خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در گفت‌و‌گو با ایلنا:

به آمار ارائه شده در مورد سرانه فضای سبز تهران معترضم

asdasd
کد خبر : ۲۲۳۷۵۵

اینکه ۲۴۰ هکتار از باغات کن را جزو سرانه فضای سبز منطقه ۵ حساب کنیم، درست نیست زیرا این باغات کارکردهای زیست محیطی دارند اما مردم منطقه به دنبال کارکردهای اجتماعی یک بوستان محلی هستند.

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: آماری که در مورد سرانه فضای سبز در تهران مطرح می‌شود، به نظر صحیح نمی‌آید و من به این آمار اعتراض دارم.

محمد حقانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد جلسه برگزار شده با حضور شهردار تهران در شورای شهر تهران در ارتباط با بوستان مادر، گفت: گزارشی که شهردار منطقه ۵ در مورد این بوستان داد، اصلا مورد تایید من نبود و من در گذشته در کمیسیون اصل ۹۰ و شورای عالی شهرسازی و معماری نیز این گزارش را شنیده بودم.

وی با بیان اینکه گزارشات ارائه شده از سوی شهردار تهران و شهردار منطقه ۵ من را مصر به مطرح کردن سوالاتم کرده است، گفت: گزارشات ارائه شده ارتباطی به بوستان مادر ندارد و مطرح شدن گزارش شهردار منطقه ۵ در کمیسیون اصل ۹۰ و شورای عالی شهرسازی و معماری سبب شد که در زمینه توقف این پروژه مکاتباتی با شهرداری تهران صورت بگیرد.

این عضو شورای شهر تهران افزود: از نظر من مساله بوستان مادر باید در کمیسیون‌های تخصصی شورای شهر مطرح شده و نقطه نظرات کمیسیون‌ها گرفته شود، سپس اگر لازم شد من بر اساس حق نمایندگی که از طرف مردم دارم سوالاتم را از شهردار تهران بپرسم.

حقانی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی هیات رئیسه برای برگزاری جلسه ارائه گزارش در مورد بوستان مادر غیرمتعارف بود، گفت: بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته، قرار شد که من سوالی را مطرح نکنم و آقای شهردار نیز صحبتی در آن جلسه نداشته باشد. اما برنامه‌ریزی هیات رئیسه به گونه‌ای شد که شهردار صحبت کرد، اما من نتوانستم مساله مورد نظر خود را عنوان کنم.

وی با بیان اینکه این جلسه بیشتر به یک نمایش شبیه بود، گفت: در تمامی جلسات علنی شورای شهر معمولا چند دوربین و خبرنگار حضور دارند، اما آن روز تعداد زیادی دوربین و خبرنگار در جلسه حضور داشتند. همچنین ناگهان شخص سومی نیز در صحن شورا پشت تریبون رفت و صحبت‌هایی بی‌ارتباط با بوستان مادر را مطرح کرد که بر خلاف آیین نامه داخلی شورا بود.

حقانی ادامه داد: من در مورد بوستان مادر تنها یک سوال را مطرح کردم که شهرداری بر اساس طرح‌های جامع، تفصیلی و مکاتبات شورای عالی شهرسازی مجاز به تغییر کاربری این زمین نبوده است، اما پاسخی در مورد این سوال در آن جلسه داده نشد.

نباید باغات کن را جزو سرانه فضای سبز منطقه ۵ حساب کنیم

این عضو شورای شهر تهران در مورد میزان سرانه فضای سبز گفت: من به آماری که در مورد سرانه فضای سبز تهران ارائه می‌شود، اعتراض دارم زیرا مشخص نیست؛ سرانه بر اساس چه شاخص‌هایی مشخص می‌شود.

حقانی تصریح کرد: برخی مسئولان وقت در گذشته سرانه فضای سبز تهران را تا ۲۵ مترمربع نیز اعلام کرده بودند، اما اکنون این مقدار ۱۵ متر مربع عنوان می‌شود که در این صورت با احتساب جمعیتی ۱۰ الی ۱۱ میلیون نفر برای تهران، یک چهارم شهر باید فضای سبز باشد که اینطور نیست.

وی تصریح کرد: قصد داریم که در شورا طرحی را مطرح کنیم که بر اساس روش و شیوه‌ای منطقی بتوان سرانه موجود فضای سبز در تهران را مشخص کرد.

حقانی در مورد سرانه فضای سبز منطقه ۵ تهران که بوستان مادر در آن واقع شده است، گفت: اینکه ۲۴۰ هکتار از باغات کن را جزو سرانه فضای سبز این منطقه حساب کنیم، درست نیست. زیرا این باغات کارکردهای زیست محیطی دارند اما مردم منطقه به دنبال کارکردهای اجتماعی یک بوستان محلی هستند.

وی ادامه داد: همچنین مردم این محله به دلیل اینکه قرار است، این زمین تبدیل به فضای سبز شود. خانه‌هایشان را با قیمت بالاتری خریداری کرده‌اند؛ بنابراین شهرداری حق ندارد که حقوق شهروندی و ارتفاقی مردم را بفروشد؛ همانطور که حق نداشت، حقوق ارتفاقی مردم ساکن در اطراف برزگراه صدر را بفروشد و این بزرگراه را دو طبقه کند.

حقانی در پایان به یکی از ۱۶ سوالی که در ارتباط با بوستان مادر از شهردار تهران دارد، اشاره کرد و گفت: یکی از این سوالاتم در این مورد است که بوستان مادر به چه کسی و با چه قیمتی فروخته شده و پول آن به کجا واریز شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز