خبرگزاری کار ایران

مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی درگفتگو با ایلنا:

وضعیت حادثه دیدگان طوفان تهران مربوط به هواشناسی نیست / شهرداری مسئول پیگیری است

asdasd
کد خبر : ۱۹۱۷۸۲

همانطور که انتظار نداریم زمانی که حادثه‌ای را درست پیش‌بینی کنیم ما را تشویق کنند، انتظار هم نداریم که اگر پیش‌بینی با خطا همراه بود همه چیز بر سر هوا‌شناسی آوار شود.

مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: پیگیری وضعیت مصدومان و خانواده‌های کشته‌شدگان طوفان اخیر تهران به سازمان هوا‌شناسی مربوط نیست.

«احد وظیفه» درگفت‌ و‌ گو با خبرنگار ایلنا در مورد پیگیری سازمان هواشناسی نسبت به وضعیت مصدوم شدگان و خانواده‌های کشته شدگان طوفان اخیر تهران گفت: در ساختار و تشکیلات هوا‌شناسی چنین جایگاهی تعریف نشده است.

وی درپاسخ به این سوال که پیگیری وضعیت حادثه دیدگان طوفان تهران مربوط به چه نهادی است، افزود: شما باید وضعیت آنها را از شهرداری و یا سازمان‌های اجتماعی پیگیری کنید آنها دراین زمینه مسئول هستند.

وظیفه با ابراز تاسف از مصدوم و فوت شدن تعدادی از هموطنان در طوفان اخیر تهران گفت: حوادثطبیعی در همه جای دنیا ممکن است تلفات ‌دهد برای نمونه پس از چند روز از طوفان تهران در آلمان ۹ نفر بر اثر طوفان کشته شدند و تعداد زیادی ماشین و درخت تخریب شدند، همزمان نیز در ایالت آریزونای آمریکا چنین طوفانی رخ داد.

وی باطرح این پرسش که آیا در سایر کشورهای دنیا سازمان هوا‌شناسی پیگیری وضعیت مصدومان را انجام می‌دهد، افزود: رخدادهای طبیعی در برخی موارد قابل پیش‌بینی نیستند هر چند که وظیفه ما پیش‌بینی اینگونه اتفاقات است اما طبیعت همیشه مطابق قوانینی که ما وضع کرده‌ایم حرکت نمی‌کند.

وظیفه خاطرنشان کرد: همانطور که انتظار نداریم زمانی که حادثه‌ای را درست پیش‌بینی کنیم ما را تشویق کنند که البته این وظیفه‌ ما است انتظار هم نداریم که اگر پیش‌بینی ما با خطا همراه بود همه چیز بر سر هوا‌شناسی آوار شود.

وی بابیان اینکه علم هوا‌شناسی علمی غیردقیق و تخمینی است که در تخمین آن ممکن است اشتباهی رخ دهد، افزود: فاکتور‌ها و عوامل مختلفی دست به دست هم می‌دهند تا یک پدیده را ایجاد کنند اگر یکی از این فاکتور‌ها دیده نشود به جواب درست نمی‌رسیم و این مساله کاملا در فرایند پیش‌بینی هوا‌شناسی طبیعی است.

وظیفه بااشاره به اینکه سازمان هوا‌شناسی همیشه نمی‌تواند درست پیش‌بینی کند و این قانون هوا‌شناسی در همه جای دنیاست، افزود: پیش‌بینی‌ها ممکن است همراه با خطا باشند به طور مثال اگر هوا‌شناسی انگلستان را بررسی کنید متوجه می‌شوید که پیش‌بینی دمای هوا بیش از ۸۴ درصد صحت ندارد یعنی با ۱۶ درصد خطا رو به رو است.

وی خاطرنشان کرد: هنگامی که طوفانی با سرعت ۱۲۰ کیلومتر می‌آید اگر سازمان هوا‌شناسی چه به دلیل نقص در دانش و یا نقص در تجهیزات پایش نتواند آن را پیش‌بینی کند مفهومش این نیست که این سازمان مقصر است.

وظیفه بروز خطا در علم هوا‌شناسی را محتمل دانست و افزود: باید بپذیریم که در هر جای دنیا که حوادثطبیعی رخ می‌دهد نمی‌شود، هوا‌شناسی را مقصر دانست.

وی بااشاره به اینکه سازمان هوا‌شناسی محدودیت‌های خودش را دارد، افزود: مقصردانستن سازمان هوا‌شناسی در حوادثطوفان اخیر تهران مانند این است که پزشک را به دلیل انجام یک عمل جراحی ناموفق مورد سرزنش قرارداد.

وی خاطرنشان کرد: نمی‌خواهیم بگوییم کاملا بی‌تقصریم و کسی هم چنین ادعایی ندارد اما طبیعت کار ما اینگونه است که می‌توند با خطا رو به رو شود و در همه جای دنیا نیز همینطور است.

وظیفه ادامه داد: برخی پدیده‌ها در یک منطقه سابقه ندارد، بنابراین پیش‌بینی آن سخت می‌شود. برای نمونه اطلاعیه در زمینه طوفان‌های شدید در سیستان و بلوچستان زیاد اتفاق می‌افتد اما در تهران امری بی‌سابقه بوده است.

وی درواکنش به برخی اظهارات مبنی بر عدم اطلاع رسانی سازمان هوا‌شناسی نسبت به طوفان اخیر تهران گفت: پیش از وقوع طوفان سازمان هوا‌شناسی به وزارت کشور، مدیریت بحران، صداوسیما، رسانه‌ها و تمامی مقام‌ها اطلاعیه داد که باد شدیدی در تهران رخ خواهد داد و این مساله محرمانه نبوده است اما انتظار نداشتیم که سرعت این باد ۱۲۰ کیلومتر باشد.

گفتنی است؛ محمد میرزایی دبیر کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفته بود پیگیری وضعیت حادثه دیدگان طوفان اخیر تهران مربوط به شهرداری نیست و سازمان هوا‌شناسی باید این موضوع را پیگیری کند و این سازمان به عنوان مسئول وقوع حوادثطوفان اخیرتهران باید رسیدگی‌های لازم را درمورد حادثه دیدگان انجام دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز