خبرگزاری کار ایران

در جلسه امروز شورای شهر تهران مطرح شد؛

جلسات واگذاری پروژه‌ها به پیمانکار باید علنی باشد

asdasd
کد خبر : ۲۱۵۸۳۲

اگر پروژه‌ای با هزینه بالا و در زمانی زیاد و باکیفیتی کم انجام شده باشد، اسم آن مدیریت نیست بنابراین این عوامل باید در اجرای پروژه‌ها در نظر گرفته شود، متاسفانه اکثر پروژه‌های شهر شاخص‌ها را ندارند.

یک عضو شورای شهر تهران گفت: جلسه‌ای که واگذاری و فروش پروژه‌ها به پیمانکار مورد بحثقرار می‌گیرد، باید علنی باشد تا موضوع به خوبی مشخص شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در صدو چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه به ارائه گزارش نظارتی عملکرد شش ماه اول سال ۱۳۹۳ پروژه‌های عمرانی شهرداری تهران پرداخت که برخی اعضای شورا در تذکر به این گزارش مطالبی را عنوان کردند.

ابوالفضل قناعتی در این زمینه گفت: خوب بود که در هنگام ارائه این گزارش آقای حسین‌پور معاون عمرانی شهرداری نیز حضور داشتند و پاسخگو بودند.

وی ادامه داد: اکنون بودجه آسفالت یک منطقه در تهران هم اندازه بودجه ساخت یک کارخانه آسفالت است چرا زمانی که چنین ظرفیتی در شهرداری وجود دارد، از آن برای ساخت کارخانه استفاده نمی‌شود.

قناعتی تصریح کرد: در برخی موارد نیز بیش‌تر از حد موجود خیابان‌ها آسفالت می‌شود که در واقع نوعی پیمانکار تراشی است.

وی ادامه داد: در بودجه متمم سال ۹۲، هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای مترو در نظر گرفته شده بود که ۶۰۰میلیارد تومان بودجه غیرنقدی بوده و نتوانسته محقق شود، لذا بودجه‌های غیرنقدی قبل از در نظر گرفته شدن برای پروژه‌های مختلف محقق شدنشان باید مشخص شود.

محسن سرخو نیز در مورد این گزارش اظهار کرد: امیدوارم قبل از جمع بندی گزارش ۹ماهه نظر کمیسیون تخصصی گرفته شده و لحاظ شود.

وی تصریح کرد: همچنین در مورد بحثاعتبارات غیرنقدی اغلب بودجه‌های نقدی به موقع داده شده اما بودجه‌های غیر نقدی تامین نشده است، بنابراین از آنجا که مترو موظف است سالی ۳۰ کیلومتر را به بهره برداری برساند باید بودجه به موقع ارائه شود، تا عملیات عمرانی مترو که ۸۰ درصد آن به بخش غیر نقدی مربوط است با فشار روبرو نشود.

احمد حکیمی‌پور در ادامه گفت: اینکه چه پروژه‌ای با چه هزینه و درچه زمان و با چه کیفیتی انجام شده است مسئله مهمی است اگر پروژه‌ای با هزینه بالا و در زمانی زیاد و باکیفیتی کم انجام شده باشد، اسم آن مدیریت نیست بنابراین این عوامل باید در اجرای پروژه‌ها در نظر گرفته شود متاسفانه اکثر پروژه‌های شهر شاخص‌ها را ندارند.

وی ادامه داد: همچنین در این گزارش به پیشرفتهای فیزیکی در پروژه‌های عمرانی اشاره شده اما مطرح نشده است که با توجه به اینکه تحقق درآمد شهرداری ۱۱۰ درصد است چرا این پیشرفت با پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها همخوانی ندارد.

وی همچنین اظهار کرد: جلسه‌ای که واگذاری و فروش پروژه‌ها به پیمانکار مورد بحثقرار می‌گیرد، باید علنی باشد تا موضوع به خوبی مشخص شود.

طلایی نیز با بیان اینکه یک سوم پروژه‌های عمرانی شهرداری عملیاتی نشده است، گفت: این مسئله نشان می‌دهد که ایرادی در کار وجود دارد، چرا زمانی که یک زمین بلاتکلیف است باید بودجه برای آن در نظر گرفته شود، همچنین اگر بودجه اجرای یک طرح در ۶ ماه اول سال تامین نشود و این پروژه به ۶ ماه دوم سال موکول شود به دلیل سرما قطعا کیفیت کار پایین خواهد آمد.

وی افزود: اکنون هفت سال است که هر چه داشته‌ایم برای بافت فرسوده فریاد زده‌ایم و دیگر هیچ نفسی برای دفاع از مردمی که در بافت فرسوده زندگی می‌کنند نداریم، ازهمین رو پیشنهاد می‌کنم فراکسیونی تشکیل شود تا این مسئله را پیگیری کند تاکنون نیز اقداماتی که انجام شده همه به نفع دهک‌های بالای جامعه بوده و دهک‌های پایین سودی نبرده‌اند.

در ادامه این جلسه رحمت اله حافظی با بیان اینکه کاش قبل از ارائه گزارش متن آن برای بررسی‌های دقیق‌تر به دست اعضای شورا می‌رسید، گفت: کمیسیون بودجه باید گزارش بودجه محور تهیه کند اما این گزارش آماری و تعداد محور بود.

وی ادامه داد: در سال ۹۳ واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی۵۰ مورد بوده است درحالی که در سال ۹۳ این تعداد به سه مورد کاهش پیداکرده است این مسئله قابل بحثپیگیری است.

وی به عدم تشکیل تخصیص بودجه اشاره کرد وگفت: این مسئله نشان از خودمختاری شهرداری و عدم تمایل شورا برای احقاق حقوق خود دارد زیرا که این کمیته باید ۷ ماه پیش تشکیل می‌شد.

احمد دنیا مالی در ادامه گفت: همه ما این نگرانی را داریم که شهرداری فربه نشود و هزینه‌های جاریش رشد نکند ما اکنون تعداد زیادی خانه سلامت، فرهنگسرا، ‌شورای محله و… داریم که همه نیاز به پیمانکار نیروی انسانی دارند هنوز هزینه‌های جاری و عمرانی نسبت به شاخص‌های استاندارد قابل قبول است که به این مسئله باید توجه کرد.

وی با اشاره به طلب‌های گسترده پیمانکاران گفت: البته این موضوع مختص شهرداری تهران نیست و دولت هم این مشکل را دارد که نتوانسته بخشی از مطالبات پیمانکاران را پرداخت کند.

اقبال شاکری در مورد گزارش مطرح شده از سوی کمیسیون برنامه وبودجه اظهار کرد: این گزارش باید به صورت سند منتشر شود و برای این کار باید معاونت‌های شهرداری و شهردار حضور پیدا کنند. اکنون ۶۸ درصد پروژه‌ها از برنامه زمانبندی خود در شهرداری عقب هستند که در دولت نیز ۷۰ درصد پروژه‌ها این وضعیت را دارند که باید به این مسئله رسیدگی شود.

در ادامه مجتبی شاکری با بیان اینکه ۲۴۷ پروژه از ۶۱۹ پروژه شهرداری اجرایی نشده است، افزود: باید تاملی در این زمینه شود، این مسئله نشان دهنده آن است که ادبیات ما با ادبیات شهرداری مشترک نیست که ۴۰ درصد از برنامه‌ها متوقف مانده است.

حقانی نیز افزود: بحثانحراف از بودجه‌ها باید در کمیته‌ها وکمیسیون‌ها بررسی شود همچنین باید به وضعیت بودجه‌های غیرنقدی رسیدگی شود..

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز