خبرگزاری کار ایران

رئیس شورای عالی استان‌ها:

جلسه مشترکی با مجلس در مورد طرح «انتخاب شهردار» نداشته‌ایم

asdasd
کد خبر : ۲۱۵۳۶۷

در صورتی که شورا توانایی انتخاب شهردار را نداشته باشد قطعا کسانی که توان لازم برای حضور در شورای شهر را دارند برای انتخابات شرکت نمی‌کنند مشارکت مردم نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: برای حل اختلاف نظر شورا و مجلس تاکنون جلسه مشترکی برگزار نشده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی چمران در حاشیه نشست خبری خود در مورد لایحه دولت و طرح مجلس در رابطه با انتخاب شهردار در پاسخ به این سوال که تعامل شورا با مجلس و دولت در موردحل این مسئله چگونه است؛ گفت: مجلس هنوز جلسه‌ای در این زمینه با ما برگزار نکرده است و در دولت نیز این طرح به عنوان پیشنهاد مطرح شده و به کمیسیون تهران و کلان شهر‌ها رفته و پس از آن نیز باید به کمیته‌های تخصصی برود در حال حاضر دولت از شوراهای شهر، شورای عالی استان و شورای کلان شهر‌ها دعوت به ارسال نظرات به صورت کتبی کرده است.

وی ادامه داد: انتخاب شهردار به صورت مستقیم توسط مردم مستلزم ایجاد تغییرات کلی در قوانین شورا و شهرداری است که این مسئله در دستور کار مجلس و دولت قرار دارد، مرکز پژوهش‌های مجلس نیز این مسئله را بررسی کرده و پیشنهادی منبی بر تغییر روش انتخاب شهردار مطرح نکرده است؛ البته پیش بینی من ین است که آن بخش از طرح مجلس که در مورد انتخاب شهردار است در بررسی کمیسیون‌ها حذف خواهد شد.

رئیس شورای عالی استان‌ها در مورد لطماتی که لایحه و طرح مطرح شده به شورا می‌زند، گفت: در صورتی که شورا توانایی انتخاب شهردار را نداشته باشد قطعا کسانی که توان لازم برای حضور در شورای شهر را دارند برای انتخابات شرکت نمی‌کنند مشارکت مردم نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

چمران با بیان اینکه نمی‌توانم با قاطعیت اعلام کنم که لایحه و طرح مطرح شده مربوط به مسائل سیاسی است یا خیر، افزود: لایحه دولت بر پایه پژوهشی است که ما در مرکز مطالعات و تحقیقات شهرداری انجام دادیم و شش ماه پیش نتیجه آن برای ما فرستاده شد که مورد قبول ما نبود پس از آن وزارت کشور هم این پژوهش را بررسی و تغییراتی در آن ایجاد کرد اکنون نیز ما حدود سی صفحه اشکال به این طرح واردکرده‌ایم هر چند که درلایحه دولت مسئله مدیریت یکپارچه شهری مطرح شده که نقطه مثتبی است البته آنگونه که بحثمدیریت را بیان کرده مورد قبول ما نیست.

وی با بیان اینکه انتخاب مستقیم شهردار در همه دنیا همراه با شروطی همچون گرفتن رای اعتماد برای معاونین شهرداری از سوی اعضای شورای شهر است، گفت: اگر شهردار از سوی هیات حل اختلاف انتخاب شود احتمال سیاست زدگی برای انتخاب شهردار بیش از پیش خواهد شد.

چمران افزود: در برخی شهر‌ها میان نمایندگان مجلس و شورا مشکلاتی پیش می‌آید که این مسئله موجب مطرح شدن روش‌های مختلف انتخاب شهردارشده که البته در تهران چنین مسئله‌ای وجود ندارد، اما اگر نمایندگان با اعضای شورا همراه باشند موجب هم افزایی در توان آن‌ها خواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز