خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

استفاده برخی پیمانکاران شهرداری از کودکان کار را رد نمی‌کنم

asdasd
کد خبر : ۲۲۵۰۰۶

من این نکته را قبول می‌کنم و نمی‌خواهم از آن فرار کنم؛ درست است که برخی از آنها لباس فرم دارند، اما این افراد کارمند ما نیستند و از سوی پیمانکار به کار گرفته می‌شوند.

رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران در مورد کودکانی که با یونیفرم شهرداری در سطح شهر به جمع آوری زباله می‌پردازند، گفت: من این مساله را رد نمی‌کنم؛ ممکن است در زمینه تذکر دادن به پیمانکاران برای عدم استفاده از این افراد گاهی سهل‌انگاری کرده باشیم.

«مصطفی فیضی» در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با حادثه فوت مرحوم «علی چراغی» در درگیری با ماموران پیمانکار منتسب به شهرداری تهران گفت: زمانی که کار را به پیمانکار واگذار می‌کنیم همه مسئولیت‌ها بر اساس قانون بر عهده پیمانکار است. البته این توضیح من مانع مسئولیت ما در این زمینه نیست، اما مسولیت مستقیم پیگیری این مساله با سازمان ما نیست.

وی ادامه داد: این اتفاق مانند آن است که شما خانه‌تان را به دست پیمانکار بدهید تا آن را بسازد، اما در این حین کارگری در چاه بیفتد؛ قطعا این اتفاق شما را در این زمینه مسئول نمی‌کند. البته این به معنای بی‌تفاوتی ما به فوت یا ضرب و جرح شهروندان نیست، بلکه این حادثه از نظر قانونی در چارچوب رسیدگی ما نمی‌گنجد. ما با پیمانکار قرارداد بستیم و پیمانکار هم اگر از سوی قانون مقصر شناخته شود، موظف به پاسخگویی در مورد این مساله است.

رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که شهرداری تهران صلاحیت پیمانکاران را از چه طریقی احراز می‌کند، گفت: ما صلاحیت‌های عمومی را از مراجع ذی‌ربط استعلام می‌کنیم و در حوزه‌های فنی نیز رتبه‌ها و سوابق عملکردی پیمانکار را بررسی می‌کنیم.

پیمانکاران اجازه برخورد فیزیکی با دستفروشان را ندارند

فیضی در ارتباط با حد مجاز برخورد پیمانکاران با دست‌فروشان گفت: ما در ارتباط با دستفروشان با شکایات مردمی فراوانی روبرو هستیم و ساماندهی هم به این شکل است که به آن‌ها می‌گوییم در اینجا بساط نکنید و معمولا دستفروشان هم در برابر این حرف مقاومت می‌کنند.

وی ادامه داد: مخاطب این طرح‌ عمدتا قشر آسیب‌پذیر هستند و برخورد با این اقشار معمولا واکنش احساسی مردم را برمی‌انگیزد؛ اما به طور حتم ماموران اجازه برخورد فیزیکی ندارند و اگر چنین اتفاقی رخ دهد ما وظیفه برخورد با آنها را داریم.

رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران گفت: من در مواردی که پیمانکار دچار خطا شده است، از او دفاع نمی‌کنم؛ اما دستفروشی مساله‌ای اجتماعی است و همه دستگاه‌ها در این زمینه مسئولیت دارند و نباید تنها زمانی که اتفاقی رخ می‌دهد، انتقاد کنند و بگویند چرا شهرداری با مردم درگیر شده است.

رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران در مورد پیمانکارانی که برای جمع‌آوری زباله از کودکان کار استفاده می‌کنند، گفت: جمع‌آوری زباله در شهر تهران به پیمانکار واگذار می‌شود و بخش جمع آوری پسماند خشک، نیز بخشی از آن است که بدون هیچ هزینه‌ای ایجاد درآمد می‌کند؛ بنابراین در این حوزه گاهی شاهد انجام اقدامات غیرقانونی هستیم که ارتباطی به پیمانکار شهرداری ندارد.

فیضی توضیح داد: برخی اشخاص، افراد کم سن و سال را اجیر می‌کنند که صبح‌ها زباله‌های خشک را جمع آوری کنند که ما به آنها «کوله‌ای» و یا «کتفی» می‌گوییم، البته ما ضابط اجرایی نیستیم که آنها را جمع‌آوری کنیم.

ممکن است در زمینه تذکر دادن گاهی سهل‌انگاری کرده باشیم

وی در پاسخ به این مساله که برخی از این کودکان دارای یونیفورمی با نشان شهرداری هستند، افزود: من این نکته را قبول می‌کنم و نمی‌خواهم از آن فرار کنم؛ درست است که برخی از آنها لباس فرم دارند، اما این افراد کارمند ما نیستند و از سوی پیمانکار پیمانکاران به کار گرفته می‌شوند.

فیضی تصریح کرد: قطعا در این زمینه وظایفی داریم و باید در مورد آن تذکر دهیم که ممکن است در زمینه تذکر دادن گاهی سهل‌انگاری کرده باشیم.

رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران گفت: امسال شهرداری تهران سیاست تفکیک زباله از مبدا را آغاز کرده که هم می‌تواند در زمینه نظافت شهری موثر باشد و هم بسیاری از این گونه حاشیه‌ها را که به دلیل بی‌سامان بودن مساله جمع آوری زباله، ایجاد شده است، برطرف کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز