خبرگزاری کار ایران

قالیباف در مراسم افتتاحیه مجمع شهرداران آسیایی:

عدم بهره‌گیری از مولفه‌های اقتصادی ریشه مشکلات شهرها است

asdasd
کد خبر : ۲۲۷۶۲۳

جهانی شدن و محلی شدن و همچنین توسعه اقتصادی و فناوری نه تنها نقش شهرها را در فعالیت‌های جهانی افزایش داده، بلکه رقابت را در میان شهرهای مختلف نیز تشدید کرده است.

شهردار تهران با تاکید برضرورت اجرای عدالت اجتماعی و کاهش فاصله طبقاتی در فضاهای شهری گفت: همه ما به ساختن شهری برای زندگی بهتر، امن و برخوردار از لحاظ اقتصادی برای تعالی بشر معتقدیم.

به گزارش ایلنا از تهران سما، محمدباقر قالیباف، صبح امروز طی سخنانی در مراسم افتتاحیه چهارمین دوره مجمع شهرداران آسیایی که در شهر هایکو چین برگزار شد، گفت: لازم است راه حل‌های بومی مبتنی بر مشخصه‌ اقتصادهای ملی و ساختارهای فرهنگی آسیا را بیابیم. بی‌گمان آسیایی که ویژگی‌های فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و مذهبی خود را دارد، می‌تواند راهکارهای خلاقانه بومی متناسب با مختصات فرهنگی خود را برای رونق اقتصادی در شهرها داشته باشد.

وی ضمن ابراز نگرانی و تاثر از خشونت‌هایی که در برخی از شهرهای منطقه به نام دین صورت می‌گیرد، تصریح کرد: امروز شهرهایی که به گواهی تاریخ مهد ادیان الهی بوده‌اند به نام دین آسیب می‌بینند. از این رو امیدوارم کارگروه ‌های ویژه‌ای برای بررسی راهکارهای ایجاد «شهر دوستدار مذهب» با هدف بهره‌گیری از پتانسیل تنوع فرهنگی و مذهبی این قاره کهن در ظرف مکان شهرها برای گسترش صلح پایدار تشکیل شود.

وی با تاکید بر این که در جهان امروز شهرها بار اصلی رقابت‌ های اقتصادی و ژئوپولتیک بازیگران بین‌المللی را بر دوش می‌کشند و از سوی دیگر ظرف شکل‌گیری پیشرفت جامعه بشری هستند، گفت: در روزگاری که رشد اقتصادی بیش از جهت ‌گیری‌های مدیران ملی به تصمیمات مدیران شهری وابسته است و در منطقه‌ای که برخی از کشورها، بیست سال مستمر است که رشد اقتصادی بالایی را تجربه می‌کنند، مدیریت و توسعه کلان‌شهرها مسئولیت سنگینی را بر دوش رهبران این شهرها نهاده است چرا که کلانشهرها مکان اصلی خلاقیت، ارتباطات، نوآوری و موتور محرکه اصلی این تغییر هستند.

قالیباف هدف از این گردهمایی را ارائه دستاوردها و به اشتراک ‌گذاری راه ‌حل ‌ها در مقابل مشکلات مشترک عنوان کرد و گفت: هم اندیشی شهرها فرصتی است که امیدوارم با ایجاد یک شبکه همکاری در راستای توسعه پایدار شهرها، رشد و ارتقا را در جهان رقابتی مدرن به ارمغان بیاورد.

شهردار تهران در ادامه انتقال تجارب و همکاری های گسترده میان شهری در عرصه های فراملی را سبب حفظ و حراست از تمدن جهانی و جلوگیری از چالش های مخرب به ویژه چالش های زیست محیطی در مقیاس جهانی دانست و تاکید کرد که راهبرد توسعه پایدار جهانی از مسیر همکاری‌های میان شهری در «عصرشهرها» می‌تواند راهبرد اصلی پیش روی شهرهای عضو مجمع شهرداران آسیایی ‌باشد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: جهانی شدن و محلی شدن و همچنین توسعه اقتصادی و فناوری نه تنها نقش شهرها را در فعالیت‌های جهانی افزایش داده، بلکه رقابت را در میان شهرهای مختلف نیز تشدید کرده است. از این رو در بستر رقابت جهانی، جمعیت و موقعیت اقتصادی برخی شهرها در حال افزایش است. درحالی‌ که برخی دیگر در حال تحمل رکود اقتصادی یا کاهش جمعیت خود هستند.

شهردار پایتخت با طرح این پرسش که «چرا برخی شهرها با سرعت بیشتری توسعه می‌یابند و پتانسیل بیشتری را نسبت به سایر شهرها آشکار می‌کنند؟» تصریح کرد: این موارد از جمله مسائلی است که با توسعه شهری و همچنین رونق و افول اقتصادی در بستر رقابت جهانی مرتبط است. رشد شاخص‌ های بین‌المللی ارزیابی شهری در آسیا نیز حاکی از پیشرفت شاخص‌های کلیدی اقتصاد شهری در منطقه ما است.

شهردار تهران ادامه داد: بی‌گمان آسیایی که ویژگی‌های فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و مذهبی خود را دارد، می‌تواند راهکارهای خلاقانه بومی متناسب با مختصات فرهنگی خود را برای رونق اقتصادی و ارتقای زندگی شهروندان داشته باشد.

وی تاکید کرد: چالش‌ های رهبران شهری، منطقه به منطقه و شهر به شهر متفاوت است اما معتقدم ماهیت مشکلات و مسائل این منطقه در میان بسیاری از شهرهای عضو با توجه به اشتراکات و ویژگی‌های جغرافیایی و ژئوپولیتیک آنها یکسان است. ما می‌توانیم با بهره‌گیری از دانش و تجارب این منطقه، راهکارها و سیاست‌ های خود را برای حرکت در مسیر «جهانی بهتر» داشته باشیم. البته این سخن به معنای چشم‌پوشی از چارچوب ‌های علمی و عدم بهره‌گیری از آموخته ‌های سایر شهرها نیست بلکه طراحی راه حل‌ ها با رعایت ملاحظات فرهنگی اجتماعی این بخش از جهان اهمیت دارد.

شهردار تهران در ادامه با بیان اینکه همه ما به ساختن شهری برای زندگی بهتر، امن و برخوردار از لحاظ اقتصادی برای تعالی بشر معتقدیم، بر ضرورت یافتن راه حل‌های بومی مبتنی بر مشخصه‌ اقتصادهای ملی و ساختارهای فرهنگی آسیا تاکید کرد.

قالیباف افزود: موفقیت در این عرصه به شناخت فرصت‌ ها، اتکا به امتیازات نسبی موجود و ایجاد امتیازات رقابتی وابسته است که سبب می‌شود شهرها روند جهانی سازی را برای منافع خودشان بهینه ‌تر مدیریت کنند.

وی همچین بر ضرورت اجرای عدالت اجتماعی، عدالت فضایی و کاهش فاصله طبقاتی در فضاهای شهری تاکید کرد و اظهار داشت: مسئله فقر شهری بسیاری از شهرهای عضو را می‌آزارد و مناطق حاشیه ‌ای و فقیر نیز چهره بسیاری از شهرها را تحت تاثیر قرار داده است. مسئله‌ای که گستردگی آن موضوعاتی چون امنیت، آزادی، آموزش، بهداشت و سکونتگاه ‌های حاشیه‌ای را در بر می‌گیرد.

شهردار تهران ادامه داد: شرایط ناپایدار، آسیب‌پذیری و ناتوانی در مقابل آسیب‌ ها شهروندان ما را در معرض مسائل جدی قرار داده است. تا جایی که می توان منشا برخی از خشونت‌ها را در عدم توانمندی توزیع کارآمد جریان سرمایه در شهرها و عدم بهره‌گیری از مولفه‌های اقتصاد شهری در بهبود وضعیت شهرها و کاهش فاصله‌ها دانست.

به گزارش شهرنوشت، محمدباقر قالیباف عدم شناخت دقیق «نظام تولید» شهرهای آسیایی را یکی از کاستی های موجود عنوان کرد و گفت: مجمع شهرداران آسیایی پس از چهار دوره به این بلوغ رسیده است که به مسائل جدی ‌تری از این دست ورود نماید و سیاست‌ های شهری متناسب با ویژگی‌های این منطقه را به ویژه در زمینه‌ های مربوط به محیط زیست و فقر شهری در دستور کار قرار دهد.

وی در ادامه پیشنهاد داد تا راهکار های مقابله با فقر شهری با تاکید بر ارایه راهکار های عملیاتی مختص قاره آسیا مورد بررسی قرار گرفته و در این راستا مواردی همچون ایجاد درآمد های پایدار شهری، اصلاح الگو های قیمت‌گذاری خدمات ‌شهری، آسان سازی دسترسی دولت‌ های محلی به بازار سرمایه و مشارکت بخش خصوصی در دستور کار کمیسیون چالش‌ های مشترک مجمع شهرداران آسیایی قرار گیرد.

شهردار تهران یادآور شد: مدیریت دوران گذار در کلان‌شهرهای آسیایی ناگزیر از بهره‌گیری از پتانسیل وجود تنوع نژادی، تفاوت‌های فرهنگی درون آسیایی به عنوان منبع نوآوری و خلاقیت در بهبود وضعیت شهرهاست. برخی از شهرهای آسیایی نیازمند چارچوب جدید مدیریتی برای واکنش به مشکلات اقتصادی شهرها هستند. چارچوبی که بر اساس استفاده بهینه از ظرفیت‌های فرهنگی با رویکرد کل نگر با تاکید بر بهره‌گیری از ابزارهای اقتصاد و تضمین کننده توسعه فضایی منسجم و بهره‌گیری کارآ از منابع باشد.

به گفته وی طراحی مسیری برای یک اقتصاد پایدار تنها راه پیش‌روی شهرها به شمار می‌رود و این امر موضوعی که دستور کار فردا نیست، بلکه ضرورت امروز است.

شهردار تهران افزود: مدیریت محلی در کلانشهر تهران تجارب ارزنده‌ای در حوزه اقتصاد شهری و بهبود فضای کسب و کار در اختیار دارد که با هدف ارتقای شاخص های کیفیت زندگی صورت گرفته است. ما در سال های گذشته بر اساس رویکرد شهر انسان محور و برقراری عدالت در ابعاد مختلف، تجارب مهمی داشته‌ایم.

قالیباف بهره‌گیری از راهکارهای نوین مدیریت مالی پروژه‌های شهری مانند ایجاد بانک شهر در میان شهرداری‌های ایران و تامین مالی هم‌زمان پروژه‌های عظیم شهری در دوران تحریم جمهوری اسلامی ایران را از جمله مهم ترین این تجارب عنوان کرد و گفت: در این مسیر بزرگراه طبقاتی صدر - نیایش، بزرگراه امام علی(ع) و دریاچه چیتگر با رویکرد گسترش عدالت فضایی در شهر تهران ایجاد شده است و این تجارب می‌تواند در اختیار سایر کلانشهرهای عضو مجمع شهرداران آسیایی قرار گیرد.

وی در ادامه خطاب به شهرداران شهرهای آسیایی گفت: با ایجاد رابطه نزدیک تر با ذی نفعان جامعه محلی و کسب شناخت و درک عمیق‌تر نسبت به جایگاه بسیار حیاتی کلانشهرها در شکل گیری و توسعه پایدار اقتصاد های ملی و جهانی نقش فعال تر و ماندگار ترین را بازی نمایید. این ایفای نقش نیز می‌تواند از طریق تبادل دانش و اطلاعات، تجارب بومی و نیز تسهیل همکاری‌های دو و چند جانبه صورت گیرد تا در ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و تحقق صلح، توسعه و عدالت فراگیر و پایدار موثر باشد.

قالیباف در پایان تصریح کرد: چالش‌های بزرگ، نیروهای بزرگ‌تری را می‌طلبد و اطمینان دارم که ما آسیایی‌ها در سایه انسجام، همگرایی و هم افزایی، به نیروهای فوق العاده سازنده‌ای دست خواهیم یافت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز