خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

رضازاده نمی‌تواند درانتخابات فدراسیون وزنه‌برداری شرکت کند

asdasd
کد خبر : ۲۳۵۵۰۷

با توجه به رویه‌ای که وزارت ورزش و جوانان و سازمان بازرسی کل کشور پیش از این در پیش گرفته‌اند، به نظر می‌رسد؛ آقای رضازاده نمی‌تواند در انتخابات ریاست فدراسیون وزنه‌برداری شرکت کند.

مدتی است؛ شاهد بروز اختلاف‌نظر میان وزارت ورزش و جوانان و اعضای شورای شهر تهران نسبت به عضویت همزمان در این شورا و هیئت رئیسه فدراسیون‌های ورزشی هستیم و شاید اختلاف‌برانگیزترین مورد، مربوط به حسین رضازاده است که موجب بروز چالش در روزهای اخیر شده است، زیرا او به‌رغم عضویت در شورای اسلامی شهر تهران، قصد شرکت در انتخابات فدراسیون وزنه‌برداری برای تصدی دوباره ریاست این مجموعه را دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ حضور رضازاده در این دو سمت، ظاهرا به حدی مهم بوده که حتی مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران نیز سکوت نکرده و در سخنانی از حضور همزمان او دراین دو سمت دفاع کرده است، این درحالی است که پیش از این نیز از حضور احمد دنیامالی و هادی ساعی در فدراسیون‌های قایقرانی و تکواندو ممانعت به عمل آمده بود.

اختلاف نظرها در مورد حضورهمزمان رضازاده در شورای شهر تهران وفدراسیون وزنه‌برداری در روزهای اخیر تا آنجا بالا گرفته است که وزارت ورزش و جوانان متن نامه‌ای که سال گذشته از طرف سازمان بازرسی کل کشور به این وزارتخانه ارسال شده بود را برملا کرد. این نامه که در پاسخ به سوال وزارت ورزش و جوانان درباره وجاهت قانونی حضور اعضای شورای شهر در انتخابات فدراسیون های ورزشی است، به صراحت مقرر می‌کند: تصدی ریاست و یا عضویت در هیات رییسه فدراسیون های ورزشی توسط اعضای شوراهای اسلامی، ممنوعیت قانونی خواهد داشت.

نظر سازمان بازرسی کشور ملاک است

محمد حقانی عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه ساعی و دنیا مالی مجوز تصدی ریاست فدراسیون‌های قایقرانی وشنا را به دست نیاورده‌اند، به ایلنا می‌گوید: به نظر من دراین زمینه، مغایرتی وجود دارد؛ چرا که در حال حاضر مهدی هاشمی نماینده مجلس شورای اسلامی ریاست فدراسیون تیراندازی را نیز برعهده دارد، در حالی که به اعضای شورای شهر مجوز چنین کاری داده نشده و باید دید که دلیل این مغایرت چیست.

وی همچنین معتقد است: نظر سازمان بازرسی کل کشور، حکم قطعی این قضیه و ملاک عمل است که البته این سازمان نیز عضویت در شورای شهر و ریاست فدراسیون‌ها به طور همزمان را ممنوع اعلام کرده است.

وی با تاکید بر اهمیت تقدم و تاخر قوانین، تصریح کرد: زمانی که قانون شوراها تصویب شده، چنین مسائلی وجود نداشت. در حال حاضر هم به سبب بروز مسئله، سازمان بازرسی کل کشور حکم قضیه را مشخص کرده است.

نمی‌توان قانون را تنها درباره برخی اجرا کرد

علی صابری حقوقدان و عضو شورای شهر تهران هم در خصوص عضویت همزمان رضازاده در شورا و ریاست فدراسیون وزنه برداری، به ایلنا می‌گوید: با توجه به ماده ۲۸ قانون شوراها، ریاست و عضویت در هیئت رئیسه فدراسیون‌ها مشکلی ندارد. همچنین ماده ۱۴قانون شوراها به صراحت مقرر کرده که عضویت در شوراها شغل محسوب نمی‌شود.

وی با بیان اینکه براساس تفسیر من از قوانین موجود عضویت همزمان رضازاده دراین دو نهاد منع قانونی ندارد، می‌گوید: اما با توجه به رویه‌ای که وزارت ورزش و جوانان و بازرسی کل کشور پیش از این در پیش گرفته‌اند، به نظر می‌رسد آقای رضازاده نمی‌تواند در انتخابات ریاست فدراسیون وزنه‌برداری شرکت کند.

صابری با اشاره به ممانعت از حضور آقایان؛ ساعی و دنیامالی؛ در فدراسیون‌های تکواندو و قایقرانی بر این نکته تاکید می‌کند، که قانون برای همه یکسان است و نمی‌توان یک قانون را درباره برخی اجرا کرد و برای برخی لازم‌الاجرا ندانست.

این حقوقدان بر این باور است که طبق رویه وزارت ورزش و جوانان و سازمان بازرسی کل کشور به این نتیجه می‌رسیم که آقای رضازاده در زمان شرکت در انتخابات شوراها به دلیل تصدی ریاست فدراسیون وزنه‌برداری؛ اهلیت قانونی برای عضویت در شورای شهر نداشته و عضویت او در این شورا کان‌لم‌یکن تلقی می‌شود.

وی معتقد است: چنین برداشتی منجر به بی‌اعتباری تمام نظرات و آرای آقای رضازاده در شورای شهر و در نتیجه تضییع حقوق شهروندان می‌شود که چنین مساله‌ای زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست.

عضو شورای شهر تهران از شکایت آقای ساعی به دیوان عدالت اداری نسبت به ممانعت وی از حضور در فدراسیون تکواندو اشاره و می‌افزاید: رای دیوان صادر شده اما هنوز ابلاغ نشده است که چنانچه در این رای شکایت ساعی رد شده باشد، موضع رضازاده تضعیف می‌شود و اگر رای به نفع ساعی باشد، رضازاده نیز می‌تواند از آن استفاده کند.

قوانین باید برای همه یکسان اجرا شود

ابوالفضل قناعتی عضو دیگر شورای شهر نیز در این باره می‌گوید: متاسفانه قوانین دراین زمینه روشن نیست چرا که طبق قوانین، نماینده مجلس و شورای شهر حق عضویت در هیئت رئیسه فدراسیون‌های ورزشی را ندارند در حالی که آقای هاشمی رئیس کمیسیون عمران مجلس ریاست فدراسیون تیراندازی را برعهده دارد که در مغایرت کامل با این قانون است.

وی ادامه می‌دهد: از طرف دیگرزمانی که من کاندید ریاست فدراسیون بدنسازی شدم، بر طبق همین قانون ازاین کارمنع شدم؛ همچنین آقای ساعی نیز نتوانست در انتخابات فدراسیون تکواندو شرکت کند.

قناعتی بر ضرورت شفاف سازی قانون تاکید کرده و خاطرنشان می‌کند: قوانین باید برای همه یکسان اجرا شود و در این مورد رفع ابهام شود و چنانچه ممنوعیت ذکر شده در رای سازمان بازرسی کل کشور قانونی و لازم‌الاجرا است، باید نمایندگان مجلس را نیز شامل شود.

با توجه به اینکه برخی از اعضای شورای شهر بر این باورند که عضویت همزمان در شورا و فدراسیون‌های ورزشی، بلامانع بوده و حسین رضازاده می‌تواند در انتخابات فدراسیون وزنه‌برداری شرکت کند، این سوال به اذهان متبادر می‌شود که چرا در زمان ممانعت از حضور دنیامالی و ساعی در فدراسیون‌های مربوطه، از سوی همین افراد یا دیگر حامیان عضویت همزمان در شورای شهر و فدراسیون‌های ورزشی اعتراضی نشد؟

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز