خبرگزاری کار ایران

انتقاد چمران از انتصاب شهردار در طرح مجلس

asdasd
کد خبر : ۲۱۵۳۴۷

در طرح عنوان شده مشکلات بسیاری وجود دارد که حتی خود نمایندگان مجلس نیز به آن معتقدند و ایجاد اصلاحات بر روی آن را ضروری می‌دانند / تصویب این طرح سرنوشت شهر‌ها را آشفته خواهد کرد.

رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به طرح مجلس از انتصاب شهردار در این طرح انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی چمران در نشست خبری که صبح امروز(دوشنبه) با محوریت طرح مجلس و لایحه دولت در مورد انتخاب شهردار برگزار شد؛ گفت: در طرح عنوان شده مشکلات بسیاری وجود دارد که حتی خود نمایندگان مجلس نیز به آن معتقدند و ایجاد اصلاحات بر روی آن را ضروری می‌دانند.

وی ادامه داد: در طرح مجلس دو مساله مطرح شده است مساله اول تعداد نمایندگان شوراهاست که نظر مجلس بر کاهش تعداد آن‌ها به دلیل بار مالی ایجاد شده و مشکلات به وجود آمده در تصمیم‌گیری است که ما نیز با بخشی از آن موافقیم.

رئیس شورای شهر تهران اظهار کرد: تعداد اعضای شوراهای شهر باید متناسب با منطقه باشد. بنابراین در برخی شهر‌ها این کاهش مناسب است اما در شهرهای بزرگ شاید اقدام خوبی نباشد.

وی با اشاره به دومین مساله مطرح شده در این طرح اظهار کرد: بنابر تبصره یک این طرح انتصاب شهردار در شهرها را به هیات حل اختلاف و رسیدگی به شکایت شورا‌ها، در کلان‌شهر‌ها و مراکز استان‌ها این وظیفه به شورای حل اختلاف استان و در پایتخت به هیات حل اختلاف مرکزی واگذار می‌شود.

چمران تصریح کرد: بر اساس این طرح هیات‌‌های حل اختلاف که متشکل از نمایندگان مجلس، استاندار، رئیس شورای تامین و رئیس دادگستری هستند سه نفر را برای شهرداری معرفی می‌کنند و شورا نیز ملزم به انتخاب یک نفر از این سه نفر خواهد بود، سپس استاندار یا وزیر کشور حکم شهردار را صادر می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین در این طرح آمده که در صورتی که شورای شهر شهردار را استیضاح کند، عزل شهردار را هیات حل اختلاف تایید می‌کند، در غیر این صورت دوباره شهردار به جایگاه خود بازمی‌گردد.

رئیس شورای عالی استان‌ها افزود: همچنین متن قانون اساسی نیز بر این مسئله اشاره دارد که استانداران، فرمانداران و بخشداران در حدود اختیارات شورا‌ها ملزم به رعایت تصمیم شورا‌ها هستند همچنین در متن قانون مطرح شده که شورا‌ها از ارکان تصمیم گیری در کشور هستند بنابراین وظایف شورا نمی‌تواند تنها محدود به نظارت باشد.

وی با اشاره به اینکه در طرح مجلس تعداد نمایندگان موجود در هیات‌های حل اختلاف افزایش یافته است، اظهار کرد: این شورا به وجود آمده تا اختلافات میان فرمانداری و شورا‌ها در مورد مغایرت‌های قانونی و مسائل قضایی را حل کند و انتصاب شهردار در چارچوب وظایف این هیات نمی‌گنجد.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه تصویب این طرح سرنوشت شهر‌ها را آشفته خواهد کرد؛ گفت: شورا‌ها به وجود آمده‌اند که شهردار را انتخاب کنند؛ این مسئله کاری پیچیده و تخصصی است در شهرهای بزرگ شناخت افراد متخصص و توانمند کار دشواری است زیرا که برای جایگاه شهردار نیاز به فرد سیاسی توانمندی وجود ندارد بلکه نیاز به افراد حرفه‌ای در این زمینه احساس می‌شود و یافتن چنین فردی بسیار تخصصی است.

وی با اشاره به اینکه انتخاب شهردار توسط هیات حل اختلاف مداخله قوا در کار یکدیگر است، افزود: امام خمینی(ره) نیز در صحبتهای خود اشاره کرده بودند که «شورای شهر یعنی همه کاره شهر و شهردار را هم آن‌ها انتخاب کنند» آیا نباید به سخنان امام(ره) پایبند باشیم؟

رئیس شورای عالی استان‌ها ادامه داد: اگر مشکلات در عملکرد شورا‌ها و یا شهرداری‌ها وجود دارد به دلیل آن است که قانون به درستی اجرا نشده برای نمونه در قانون سال ۶۱ شهرداری مستقل و خودکفا نامیده شده، اما بند دوم آن که وضعیت درآمد شهرداری را مشخص می‌کند، هنوز تصویب نشده بنابراین اکنون شهرهایی داریم که چند ماه است نتوانسته‌اند حقوق کارکنان و حتی رفتگران خود را بپردازند.

رئیس شورای شهر تهران افزود: به‌رغم تمام مشکلات و این مسئله که شهرداری و شورا تازه کار‌تر از مجلس هستند و نتوانسته‌اند هنوز جای خود را باز کنند و منابع مالی کمی نیز در اختیار دارند، کارهای بسیاری انجام داده‌اند که با گذشته قابل مقایسه نیست. همین قدر که وظایف اداره شهر‌ها از دوش وزارت کشور که خود وظایف متعددی دارد برداشته شده اقدام بسیار مهمی است بنابراین من متوجه نشده‌ام که چرا باید این وضعیت را بهم ریخت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز