به منظور تعیین تکلیف کارگران کارخانه پارس قو خبر داد و گفت پروسه انتقال کارخانه حداقل دو تا سه سال طول می‌کشد اما با تعیین تکلیف این کارخانه رسماً خط تولید متوقف خواهد شد. اگر مسئولان کارخانه همکاری نکنند ما از طریق مراجع قانونی وارد کار می‌شویم چرا که مالکان کنونی آن با علم به وضعیت کارخانه آن را خریداری کردند.

وی صراحتاً اعلام کرد فعالیت کارخانه باید متوقف شود.

حافظی در پایان اعلام کرد که سیاست تعطیلی کارخانه‌های آلاینده در دستور کار شورای شهر قرار دارد و بدون شک این مسئله با سیاست تمام در خصوص نیروگاه بعثت، شرکت سیمان؛ کارخانه شن و مای انجام می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز