خبرگزاری کار ایران

امروزدر جلسه علنی شورای شهر تهران ارائه شد؛

گزارش نظارتی عملکرد پروژه‌های عمرانی شهرداری تهران

asdasd
کد خبر : ۲۱۵۸۴۲

۴۶ درصد پروژه‌ها با مناقصه عمومی و ۳۳ درصد به شرکت‌ها و سازمان‌ها وابسته واگذار شده‌اند. ۴ونیم درصد پروژه‌ها نیز با مناقصه محدود به پیمانکار سپرده شده‌اند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه آمادگی ارائه گزارش سه ماه یک بار بودجه‌ای شهرداری تهران وجود دارد، گفت: ‌ ما امسال برای اولین بار توانستیم با کمک هر چهار عضو دیگر کمیسیون از تمامی پروژه‌های عمرانی شهرداری تهران بازدید کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ در صدو چهارمین جلسه علنی شورای شهر تهران، علیرضا دبیر در ارائه گزارش نظارتی عملکرد شش ماهه اول سال ۹۳ پروژه‌های عمرانی شهرداری تهران با اشاره به اینکه از ۱۱۰۶ پروژه مستمر و غیر مستمر شهرداری بازدید میدانی انجام شده، از شهرداری تهران خواست پروژه‌ها را در دقیقه نود به برنامه اضافه نکند.

وی تاکید کرد: بررسی علل شروع نشدن برخی از پروژه‌ها این است که امکان سنجی پروژه‌ها و ضرورت اجرای آن‌ها به درستی انجام نمی‌شود. مثلا برخی از اعضای محترم شورا ما را تحت فشار قرار دادند که چند پروژه در برنامه سال جاری گنجانده شوند اما برخی از این پروژه‌ها هنوز شروع نشده است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در ادامه گزارش نظارتی عملکرد شش ماهه اول سال ۹۳ پروژههای عمرانی شهرداری تهران را در صحن علنی شورا ارائه کرد.

وی با انتقاد از عملکرد سازمان مشاور فنی و مهندسی اظهار داشت: ‌هفت ماه از سال گذشته است و سازمان مشاور فنی و مهندسی هنوز نقشه‌ها را برای اجرا به مناطق نبرده است.

علیرضا دبیر همچنین از اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی خواست نظارت دقیق‌تری بر عملکرد شرکت توسعه فضاهای فرهنگی داشته باشند.

وی در این باره گفت: ‌ پروژه تالار شهر هنوز شروع نشده در حالی که این پروژه به توصیه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی در برنامه این شرکت گنجانده شد.

وی همچنین با اشاره به پروژه شروع نشده باغات کن اظهار داشت: ‌ بررسی‌ها نشان می‌دهد عدم برآورد صحیح و عدم مشخص بودن پهنه از مشکلات شروع نشدن این پروژه است. حتی معاونت شهرسازی هم هنوز پهنه‌ها را مشخص نکرده است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه اضافه کرد: ما برای پارک پردیسان ۴۵ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفتیم ولی سازمان محیط زیست همکاری نمی‌کند و کار هنوز انجام نشده است.

دبیر در این گزارش با اشاره به اینکه ۱۲ نفر از کار‌شناسان کمیسیون در ۲۸۸۰ نفرساعت کاری این گزارش را تهیه کرده‌اند؛ خاطرنشان کرد: هر ۲۲ منطقه شهرداری تهران علاوه بر شش معاونت شهرداری در طی یک سال گذشته بازدید شده‌اند.

وی افزود: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد ۲۹ درصد تاخیرهایی که در شروع پروژه‌ها وجود داشته به دلیل کمبود نقدینگی بود، علاوه بر آن علت تاخیر ۲۴ درصد پروژه‌های شروع نشده تامین زمین و ۱۶ درصد نیز مطالعات بوده است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران از «تغییر نقشه و مشخصات»، «معارض ملکی»، «تعلل دستگاه اجرایی»، «معارض تاسیساتی»، «کسری اعتبار»، «ضعف پیمانکار» و «جابه جایی پروژه» به عنوان دیگر دلایل شروع نشدن برخی از پروژه‌ها نام برد و گفت: تحلیل‌ها نشان می‌دهد پروژه‌هایی که شروع با تاخیر داشته‌اند اغلب دچار «مشکل خرید ساختمان»، «عدم ابلاغ به موقع پروژه مصوب» و «افزایش حجم کار» بود.

علیرضا دبیر همچنین در خصوص نحوه ارجاع کار پروژه‌های بازدید شده مناطق توضیح داد: ۴۶ درصد پروژه‌ها با مناقصه عمومی و ۳۳ درصد به شرکت‌ها و سازمان‌ها وابسته واگذار شده‌اند. ۴ونیم درصد پروژه‌ها نیز با مناقصه محدود به پیمانکار سپرده شده‌اند.

وی همچنین درباره نحوه واگذاری پروژه‌ها توسط شرکت‌ها و سازمانهای وابسته تشریح کرد: ۲۶ درصد پروژه‌ها با مناقصه عمومی و ۷۰ درصد به مناقصه محدود واگذار شده‌اند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه افزود: شرکت جهان یا تعاونی کارمندان خصوصی هستند و شرکت و سازمان شهرداری محسوب نمی‌شوند. در این گزارش ما شرکت کارگزاری بانک دی و بانک شهر را به عنوان بخش خصوصی در این گزارش محسوب کرده‌ایم.

به گفته دبیر مقایسه روند ارجاع کار پروژه‌های بازدید شده نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد این روند بسیار بهتر شده اما هنوز به شرایط ایده آل نرسیده است.

دبیر تاکید کرد: ‌ سال گذشته ۴۰۰ پروژه عمرانی غیرمستمر در شهر اجرا شده اما امسال با افزایش تعداد پرژه‌ها حدود ۶۱۹ پروژه عمرانی غیرمستمر در شهرداری اجرا شده است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه همچنین درباره مشکلات عمومی اجرایی پروژه‌های عمرانی شهرداری اظهار داشت: عدم برآورد صحیح و دقیق اعتبار کل مورد نیاز اجرای پروژه‌ها از عمده مشکلات عمومی پروژه‌های عمرانی بوده است. در برخی موارد شهرداری منطقه دو برابر اعتیار پیشنهادی خودشان را مطالبه می‌کنند.

وی افزود: همچنین یک مشکل عمده این است که روش تأیید قرارداد‌ها توسط معاونت فنی و عمرانی مرکز همواره با صرف زمان زیادی همراه است. از سوی دیگر تأمین اعتبار جهت پروژههایی که فاقد طرح و برنامه اجرایی مشخص هستند و اعمال تغییرات مکرر در نقشههای اجرایی، احجام کار و مشخصات تعدادی از پروژه‌ها از مشکلات اجرا هستند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه همچنین بیان داشت: فقدان برنامه زمانبندی دقیق برای اجرای پروژه‌ها؛ عدم پرداخت به موقع مطالبات پیمانکاران؛ عدم اجرای پارکینگ در برخی از پروژه‌ها؛ اجرای تعدادی از پروژه‌ها در اراضی غیرملکی شهرداری و عدم احصاء آن به عنوان داراییهای شهرداری از دیگر مشکلات عمومی است.
دبیر با بیان اینکه فروش پروژه به پیمانکاران برای پرداخت بدهی آنان در برخی موارد فاقد توجیه کار‌شناسی است؛ یادآور شد: پروژههای تعریض معابر به علت وجود معارضین ملکی، مشکلات برآورد، وضعیت تأمین اعتبار و مشکل در تعیین زمان نهایی رفع معارضین، اغلب چندین سال به طول می‌انجامد.
وی ادامه داد: اختصاص مکرر اعتبارات نقدی به پروژههای بزرگ موجب کاهش تخصیص نقدینگی به سایر پروژه‌ها می‌شود. همچنین مشکلات پرداخت اعتبارات غیرنقدی؛ اختصاص اعتبارات غیرنقدی به پروژههای کوچک؛ تأمین اعتبار چند پروژه با مکانهای مختلف در قالب یک شماره طبقهبندی؛ عدم توجه کافی به تملک زمین، مکانیابی نامناسب، معارضین ملکی، تأسیساتی و غیره قبل از شروع برخی از پروژه‌ها؛ عدم پیشبینی و یا اجرا نکردن همزمان و برنامهریزی شده پروژههای مکمل؛ تراکم جلسات کمیسیون مناقصات و محدودیت تعداد کار‌شناسان نماینده معاونتهای مربوط به مرکز در کمیسیون از مهم‌ترین مشکلات عمومی اجرایی است.

وی همچنین تغییر مدیریت و اعمال تغییرات در نقشه‌ها و مشخصات فنی پروژه‌ها توسط مدیریتهای جدید؛ ناهماهنگی سازمانی در اجرای پروژههای عمرانی بویژه در پروژههای عمرانی معاونت اجتماعی و فرهنگی؛ ناهماهنگی بین معاونت فنی و عمرانی و سازمان پارک‌ها در خصوص استفاده از فضای روی برخی از پل‌ها جهت اجرای فضای سبز؛ ناهماهنگی بین معاونت فنی و عمران و سازمان زیباسازی در خصوص استفاده از فضای زیر پل و بدنه ستون‌ها جهت اجرای طرحهای زیباسازی و همچنین تغییر واحد اجرایی و بلاتکلیف بودن ادامه عملیات اجرایی برخی از پروژه‌ها را در زمره مهم‌ترین مشکلات اجرایی دانست.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه شهرداری تهران باید نظارت را به عنوان فرصت ببینند نه تهدید؛ تشریح کرد: از معیارهای مهم ما نحوه ارجاع پروژه‌ها به پیمانکاران بوده و به واحدهایی که پروژه‌ها را به صورت مستقیم به بخش خصوصی بدهند امتیاز بیشتری قائل هستیم.

وی عملکرد شهرداری را نسبت به سال ۹۲ بهتر دانست و گفت: ‌ با این حال هنوز واحدهای شهرداری از انتظار شورا بسیار عقب‌تر هستند. خوشبختانه امسال اولین سالی است که مناطق شهرداری تهران هیچ پروژه فاقدی را در سال ۹۳ شروع نکرده‌اند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه پیشنهادات زیر را به شهرداری تهران ارائه کرد و گفت:
۱. نسبت به؛ انجام مطالعات توجیهی، تعیین مشخصات، برآورد کل، حجم عملیات، زمانبندی اجرا و میزان اعتبار مورد نیاز برای هر یک از اجزاء پروژه برای درج در موافقنامه قبل از شروع عملیات اجرایی مربوطه اقدام شود.
۲. ضروری است هرگونه تغییر در کاربری، بهرهبرداری و عنوان پروژههای مصوب با ارائه مستندات لازم و گزارش توجیهی به تصویب شورای اسلامی شهر تهران برسد.
۳. مهندسی ارزش جهت پروژههای عمرانی شاخص انجام پذیرد و گزارش آن پیوست موافقتنامه گردد.
۴. لازم است طراحی بوستان‌ها، سرویسهای بهداشتی و ساختمانهای اداری با نیاز ذینفعان اعم از معلولین و سالمندان همخوانی داشته باشد.
۵. مناطق از ورود به اجرای پروژههای بزرگ، پیچیده و نیازمند توان تخصصی بالا منع گردند.
۶. هرگونه افزایش اعتبار پروژه‌ها، حجم عملیات و یا زمانبندی اجرا بیشتر از میزان مندرج در بودجه مصوب، مستلزم ارائه اصلاحیه به شورای اسلامی شهر تهران خواهد بود.
۷. روابط شورایاری‌ها با مناطق و همینطور احصاء وظایف شورایاری‌ها به نحوی که از آفات احتمالی و تداخل و ناکارآمدی جلوگیری نمایند.
۸. در اجرای پروژههای عمرانی، شهرداری تهران بایستی وجود الگوی استانداردی را در جهت تجهیز کارگاه، نوع سازه، ایجاد حریم کارگاه و رعایت نکات ایمنی تدوین نماید تا الگویی برای شهروندان گردد.
۹. اخذ پروانه ساختمانی برای پروژههای عمرانی از واحدهای شهرسازی برای شهرداری اجباری گردد.
۱۰. دستورالعمل ضوابط اجرایی و نحوه واگذاری پروژههای عمرانی به پیمانکاران رعایت گردد.
۱۱. به اسناد فرادستی مثل چشمانداز و طرحهای جامع و تفصیلی و برنامه پنج ساله دوم شهر تهران توجه شود.
۱۲. داشتن برنامه زمانبندی برای اجرای پروژههای غیرمستمر و الحاق به اسناد قرارداد باشند.
۱۳. تخصیص نقدینگی متناسب با پیشرفت فیزیکی، وضعیت اجرا و وضعیت کارگاه و زمان مناسب اجرای کار پروژه‌ها

ار عضو دیگر کمیسیون از تمامی پروژه‌های عمرانی شهرداری تهران بازدید کنیم.
به گزارش خبرنگار ایلنا؛ در صدو چهارمین جلسه علنی شورای شهر تهران، علیرضا دبیر در ارائه گزارش نظارتی عملکرد شش ماهه اول سال ۹۳ پروژههای عمرانی شهرداری تهران با اشاره به اینکه از ۱۱۰۶ پروژه مستمر و غیر مستمر شهرداری بازدید می‌دانی انجام شده از شهرداری تهران خواست پروژه‌ها را در دقیقه نود به برنامه اضافه نکنند.
وی تاکید کرد: بررسی علل شروع نشدن برخی از پروژه‌ها این است که امکان سنجی پروژه‌ها و ضرورت اجرای آن‌ها به درستی انجام نمی‌شود. مثلا برخی از اعضای محترم شورا ما را تحت فشار قرار دادند که چند پروژه در برنامه سال جاری گنجانده شوند اما برخی از این پروژه‌ها هنوز شروع نشده است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در ادامه گزارش نظارتی عملکرد شش ماهه اول سال ۹۳ پروژههای عمرانی شهرداری تهران را در صحن علنی شورا ارائه کرد.

وی با انتقاد از عملکرد سازمان مشاور فنی و مهندسی اظهار داشت: ‌هفت ماه از سال گذشته است و سازمان مشاور فنی و مهندسی هنوز نقشه‌ها را برای اجرا به مناطق نبرده است.

علیرضا دبیر همچنین از اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی خواست نظارت دقیق تری بر عملکرد شرکت توسعه فضاهای فرهنگی داشته باشند. وی در این باره گفت: ‌ پروژه تالار شهر هنوز شروع نشده در حالی که این پروژه به توصیه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی در برنامه این شرکت گنجانده شد.

وی همچنین با اشاره به پروژه شروع نشده باغات کن اظهار داشت: ‌ بررسی‌ها نشان می‌دهد عدم برآورد صحیح و عدم مشخص بودن پهنه از مشکلات شروع نشدن این پروژه است. حتی معاونت شهرسازی هم هنوز پهنه‌ها را مشخص نکرده است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه اضافه کرد: ما برای پارک پردیسان ۴۵ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفتیم ولی سازمان محیط زیست همکاری نمی‌کند و کار هنوز انجام نشده است.

دبیر در این گزارش با اشاره به اینکه ۱۲ نفر از کار‌شناسان کمیسیون در ۲۸۸۰ نفرساعت کاری این گزارش را تهیه کرده‌اند؛ خاطرنشان کرد: هر ۲۲ منطقه شهرداری تهران علاوه بر شش معاونت شهرداری در طی یک سال گذشته بازدید شده‌اند.

وی افزود: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد ۲۹ درصد تاخیرهایی که در شروع پروژه‌ها وجود داشته به دلیل کمبود نقدینگی بود. علاوه بر آن علت تاخیر ۲۴ درصد پروژه‌های شروع نشده تامین زمین و ۱۶ درصد نیز مطالعات بوده است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران از «تغییر نقشه و مشخصات» «معارض ملکی» «تعلل دستگاه اجرایی» «معارض تاسیساتی» «کسری اعتبار» «ضعف پیمانکار» و «جابه جایی پروژه» به عنوان دیگر دلایل شروع نشدن برخی از پروژه‌ها نام برد و گفت: تحلیل‌ها نشان می‌دهد پروژه‌هایی که شروع با تاخیر داشته‌اند اغلب دچار «مشکل خرید ساختمان» «عدم ابلاغ به موقع پروژه مصوب» و «افزایش حجم کار» بود.

علیرضا دبیر همچنین در خصوص نحوه ارجاع کار پروژههای بازدید شده مناطق توضیح داد: ۴۶ درصد پروژه‌ها با مناقصه عمومی و ۳۳ درصد به شرکت‌ها و سازمان‌ها وابسته واگذار شده‌اند. ۴ونیم درصد پروژه‌ها نیز با مناقصه محدود به پیمانکار سپرده شده‌اند.

وی همچنین درباره نحوه واگذاری پروژه‌ها توسط شرکت‌ها و سازمانهای وابسته تشریح کرد: ۲۶ درصد پروژه‌ها با مناقصه عمومی و ۷۰ درصد به مناقصه محدود واگذار شده‌اند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه افزود: شرکت جهان یا تعاونی کارمندان خصوصی هستند و شرکت و سازمان شهرداری محسوب نمی‌شوند. در این گزارش ما شرکت کارگزاری بانک دی و بانک شهر را به عنوان بخش خصوصی در این گزارش محسوب کرده‌ایم.

به گفته دبیر مقایسه روند ارجاع کار پروژه‌های بازدید شده نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد این روند بسیار بهتر شده اما هنوز به شرایط ایده آل نرسیده است.

دبیر تاکید کرد: ‌ سال گذشته ۴۰۰ پروژه عمرانی غیرمستمر در شهر اجرا شده اما امسال با افزایش تعداد پرژه‌ها حدود ۶۱۹ پروژه عمرانی غیرمستمر در شهرداری اجرا شده است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه همچنین درباره مشکلات عمومی اجرایی پروژه‌های عمرانی شهرداری اظهار داشت: عدم برآورد صحیح و دقیق اعتبار کل مورد نیاز اجرای پروژه‌ها از عمده مشکلات عمومی پروژه‌های عمرانی بوده است. در برخی موارد شهرداری منطقه دو برابر اعتیار پیشنهادی خودشان را مطالبه می‌کنند.

وی افزود: همچنین یک مشکل عمده این است که روش تأیید قرارداد‌ها توسط معاونت فنی و عمرانی مرکز همواره با صرف زمان زیادی همراه است. از سوی دیگر تأمین اعتبار جهت پروژه‌هایی که فاقد طرح و برنامه اجرایی مشخص هستند و اعمال تغییرات مکرر در نقشه‌های اجرایی، احجام کار و مشخصات تعدادی از پروژه‌ها از مشکلات اجرا هستند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه همچنین بیان داشت: فقدان برنامه زمانبندی دقیق برای اجرای پروژه‌ها؛ عدم پرداخت به موقع مطالبات پیمانکاران؛ عدم اجرای پارکینگ در برخی از پروژه‌ها؛ اجرای تعدادی از پروژه‌ها در اراضی غیرملکی شهرداری و عدم احصاء آن به عنوان داراییهای شهرداری از دیگر مشکلات عمومی است.

دبیر با بیان اینکه فروش پروژه به پیمانکاران برای پرداخت بدهی آنان در برخی موارد فاقد توجیه کار‌شناسی است؛ یادآور شد: پروژه‌های تعریض معابر به علت وجود معارضین ملکی، مشکلات برآورد، وضعیت تأمین اعتبار و مشکل در تعیین زمان نهایی رفع معارضین، اغلب چندین سال به طول می‌انجامد.

وی ادامه داد: اختصاص مکرر اعتبارات نقدی به پروژه‌های بزرگ موجب کاهش تخصیص نقدینگی به سایر پروژه‌ها می‌شود. همچنین مشکلات پرداخت اعتبارات غیرنقدی؛ اختصاص اعتبارات غیرنقدی به پروژه‌های کوچک؛ تأمین اعتبار چند پروژه با مکانهای مختلف در قالب یک شماره طبقه‌بندی؛ عدم توجه کافی به تملک زمین، مکان‌یابی نامناسب، معارضین ملکی، تأسیساتی و غیره قبل از شروع برخی از پروژه‌ها؛ عدم پیش‌بینی و یا اجرا نکردن همزمان و برنام‌هریزی شده پروژه‌های مکمل؛ تراکم جلسات کمیسیون مناقصات و محدودیت تعداد کار‌شناسان نماینده معاونتهای مربوط به مرکز در کمیسیون از مهم‌ترین مشکلات عمومی اجرایی است.

وی همچنین تغییر مدیریت و اعمال تغییرات در نقشه‌ها و مشخصات فنی پروژه‌ها توسط مدیریتهای جدید؛ ناهماهنگی سازمانی در اجرای پروژههای عمرانی بویژه در پروژه‌های عمرانی معاونت اجتماعی و فرهنگی؛ ناهماهنگی بین معاونت فنی و عمرانی و سازمان پارک‌ها در خصوص استفاده از فضای روی برخی از پل‌ها جهت اجرای فضای سبز؛ ناهماهنگی بین معاونت فنی و عمران و سازمان زیباسازی در خصوص استفاده از فضای زیر پل و بدنه ستون‌ها جهت اجرای طرحهای زیباسازی و همچنین تغییر واحد اجرایی و بلاتکلیف بودن ادامه عملیات اجرایی برخی از پروژه‌ها را در زمره مهمترین مشکلات اجرایی دانست.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه شهرداری تهران باید نظارت را به عنوان فرصت ببینند نه تهدید؛ تشریح کرد: از معیارهای مهم ما نحوه ارجاع پروژه‌ها به پیمانکاران بوده و به واحدهایی که پروژه‌ها را به صورت مستقیم به بخش خصوصی بدهند امتیاز بیشتری قائل هستیم.

وی عملکرد شهرداری را نسبت به سال ۹۲ بهتر دانست و گفت: ‌ با این حال هنوز واحدهای شهرداری از انتظار شورا بسیار عقب‌تر هستند. خوشبختانه امسال اولین سالی است که مناطق شهرداری تهران هیچ پروژه فاقدی را در سال ۹۳ شروع نکرده‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز