خبرگزاری کار ایران

در جلسه امروز شورای شهر؛

ملزم شدن شهرداری به تملک خانه «بوشهری‌ها» مسکوت ماند

asdasd
کد خبر : ۲۰۵۲۴۵

درصد این ملک از بین رفته و در منطقه موجب ایجاد معضل برای ساختمان‌های اطراف شده است / مالکیت این بنا در تعاونی ناجاست و مشابه چنین ملک‌هایی ۵۰۰ تا۶۰۰ بنای دیگر در منطقه وجود دارد.

به پیشنهاد رئیس شورای اسلامی شهر تهران ملزم شدن شهرداری به تملک خانه موسوم به «بوشهری‌ها» واقع در خیابان لاله‌زار تا ارائه لایحه دستورالعمل خاص جهت اجرا در موارد مشابه سه ماه مسکوت و با اکثریت آرا مصوب شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز در نود و پنجمین جلسه علنی چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران موضوع اقدام شهرداری تهران به تملک خانه موسوم به بوشهری‌ها در خیابان لاله زار واقع در منطقه ۱۲ و نام‌گذاری آن به نام خانه خلیج فارس مورد بررسی قرار گرفت.

بر این اساس احمد حکیمی پور اظهار کرد: این ملک در حال حاضر در اختیار ناجاست و نیازی نیست تا شهرداری ملک را خریداری کند، زیرا نیروی انتظامی ملک‌های زیادی از شهرداری دارد و می‌تواند تهاطر کند.

در ادامه مجتبی شاکری با اشاره به از بین رفتن این بنا اظهار کرد: این خانه از بین رفته و ما مرجع تشخیص میراثبودن آن نیستیم و در حال حاضر مرجع تشخیصی وجود ندارد که این ملک ثبت شود.

در ادامه احمد مسجدجامعی با بیان اینکه این خانه کاملا تاریخی است، اظهار کرد: باید خانه تاریخی که ثبت نمی‌شود ضعف میراثاست یا خیر؟ مثل باغ دلگشا که ثبت نشده بود و در حال از بین رفتن، آن را پیگیری کردیم و جلوی کار را گرفتیم. الان پرونده‌ای وجود دارد که چرا این ملک ثبت نشده بود؟

در ادامه رضا تقی‌پور تصریح کرد: باید موضوع تغییر کاربری این نوع ملک‌ها ممنوع شود و اگر مصوبه‌ای در این خصوص نداریم طرح دو فوریتی ممنوعیت تغییر کاربری در شورا مطرح و موضوع به این شکل حل شود.

شهردار منطقه ۱۲ نیز با اشاره به اینکه میراثفرهنگی مسئولیت خود را در چنین مواردی بر گردن شهرداری می‌اندازد، گفت: ۵۰ درصد این ملک از بین رفته و در منطقه موجب ایجاد معضل برای ساختمان های اطراف شده است.

محمدنژاد افزود: مالکیت این بنا در تعاونی ناجاست و مشابه چنین ملک‌هایی ۵۰۰ تا ۶۰۰ بنای دیگر در منطقه وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: قیمت تملک این بنای ۱۵۰۰ متری ۱۶ تا ۱۸ میلیارد تومان است که ۲ و نیم میلیون تومان هم هزینه بازسازی هر متر از آن است.

در ادامه احمد مسجدجامعی با تاکید بر اینکه این ملک ساختمان ملی ارزشمندی است، گفت: اتفاقا مشکلی که در شهرداری وجود دارد این است که چنین بناهایی را رها می‌کند و سراهای محله مدرن و شیک می‌سازد.

چمران با بیان اینکه با تغییر کاربری این ملک به عنوان فضای فرهنگی دیگر قیمت آن میلیاردی نخواهد بود، پیشنهاد داد این موضوع سه ماه به صورت مسکوت باقی بماند تا شهرداری ضمن ایجاد یک کارگروه با حضور میراثفرهنگی و سازمان گردشگری لایحه دستورالعمل خاص جهت اجرا در موارد مشابه را به شورا ارائه کند.

این پیشنهاد با اکثریت آرا به تصویب رسید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز