خبرگزاری کار ایران

عضو شورای شهر تهران مطرح کرد:

فساد مالی در شهرداری تهران / اعضای شورا لیست دارایی‌های خود را ارائه کنند

asdasd
کد خبر : ۲۳۹۷۶۶

مجموعه بزرگ شهرداری تهران با اعتبارات گسترده هزاران میلیاردی که به تنهایی افزون بر چندین وزارتخانه گردش مالی دارد، به‌رغم خدمات فراوانی که در سال‌های اخیر به شهروندان تهرانی ارائه کرده است، همچون سایر دستگاه‌ها از فساد مالی رنج می‌برد.

عضو شورای شهر تهران پیشنهاد کرد؛ برای کشف و مبارزه بی‌امان با پدیده شوم فساد، کمیته مبارزه با فساد در کلان شهر تهران با محوریت شورای شهر و با همکاری دیگر نهادها و دستگاه‌های نظارتی تشکیل شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ ولی‌الله شجاع پوریان در صدو بیست و یکمین جلسه چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور خود ضمن تبریک ایام میلاد فرخنده پیامبر اسلام(ص) و گرامیداشت هفته وحدت بر ضرورت استفاده از این فرصت برای واکاوی و واگویی نیاز مبرم جوامع و مذاهب اسلامی تاکید کرد.

وی گفت: متاسفانه بر خلاف راهبرد اصلی جمهوری اسلامی و تاکید بنیانگذار نظام مبنی بر دوری کردن از هر نوع فعل و قولی که به اختلافات مذهبی دامن بزند در سالهای اخیر در برخی منابر و هیاتهای مذهبی عدول و خروج از این سیاست رسمی به وفور جلوه نموده است و زیانبارتر آنکه رسانه ملی به بازتاب چنین آراء و اقوال تفرقه انگیزانه نیز پرداخته است که امیدوارم مدیریت جدید صداو سیما در زمینه اصلاح رویکرد های و کارکردهای نادرست پیشین این رسانه ملی و فراگیر در همه عرصه همت گمارد.

شجاع پوریان با بیان اینکه آنچه نطق امروز این جانب در پی طرح و تبیین بیشتر آن است پدیده شوم فساد مالی و بازتولید آن است؛ گفت: به رغم تاکیدات چند باره رهبر انقلاب و ناخرسندی شدید ایشان از بی‌حاصلی مبارزه در این عرصه نه تنها رشد این پدیده شوم در کشور کاهش نیافته بلکه هر روزه اخبار تازه‌ای از فساد با ارقام افسانه‌ای و نجومی جامعه ایرانی را مبهوت و شک‌زده می‌کند.

وی ادامه داد: اکنون باید پرسید؛ وظیفه ما اعضای شورای اسلامی شهر تهران در خصوص این پدیده چیست و ما در پیشگاه خداوند، شهیدان و مردمی که وظیفه خطیر نمایندگی را به ما سپرده اند، در زمینه مبارزه با فساد در قلمرو نظارت خود چه کرده‌ایم؟

این عضو شورای شهر تهران با تاکید براینکه مبارزه با پدیده ویرانگر و اعتمادسوز فساد و رانت‌خواری نباید تحت‌الشعاع تقسیم بندی‌های مرسوم سیاسی جناحی و گروهی فرصت رشد یا فراموشی یابد، بیان کرد: اگرچه محتمل است، فردی با ظاهر اصلاح طلبی و یا اصولگرایی و یا وابستگی به جریان‌های مختلف سیاسی به ویژه‌خواری و بده بستانهای فساد آلود روی آورد اما در حقیقت چنین فردی نه باور اصلاح طلبی دارد نه اصولگرایی، بلکه فرصت‌طلب و منفعت‌جو است و برای رسیدن به مطامع دنیوی خود و مصونیت از تعقیب قانونی و قضایی خود را به دیگران آویخته است.

شجاع‌پوریان ادامه داد: خط قرمز همه دلسوزان انقلاب از هر سلیقه و گرایش سیاسی باید مبارزه بی‌امان با فساد مالی و عدم سکوت در برابر دست‌اندازان به بیت المال و حقوق عمومی جامعه باشد.

وی گفت: مجموعه بزرگ شهرداری تهران با اعتبارات گسترده هزاران میلیاردی که به تنهایی افزون بر چندین وزارتخانه گردش مالی دارد، به‌رغم خدمات فراوانی که در سالهای اخیر به شهروندان تهرانی ارائه کرده است، همچون سایر دستگاهها از فساد مالی رنج می برد.

وی تصریح کرد: نحوه واگذاری برخی پروژه‌های عمرانی و زیر مجموعه‌های درآمدزا از جمله سالن‌ها و زمین‌های ورزشی مجموعه‌های فرهنگی سراهای محله و غیره به شخصیتهای حقیقی و حقوقی بدون رعایت تشریفات قانونی و با قیمت های بسیار نازل و فقدان شفافیت کامل در خصوص درآمدها و هزینه‌ها از جمله مواردی است که عملکرد مالی شهرداری تهران را در افکار عمومی با پرسش‌هایی جدی مواجه کرده است.

شجاع‌پوریان پیشنهاد کرد: شورای شهر تهران با تشکیل کارگروه ویژه‌ای به بررسی این موارد پرداخته و ابهامات موجود را روشن نماید.

عضو شورای شهر تهران با تاکید بر سخنان مقام معظم رهبری برای مبارزه با فساد اقتصادی و گزارش‌های دستگاه‌ها و سازمان‌های نظارتی از تخلفات و فساد در زیرمجموعه‌های مدیریت شهری پیشنهاد کرد، برای کشف و مبارزه بی امان با این پدیده شوم کمیته مبارزه با فساد در کلان شهر تهران با محوریت شورای شهر و با همکاری دیگر نهادها و دستگاههای نظارتی تشکیل شود.

وی افزود: این کمیته می‌تواند با فراخوان از کلیه شهروندان تهرانی و از طرق دیگر، اسناد و مدارک دال بر فساد مجموعه‌ها را بررسی کند.

شجاع پوریان اظهار کرد: بررسی مجوزهای ساخت و ساز، فروش تراکم، بررسی تغییر کاربری، بررسی عملکرد کمیسیون ماده ۱۰۰ و دیگر کمیسیون‌های مهم می‌تواند، بخشی از عملکرد این کمیته باشد تا ضمن شناسایی مبادی و مجاری فساد نسبت به اصلاح فرایندها و رفع خلاء های قانونی اقدام شود.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: بررسی گزارش‌های حسابرسی و صورت‌های مالی سازمانها و شرکتها و مجموعه‌های مختلف شهرداری حکایت از وجود ابهامات و اشکالات متعدد در فرآیند حسابرسی و بازرسی فعالیت‌های مالی آنها دارد.

وی معتقد است؛ اگر شورا و شهرداری در پی رفع نگرانی رهبری و مبارزه با فساد و جلوگیری از بی‌انظباطی مالی و ریخت و پاش هستند، باید به دنبال تعریف و استقرار سیستمی کارآمد تر در حوزه حسابرسی و بررسی مالی در شهرداری تهران برآیند.

شجاع پوریان تاکید کرد: من مانند همکار ارجمندم آقای حافظی بر تشکیل فوری دیوان محاسبات شهری تاکید می‌ورزم.

عضو شورای شهر تهران در ادامه خاطرنشان کرد: از جمله مواردی که زمینه‌ساز گسترش تخلفات و فسادمالی و بی‌انظباطی اقتصادی در مجموعه عظیم شهر تهران شده است، فقدان خزانه‌داری کل و واحدی با هدف تمرکز دریافت‌ها و پرداخت‌ها است.

وی ادامه داد: مناطق ۲۲ گانه شهری و سازمانها و موسسات دیگر شهرداری بعضا با سلیقه‌های متفاوت به کسب درآمد می‌پردازند که می‌توان با ایجاد ساز و کار شفاف و ایجاد دستور العملهای اجرایی برای کسب درآمدها و دریافتها و جلوگیری از بروز سوء‌استفاده‌های مالی خزانه داری کل در شهرداری تهران ایجاد کرد.

شجاع پوریان افزود: این خزانه‌داری می تواند با تمرکز همه وجوه و درآمدهای شهر در یک حساب متمرکز هم امکان نظارت و بازرسی بیشتر را فراهم آورد و هم به توزیع عادلانه اعتبارات درمناطق مختلف کمک کند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه نحوه ارتباط و تعامل اعضای شورای شهر با مجموعه مدیریت شهری و شهرداری تهران نیز باید مورد نظارت و ارزیابی قرار گیرد، گفت: لازم است موارد خلاف قانون و دارای شبهه بررسی شود، همچنین باید مکاتبات و مراجعات هر یک از اعضای شورای شهر تهران با مدیریت شهری و مجموعه‌ها و سازمانهای وابسته به شهرداری در چارچوب قانون باشد و اگر انتظارات و دستورات فراقانونی وجود داشت، بررسی و تذکر لازم داده شود.

وی افزود: همچنین درصورت اعطای مزایا و امتیازات خاص از قبیل استخدام‌ها، ‌ واگذاری پروژه‌ها و موسسات و سازمان‌های درآمدزا به هر یک از اعضای شورای شهر و یا وابستگانان آنها مورد بررسی و اگر حقوقی از بیت المال تضییع گردیده است، اعاده شود.

شجاع پوریان با اشاره به اینکه درهمه دنیا ثروت افرادی که مسئولیت مالی دولتی و قانونی دارند شناسایی و ردیابی می‌شود یادآورشد: این ردیابی در قوانین ایران از پیش از انقلاب با قانونی موسوم به از کجا آورده‌ای وجود داشته است که متاسفانه به هر دلیلی تاکنون اجرا نشده است، از این رو دوباره پیشنهاد گذشته خویش را یادآوری می‌نمایم که اعضای شورای شهر تهران داوطلبانه لیست اموال و دارایی های خویش را قبل و بعد از دوره نمایندگی خود ارائه کنند تا اگر افزایشی برخلاف قانون و عرف وجود داشته باشد، رسیدگی شود.

وی افزود: یکی از اصلی‌ترین مولفه‌های بروز فساد اقتصادی در دستگاهها فقدان شفافیت و پنهان‌کاری در انعقاد قراردادها فعالیت‌های مالی و ساز وکارهای کسب درآمدها وهزینه‌ها است و از سوی دیگر یکی از ارکان اساسی جریان مبارزه با فساد و رانت خواری، آزادی گردش اطلاعات و وجود رسانه‌های مستقل و آزاد و پرسشگر است تا با نگاه نقادانه به دستگاههای نظارتی بر امر بررسی دقیق عملکرد مدیران مدد رساند.

وی پیشنهاد کرد: امکان دسترسی رسانه‌ها به اسناد و مدارک مالی در شهرداری فراهم شود و در این راستا ضروری است وضعیت کنونی جلسات شورا که نیمی از آنها بدون حضور خبرنگاران برگزار می‌شود، اصلاح شود تا خبرنگاران و رسانه‌ها بتوانند همانند مدیران شهری و کارشناسان شورا در تمامی جلسات آن حضور داشته باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز