خبرگزاری کار ایران

«عوارض سبز» ابزاری برای کنترل آلودگی هوا

asdasd
کد خبر : ۲۲۳۹۶۱

حفاظت از محیط زیست و کاهش اثرات زیانبار و پیامدهای جانبی منفی فعالیت‌های اقتصادی بر شرایط محیطی زندگی انسان‌ها درچارچوب مفهوم توسعه پایدار، موجب تغییر در نگرش به تخصیص منابع و دستیابی به حداکثر کارایی می‌شود.

توسعه پایدارالگویی جهت استفاده از منابع است که علاوه برحفظ محیط زیست، نیازهای جامعه بشری را نه تنها برای نسل فعلی بلکه برای نسل‌های آینده نیز تامین می‌کند.

به گزارش ایلنا؛ حفاظت از محیط زیست و کاهش اثرات زیانبار و پیامدهای جانبی منفی فعالیت‌های اقتصادی بر شرایط محیطی زندگی انسان‌ها درچارچوب مفهوم توسعه پایدار، موجب تغییر در نگرش به تخصیص منابع و دستیابی به حداکثر کارایی می‌شود.

این امر ابزا‌رهایی نوین و سیاست‌های متناسب با خود را می‌طلبد. محدودیت‌های زیست محیطی در ابعاد اقتصادی و غیراقتصادی ازجمله این ابزار و سیاست‌ها می‌باشند. مالیات یا «عوارض سبز» یکی از وجوه اقتصادی اعمال محدودیت درزمینه آلودگی محیط زیست است.

برهمین اساس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران برآن شد تا «عوارض سبز» را بصورت کتاب - دانش شهر - به همین نام در اختیار مخاطبین و علاقمندان به محیط زیست قرار دهد.

دراین کتاب به مزایای مالیات بر آلاینده‌های محیط زیست پرداخته می‌شود. یکی از مهمترین معضلات تهران ترافیک زیاد و آلودگی هوای ناشی ازآن می‌باشد. مالیات بربنزین که در زمره مالیات‌های سبز طبقه‌بندی می‌شود، یکی از ابزارهایی است که می‌تواند در کنترل و کاهش آلودگی هوا به مدیران شهری کمک کند.

تجارت جهانی متعدد و همراه با موفقیتی نیز در این زمینه موجود است. این درحالی است که در ایران، نرخ مالیات بربنزین و سهم شهرداری‌ها ازآن بسیار پایین است. اخذ مالیات بر بنزین علاوه براینکه می‌تواند در کاهش آلودگی هوا موثرباشد، می‌تواند منابع مالی پایدار و قابل توجهی نیز برای توسعه حمل ونقل عمومی ایجاد کند.

دانش شهر مذکور، مالیات‌های زیست محیطی به لحاظ تئوریک و تجارت جهانی را مورد بررسی قرارداده و وضعیت اخذمالیات بربنزین درایران وسایرکشورها را مورد مقایسه قرارداده است.

لازم به توضیح است؛ علاقمندان به تهیه و دانلود رایگان این کتاب می‌توانند به پرتال مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران مراجعه نمایند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز