خبرگزاری کار ایران

در مراسم تجلیل از فعالان محیط زیست طرح شد:

هر تهرانی روزانه ۹۰۰ گرم زباله تولید می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۶۲۱۰۸

«هر شهروند تهران روزانه ۹۰۰ گرم زباله تولید می‌کند که این رقم در روزهای پایانی هر سال به یک‌کیلوگرم نیز افزایش می‌یابد. / یزان مصرف زباله در کشورهای توسعه یافته کمتر از ۳۵۰گرم است، در واقع تهرانی‌ها ۳برابر شهروندان شهرهای بزرگ جهان زباله تولید می‌کنند.»

همزمان با روز جهانی زمین پاک از ۱۷ فعال حوزه محیط زیست تجلیل شد.

به گزارش ایلنا، در این مراسم که با حضور معاون خدمات شهری، رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار، نمایندگان مجلس، اعضای شورای اسلامی شهر تهران، هنرمندان و سازمانهای مردم نهاد برگزار شد، علی محمد شاعری، رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: زمین از ظرفیتی برخوردار است اما در حال حاضر ۲ تا ۳ برابر بیشتر از این ظرفیت بهره برداری می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه هر شهروند تهران روزانه ۹۰۰ گرم زباله تولید می‌کند که این رقم در روزهای پایانی هر سال به یک‌کیلوگرم نیز افزایش می‌یابد، گفت این در حالی است که میزان مصرف زباله در کشورهای توسعه یافته کمتر از ۳۵۰گرم است، در واقع تهرانی‌ها ۳برابر شهروندان شهرهای بزرگ جهان زباله تولید می‌کنند.

شاعری تصریح کرد: ایجاد آلودگی‌های زیست‌محیطی بسیار در اطراف شهرهای بزرگ و تلاش و هزینه زیاد برای رفع این آلودگی‌ها باعثهدر رفتن منابع کشور و شهر‌ها می‌شود.

شاعری ادامه داد: شهرداری تهران برای حفاظت محیط زیست دستاوردهای مهمی را پیش رو قرار داده، به گونه‌ای که می‌توان به پایان دفن غیربهداشتی زباله در شهر تهران، استانداردسازی و افزایش تعداد مراکز فنی، آموزش شهروندان، افزایش سرانه فضای سبز، احداثدریاچه شهدای خلیج فارس و باغ پرندگان اشاره نمود.

شاعری برنامه‌های ستاد محیط زیست را متنوع خواند و اشاره کرد: ارزیابی زیست محیطی پروژه‌های عمرانی، کنترل منابع آلاینده آب و خاک، احیای باغات شهر تهران، پایش مستمر آلاینده‌ها و منابع زیستی شهر تهران از جمله اهداف مورد نظر شهرداری تهران است.

تولید خودروهای غیر استاندارد که سوخت غیراستاندارد مصرف می‌کند

حقانی، عضو دیگر شورای شهر تهران با بیان اینکه خودرویی تولید می‌کنیم که نه خودش استاندارد است و نه سوختی که مصرف می‌کند اظهارکرد: ما همیشه بدنبال آن هستیم، خود را به استاندارد‌ها نزدیک کنیم.

این عضوشورای شهر با بیان اینکه همه سازمان‌ها و ارگان‌ها و همچنین نهادهایی که درگیر اجرا و عرضه خدمات در شهر هستند باید در یک راستا و و هماهنگ حرکت کنند ادامه داد: این موضوع اتفاق نخواهد افتاد مگر آنکه مدیریت واحد شهری داشته باشیم و در این باره زحمات مدیریت شهری بر هیچ کس در چندسال اخیر پوشیده نیست وقتی شهر در انبوه ماشین‌ها غرق می‌شود یعنی خدمات دیده نخواهد شد و امیدواریم در جهت تحقق مدیریت واحد شهری و اجرای آن در شورای شهر اقداماتی انجام گردد.

وی همچنین اضافه کرد: ما پا به پای مسائلی که در جهت کاهش آلودگی‌ها و ارتقای شاخص‌های زیست محیطی انجام خواهد شد، تلاش می‌کنیم و برای محیط زیست شهر تهران از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم بود.

بحثایجاد پلیس محیط زیست بسیار جدی است

هادی حیدر‌زاده، مدیر کل محیط زیست استان تهران که در این همایش حضور یافته بود با تاکید بر اینکه یکی از موضوعاتی که در محیط زیست شهری مهم است زیبایی مناظر است گفت: شاید روز زمین پاک بهانه باشد تا توجه به زیبایی مناظر را به عنوان دغدغه‌ای برای مردم ایران زمین به لحاظ اعتقادی و میهنی داشته باشیم. این موضوع در رفتار و زندگی ما هویدا نیست و جلوه‌ای در مسیرهای بین شهری ندارد. نباید فراموش کرد که آموزش و فرهنگسازی و همچنین اعمال قانون در کنار هم اثرگزار خواهند بود

وی با اشاره به اینکه در بحثمحیط زیست و زباله، رسانه ملی هم توجه جدی به موضوع محیط زیست داشته است اضافه کرد: در اداره کل محیط زیست استان تهران با صنایع آلاینده، مراکز آلاینده، بیمارستان‌ها، کارواش‌ها و مکان‌هایی که مسائل محیط زیستی را رعایت نکنند با اخطار پلمپ برخورد خواهد شد. بحثپلیس محیط زیست بسیار جدی است زیرا می‌خواهیم‌ام القرای جهان اسلام به عینیت شناخته شود و الگویی برای شهرهای اسلامی باشد.

به گفته وی روزانه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان صرف هزینه پسماند شهر تهران می‌شود که اگر این هزینه کاهش یابد در هزینه‌های رفاهی شهروندان استفاده خواهد شد

حافظی عضو شورای چهارم شهر تهران با تاکید بر اینکه کمیسیون محیط زیست شورای شهر خاستگاهی برای محیط زیست شهر تهران شده است اظهارکرد: سازمان‌های مردم نهاد برای حفظ محیط زیست به ما کمک کنندتا عواملی که تهدید کننده محیط زیست و سلامت مردم هستند یک به یک شناسایی گردد تا با روش منطقی برای حذف ان‌ها اقدام شود.

وی افزود: سال گذشته توانستیم کارخانه ذوب چدن در منطقه ۱۸ شهرداری تهران را که ۲۰ سال از حکم پلمپ آن گذشته بود تعطیل کنیم. همچنین کارخانه روغن نباتی که هنوز به فعالیت خود ادامه می‌دهد، برای این موضوع فردا تعیین تکلیف خواهد شد.

به گفته وی پرونده پلمپ نیروگاه بعثت و کارخانه سیمان نیز طبق کمیته ماده ۲۰ در دستورکار قرار خواهد گرفت.

وی در پایان سخنان خود افزود: از سازمان‌های مردم نهاد خواستاریم اگر مراکزی را می‌شناسند که تهدید کننده محیط زیست است به ما اعلام کنند.

تابش، رییس کمیسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاکنون اقدامات خوبی در شهرداری تهران انجام گرفته است، تصریح کرد: در مجلس شورای اسلامی و دولت عوارض بنزین تصویب شد و در همین چارچوب هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برای محیط زیست درنظر گرفته می‌شود. در این راستا باید فعالیت‌هایی صورت گیرد که از تخریب محیط زیست جلوگیری شود.

وی افزود: آلودگی ناشی از ۱۴۰ میلیارد مترمکعب گاز فلر برابر با ۷۷ میلیون خودرو در سال است. ما در این زمینه مقام سوم را در جهان داریم. همچنین ۱۲ میلیارد مکعب گاز می‌سوزانیم که آلودگی ۶۶.۵ میلیون خودرو را شامل می‌شود.

به گفته وی در تعامل دولت، مجلس و شهرداری تهران که مدیریت کارآمد و جهادی داشته است، امیدواریم به فعالیت‌های خوبی در این باره دست یابیم. تامین اعتبارات، مدیریت منسجم و بازسازی اعتماد مردم را باید در دستور کار خود قرار دهیم.

محتبی عبداللهی معاون خدمات شهری شهرداری تهران که در همایش تقدیر ازفعالان محیط زیست حضور یافته بود باتاکید بر اینکه باید تلاش کنیم مسائل محیط زیست به عنوان دغدغه مردم در دستور کار قرار گیرد گفت: مطالبات مردم باید موضوع محیط زیست و زمین پاک باشد و اصل زندگی باید در این باره پایه گزاری شود و اگر فکرکنیم بدون حضورمردم کاری انجام خواهد شد، خیال باطلی است.

وی افزود: دولت و شهرداری تهران اقدامات خوبی را در زمینه‌های مختلف انجام داده‌اند و پروژه‌های مهمی اجرا شده که در راستای محیط زیست و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان بوده است..

وی همچنین با اشاره به کارهای عمرانی و خدمات شهری که در شهرداری تهران انجام گرفته است خاطرنشان کرد: فعالیت‌های فنی و عمرانی، ساخت اتوبان‌ها، تونل‌ها، توسعه مترو، اتوبوسرانی و همچنین اقدامات درحوزه خدمات شهری که شامل پسماند و جمع آوری زباله، دفع بهداشتی زباله و همچنین پایان دادن به موضوع شیرابه کهریزک می‌شود، ازجمله اقدامات ما بوده است.

به گفته وی بحثآلایندگی‌ها و انتقال صنایع آلاینده و همچنین توسعه فضای سبز، کاشت درخت، ایجاد خانه سلامت و سرای محلات جزو فعالیت‌های فرهنگی در شهر تهران بوده است و شهرداری تهران تنها سازمانی است که در موضوع پالایش فعالیت‌های زیادی انجام داده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید در بحثآموزش واطلاع رسانی فعال شویم و مردم را در این زمینه مشارکت دهیم. ما در این حوزه همکاری سایر دستگاه‌ها را خواستاریم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز