خبرگزاری کار ایران

در واکنش به تخریب احتمالی کاخ ورسای ایران؛

میراثفرهنگی برای حفظ بناهای تاریخی تهران به یاری شورا بیاید

asdasd
کد خبر : ۲۳۱۴۸۱

تخریب این ساختمان و ایجاد یک برج تجاری اداری به خاطر منافع فردی درست نیست و تنها نتیجه آن تحمیل بار ترافیکی سنگین به منطقه‌ای است که این ساختمان در آن واقع شده است.

عضو شورای شهر تهران در واکنش به تخریب احتمالی کاخ ورسای ایران گفت: سازمان میراثفرهنگی با ثبت ملی این بنای تاریخی، شورای شهر را در کنار آمدن با مدیریت شهر تهران برای حمایت از آن یاری کند.

محمد حقانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با تاکید بر لزوم حفظ بناهای قدیمی شهر تهران همچون کاخ ورسای ایران گفت: روز گذشته در جلسه علنی شورا به شهردار تهران تذکر داده شد، تا از ساختمان معروف به کاخ ورسای و خانه نصیری حفاظت کند که امیدواریم شهرداری به این تذکر جواب مثبت دهد.

وی با بیان اینکه شورای شهر باید جایگاه نظارتی خود را حفظ کند، افزود: اگر شهرداری به تغییر کاربری این آثار توسط کمیسیون ماده ۵ اشاره کند، باید بررسی شود که دلیل بی‌توجهی به این آثار در زمان تهیه طرح جامع شهر تهران چه بوده است.

وی با بیان اینکه این ساختمان‌ها خاطرات شهر تهران و متعلق به این شهر هستند که از معماری خاصی هم برخوردارند، افزود: در سطح جهانی دولت‌ها خانه‌هایی را که متعلق به افراد معروف بوده و یا از ویژگی‌های خاصی برخوردارند، مورد حمایت قرار می‌دهند.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به ساختمان کاخ ورسای ایران بیان کرد: این ساختمان با داشتن مساحتی برابر با ۱۱ هزار و ۵۰۰ مترمربع و برخورداری از معماری و تزئینات خاص که به سبک کاخ ورسای ساخته شده، متعلق به مردم ایران است. چرا که این ساختمان با پول مردم و به وسیله هنرمندان ایرانی ساخته شده است، همچنین این ساختمان نوعی منبع ملی بوده و نیز بخشی از خاطرات دوران انقلاب را در خود دارد.

حقانی تاکید کرد: تخریب این ساختمان و ایجاد یک برج تجاری اداری به خاطر منافع فردی درست نیست و تنها نتیجه آن تحمیل بار ترافیکی سنگین به منطقه‌ای است که این ساختمان در آن واقع شده است.

سودجویی و فقدان نظارت عامل تخریب ساختمان‌های تاریخی

وی با یادآوری اینکه چنین ساختمان‌هایی در سطح شهر تهران زیاد است، خاطرنشان کرد: هر کدام از این ساختمان‌ها تعریفی از گذشته، هنر و هنرمندان کشور است و خاطراتی را در دل خود دارند.

عضو شورای شهر تهران با انتقاد از کوتاهی سازمان میراثفرهنگی در حمایت از این آثار تصریح کرد: این سازمان می‌تواند با ثبت ملی این آثار، شورای شهر را در کنار آمدن با مدیریت شهر تهران برای حمایت از آنها یاری کند.

حقانی با اشاره طرح تفصیلی شهر تهران تصریح کرد: این طرح پر از اشتباه و در مغایرت با طرح جامع شهر تهران است و این سوال را ایجاد می‌کند که چطور در این طرح به این ساختمان‌ها توجه نشده است، در حالی که باید ساختمان‌ها پلاک به پلاک توسط مشاور دیده می‌شده و جایگاه چنین ساختمان‌هایی را در شهر تعریف می‌کرد، همچنین این سوال پیش می آید که چگونه اعضای کمیسیون ماده ۵ در گذشته با تغییر کاربری این ساختمان‌ها موافقت کرده‌اند؟

وی سودجویی برخی افراد، ناآگاهی و فقدان نظارت دستگاه‌های نظارتی را دلیل ایجاد مشکل برای چنین بناهایی دانست که از قدرت بالایی در جذب گردشگر نیز برخوردارند.

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: مشاورین طرح تفصیلی و طرح جامع شهر تهران، مدیریت شهری، و کمیسیون ماده ۵ در گذشته همگی در حفاظت از این آثار کوتاهی کرده و سبب ایجاد چنین مشکلاتی برای ساختمان‎های نیازمند حفاظت شده‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز