خبرگزاری کار ایران

در نشست تخصصی «مدیریت شهری با رویکرد اسلامی - ایرانی» مطرح شد؛

توجه به مولفه‌های سنتی و ارزش‌های مردمی، لازمه توسعه پایدار است

asdasd
کد خبر : ۲۱۸۰۶۳

برای رسیدن به توسعه پایدار لازم است مؤلفه‌های سنتی و ارزش‌های مردمی در مسیر توسعه آن لحاظ شود.

در نشست تخصصی «مدیریت شهری با رویکرد اسلامی - ایرانی» که توسط مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران برگزار شد بر مولفه‌های سنتی و ارزش‌های مردمی به عنوان لازمه توسعه پایدار تاکید شد.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، عبدالحسین کلانتری مشاور اجتماعی و فرهنگی مرکز گفت: راه اندازی بحث‌های شفاهی و برگزاری نشست‌ها در حوزه مسائلی که تازه و بدیع هستند، فتح بابی است برای طرح ایده‌ها و تعریف پروژه‌های مرتبط که در نهایت منتج به تولید ادبیات نظری در آن حوزه خواهد شد‌.

همچنین ایمانی جاجرمی رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران در این نشست تخصصی با اشاره به اینکه جامعه ایران در حال گذار از سنت به مدرنیته است تصریح کرد: برای رسیدن به توسعه پایدار لازم است مؤلفه‌های سنتی و ارزش‌های مردمی در مسیر توسعه آن لحاظ شود.

وی با تأکید بر اهمیت بازسازی سنت و نوگرایی با توجه به تغییرات و نیازهای جامعه امروز افزود: تحولات و چند پاره شدن نظام مدیریت شهری در دوره‌های حکومت قاجار و پهلوی عامل اصلی دوری و جدایی مدیریت شهری از مردم و غیر بومی شدن اداره شهرها بوده است.

ایمانی جاجرمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود مهمترین ویژگی مدیریت شهری اسلامی - ایرانی را مدیریت بر مبنای خواست افراد محله دانست.

اردشیر انتظاری عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز یکی دیگر از سخنرانان این نشست تخصصی بود که عدالت محوری را مهمترین ویژگی مدیریت شهری اسلامی - ایرانی دانست و گفت: تقویت نهادهای محلی و اعطای قدرت تصمیم‌گیری و اجرا به مدیران محلی عامل مهمی در گسترش عدالت شهری و رعایت حقوق شهروندی است.

سید محمود نجاتی حسینی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز در این نشست با تعریف شهر اسلامی عنوان کرد: شهر در رویکرد اسلامی شهری است که متصف به اوصاف اسلامی است و اخلاق و صفات اسلامی از آن متجلی می‌شود‌.

وی ادامه داد: رعایت حق و رفتار عادلانه نسبت به خود و همچنین احساس مسئولیت در قبال دیگران سه مؤلفه اساسی شهروندان شهر اسلامی است و مدیریت شهری می‌بایست این ویژگی‌ها را به نحو فردی و ساختاری تقویت کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به منابع غنی مذهبی و فرهنگی در خصوص مدیریت اسلامی و ایرانی تأکید کرد: مدیریت شهری با محور قرار دادن این آموزه‌ها و تدوین برنامه و سیاست‌گذاری برای آن شرایط تحقق چنین رفتارهایی را از سوی شهروندان فراهم کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز