خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد:

اختصاص ۵ میلیارد تومان برای توسعه دوچرخه‌سواری در تهران

asdasd
کد خبر : ۱۶۵۱۳۶

«دوچرخه‌های سه سرعته مورد استقبال قرار گرفته ولی به علت هزینه اولیه بالای و نگه داشت آن نیز نمی‌توان فعلا روی آن حساب باز کنیم و در فاز اول سعی می‌کنیم از دوچرخه‌های تک سرعته استفاده کنیم اما در آینده‌ای نزدیک استفاده از دوچرخه‌های سه سرعته را مد نظر داریم.»

رئیس واحد توسعه حمل و نقل پاک معاونت حمل و نقل و ترافیک شهر تهران از اختصاص بودجه ۵ میلیاردی برای توسعه سیستم حمل و نقل دوچرخه خبر داد.

«سید نواب حسینی منش» در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد شرح وظایف واحد توسعه حمل و نقل پاک شهرداری تهران اظهار داشت: مجموعه وظایفی که به این قسمت محول شده شامل بحث‌های تدوین سیاست و سیاست گذاری مربوط به استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا در سیستم حمل و نقل پایتخت است که هم استفاده مردم را تسهیل می‌کند و هم از آلودگی جلوگیری و آن را کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: ۵ ماموریت به ما محول شده که شامل بحثپیاده راه‌ها، سیستم حمل و نقل دوچرخه، موتورسیکلت‌های برقی و جایگزین کردن آن‌ها با موتورسیکلت‌های بنزینی، بحثتاکسی‌های برقی و هیبریدی و اتوبوس هیبریدی و همچنین رصد تکنولوژی‌های جدید دوستدار و حافظ محیط زیست در بخش حمل و نقل است که اگر قابلیت اجرا داشته باشد متناسب با وضعیت و شرایط شهرمان تغییرات اعمال شده و اجرایی شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در بحثدوچرخه و موتورسیکلت‌های برقی فعالیت زیادی صورت گرفته است گفت: بحثدو چرخه از جمله مواردی است که برای بسیاری از مردم دلچسب است و ما نیز علاقه‌مندیم فرهنگ استفاده از آن در میان مردم رواج یافته و استفاده از آن تسهیل شود.

حسینی منش خاطرنشان کرد: دوچرخه هم برای سلامت شهروندان و کاهش آلودگی هوا اهمیت دارد و هم از نظر ایجاد فرصت برای دیدن منظر‌های شهری حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه ما سیستم دوچرخه رابه عنوان یک مد حمل و نقلی مابین سایر مدهای حمل ونقل تعریف کرده‌ایم گفت: برای مثال اگر یک دانشجو بخواهد از فاصله متروی چهارراه ولیعصر تا دانشگاه تهران را پیاده و یا با تاکسی و اتوبوس نرود می‌توانیم دوچرخه در اختیار وی بگذاریم تا این مسیر را تا دانشگاه با دوچرخه طی کند.

حسینی منش خاطر نشان کرد: در حال حاضر مشغول شناسایی نقاط جاذب سفر هستیم تا مبداء‌هایی را که نزدیک این مناطق است به سیستم حمل و نقل دوچرخه تجهیز کنیم.

به گفته وی امسال نزدیک به ۵ میلیارد تومان بودجه برای حمل و نقل دوچرخه اختصاص یافته است و تلاش می‌کنیم تمام نقاط جاذب سفر در تهران را شناسایی کنیم.

وی خاطر نشان کرد: تمام مطالعات معاونت حمل و نقل را در کنار مطالبات امروز مردم برای استفاده از سیستم حمل و نقل دوچرخه گذاشته‌ایم و اولویت بندی‌ها را مشخص کرده‌ایم.

مدیر بخش حمل و نقل پاک شهرداری تهران اظهار داشت: در حال حاضر ۲۰۰ خانه دو چرخه در شهر تهران و جود دارد که ۱۶۰ تای آن فعال است و بقیه نیز به زودی به فاز بهره برداری می‌رسد.

حسینی منش افزود: نزدیک به ۷هزار دو چرخه در حال حاضر در اختیار مردم است که می‌توانند رایگان از آن استفاده کنند. هر فرد که دوست داشته باشد می‌تواند به خانه‌های دوچرخه مراجعه کند وپس از ثبت نام دوچرخه رایگان در یافت کرده و پس از استفاده مجددا بازگرداند.

وی خاطر نشان کرد: امسال برنامه‌ای داریم که طی آن همه خانه‌های دوچرخه به صورت هوشمند در قالب یک شبکه آن لاین به هم وصل می‌شوند و کارت هوشمندی که صدور آن از سوی شرکت کنترل ترافیک در حال انجام است تایکماه آینده در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد که به این ترتیب مردم در هر جای تهران دوچرخه را تحویل گرفتند می‌توانند در هر ایستگاه دوچرخه آنرا تحویل دهند.

حسینی منش خاطر نشان کرد: این سیستم اکنون به صورت پایلوت در منطقه ۸ اجرا شده ولی در حال حاضر در منطقه ۲،۵، ۲۲،۲۰، ۱۵ و ۱۴ هم مسیرهای ویژه دو چرخه در دست احداثاست و قرار است این شبکه امسال برای استفاده شهروندان گسترده‌تر شود.

وی در پاسخ به این پرسش که بسیاری معتقدند سیستم حمل ونقل دوچرخه در تهران به علت شیب دار بودن زمین شکست خورده است نیز گفت: و اقعیت این است که در شهر تهران از سمت جنوب به شمال تا میرداماد ما اختلاف شیب زیادی نداریم اما برای حل این مشکل سعی کرده‌ایم که مسیرهای ویژه دوچرخه را شرقی غربی احداثکنیم و مسیرهای د وچرخه همگی موازی این خطوط باشد.

وی ادامه داد: درعین حال با استفاد ه از یک مبحثمهندسی نیز می‌توانیم به حل این مشکل کمک کنیم به این صورت که استاندارد طی مسافت توسط یک فرد ۵۰۰م‌تر است که فرد می‌انسال می‌تواند به راحتی در آن رکاب بزند اما هر چه شیب بالا‌تر باشد این ۵۰۰م‌تر کوتاه‌تر می‌شود یعنی اگر قرار باشد شهرداری تهران برنامه ریزی برای مسیرهای شمالی جنوبی داشته باشد و قتی ایستگاهی تعبیه می‌شود به علت شیب فواصل ایستگاه‌ها را کوتاه‌تر می‌کنیم.

وی همچنین به دستگاههای دوچرخه سه سرعته اشاره کرد و افزود: این دوچرخه‌ها مورد استقبال قرار گرفته ولی به علت هزینه اولیه بالای و نگه داشت آن نیز نمی‌توان فعلا روی آن حساب باز کنیم و در فاز اول سعی می‌کنیم از دوچرخه‌های تک سرعته استفاده کنیم اما در آینده‌ای نزدیک استفاده از دوچرخه‌های سه سرعته را مد نظر داریم.

وی ابراز امیدواری کرد تا اخذ و تحویل دوچرخه آنقدر آسان شود که حجم زیادی از مدهای حمل و نقلی در فواصل کوتاه با استفاده از دوچرخه باشد.

وی ادامه داد: در حال حا ضر در شهر هانگ جوی چین بزرگ‌ترین جمعیت و حجم دوچرخه در دنیا قرار دارد و دراین شهر ۹۰هزار دو چرخه تردد می‌کند و نزدیک به ۲۰هزار دوچرخه نیز در پاریس مستقر است و ۱۰هزار دوچرخه نیز در آمستردام.

به گفته وی در افق برنامه پنج ساله دوم شهر تهران نیز تاکید شده که باید ۵ / ۱ درصد حمل و نقل عمومی توسط دوچرخه انجام شود. ۵ / ۱ میلیون نفر یعنی ۱۸۰هزار سفر و برای تحقق این امر باید نزدیک به ۱۰۰هزار دوچرخه در سطح شهر تهران داشته باشیم تا به این عدد نائل شویم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز