خبرگزاری کار ایران

قالیباف در جلسه شورای شهر تهران؛

باید جوانان را درگیر هویت محله کنیم

asdasd
کد خبر : ۲۳۶۸۹۱

در قانون اساسی از شورای محلات نام برده شده ولی متاسفانه در قانون مجلس شورای اسلامی که برای شوراها وضع شده توجهی به محلات نشده است و این موضوع باید برطرف شود.

شهردار تهران با بیان اینکه امروز مدیریت محله جز سلسله مراتب مدیریت شهری به شمار می‌آید، گفت: بنده به عنوان شهردار از هیچ کاری در جهت تقویت شورایاری‌ها مضایقه نخواهم کرد. همچنین کارکرد سیاسی را به شورای محلات وارد نکنیم چرا که این اتفاق از ریشه این نهاد مردم‌سالاری دینی را می‌خشکاند.

به گزارش ایلنا؛ محمد باقر قالیباف شهردار تهران با حضور در یکصدو هجدهمین جلسه شورا در جریان برررسی اصلاح موادی از مصوبه تشکیل انجمن های شورایاری شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر برپایی انتخابات شورایاری گفت: امروزه ملاقات‌های متعدد با اقشار متعدد، مدیریت زمان را از ما گرفته است بنابراین باید بتوانیم این وظیفه را در مقیاس محله و توسط مدیریت محله انجام دهیم.

شهردار تهران ادامه داد: در سال ۸۴ که توفیق خدمت در شهرداری را پیدا کردم وقتی برنامه های خود را در همین سالن ارائه می دادم به دو رویکرد اشاره کردم که اساس برنامه ریزی ام برای مدیرت شهر تهران بود. نخست رویکرد به مسائل اجتماعی و فرهنگی و دومین رویکرد محله محوری و محله گرایی که در حوزه مدیریت شهری مد نظر قرار گرفت.

قالیباف افزود: طبیعتا رویکرد محله محوری بدون توجه به شورایاری ها امکان پذیر نبود چرا که عقبه شورای شهر و شهرداری مردم هستند و آنان هستند که باید برای اداره شهرشان ایفای نقش کنند.

وی اضافه کرد: در این راه هم چالش های بسیاری را پیش رو داشتیم از جمله اینکه می گفتند باید لفظ انجمن برای این تشکیلات به کار برده شود و ما چون نفس حضور مردم برایمان مهم بود و همواره حضرت امام و رهبر عظیم الشان انقلاب بر حضور مردم در صحنه و نیز مردم سالاری دینی تاکید داشتند بر این موضوع اصرار داشتیم.

قالیباف تصریح کرد: محله محوری اساس کار شهرداری تهران است و من برای اینکه این موضوع در شهرداری‌های مناطق باب شود حداقل سه نوبت با شورایاران مناطق به صورت حضوری جلسه می گذاشتم تا این امر نهادینه شود در حالی که تا قبل از آن شهرداران مناطق حتی جلسه ای هم با شورایاران برگزار نمی کردند. من اینجا اعلام می کنم که به عنوان شهردار از هیچ کاری در راستای تقویت شورایاری ها مضایقه نخواهم کرد.

شهردار تهران همچنین با اشاره به نبود لوایح حمایتی مجلس شورای اسلامی برای محلات گفت: در قانون اساسی از شورای محلات نام برده شده ولی متاسفانه در قانون مجلس شورای اسلامی که برای شوراها وضع شده توجهی به محلات نشده است و این موضوع باید برطرف شود.

قالیباف افزود: ما مفتخریم که بگوییم در ۱۰ سال گذشته مدیریت محله به عنوان یک ساختار در سلسه مراتب سیستم مدیریت شهری جای گرفته چرا که در مدیریت یکپارچه شهری محله یکی از ارکان مهم به شمار می رود.

وی ادامه داد: ما امروز ۳۷۴ محله داریم که هر محله یک مدیر نیز دارد در حالی که در ابتدا بحثحضور شهردار محله مطرح بود اما ما به دنبال گسترش شهرداری نبودیم و بر لزوم وجود مدیریت محله تاکید داشتیم. امروز ۸۰ درصد محلات ما سرای محله دارند و تا پایان سال نیز هر ۳۷۴ محله ما نیز به سرای محله تجهیز خواهند شد.

قالیباف در ادامه و با ارائه پیشنهاداتی اصلاح آیین نامه تشکیل شوراری ها را خواستار شد و گفت: آیین نامه باید به گونه ای اصلاح شود که افراد واجد شرایط به طور حتم بومی باشند چرا که ما به دنبال هویت بخشی به محلات هستیم نه هویت بخشی به افراد.

قالیباف همچنین عنوان کرد: باید گفت که سطح تحصیلات برای ما نیز از اهمیتی خاص برخوردار است در عین اینکه باید به جوانگرایی هم اهمیت داد اما نه تا آن حد که پخته گرایی را در محله از بین ببریم. من معتقدم باید جوانان را درگیر هویت محله کنیم تا عضویت در شورایاری‌ها.

شهردار تهران خطاب به اعضای شورای شهر گفت: عزیزان هر اقدام ما بار سیاسی دارد اما توجه داشته باشید اگر در مجموعه شهرداری کارکرد سیاسی پیدا کنیم خودمان به دست خودمان سیستم را منهدم کرده ایم. کارکرد سیاسی را به شورای محلات وارد نکنیم چرا که این اتفاق از ریشه این نهاد مردم سالاری دینی را می خشکاند.

قالیباف در پایان یاد آور شد: ما همانطور که انتظار نداریم شورایاران در تصمیمات کلان دخالت کنند باید اجازه بدهیم مدیریت محله را خود انجام دهند تا در افق دراز مدت اداره محله و شهر به دست خود مردم باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز