خبرگزاری کار ایران

بخشی از فعالیت‌های زیست محیطی کلانشهرها به شهرداری‌ها واگذار شود

asdasd
کد خبر : ۲۴۷۲۲۰

به واسطه بهره مندی ازظرفیت های مادی و معنوی این آمادگی را دارد که بخشی از اختیارات حاکمیتی سازمان محیط زیست را به عهده گرفته و در جهت حفظ آن قدم بردارد.

در راستای اجرای طرح کمپین آسمان آبی، زمین پاک، نشست تخصصی بررسی چالش های زیست محیطی منطقه ١٨ با حضور فرهاد دبیری، مشاور عالی سازمان محیط زیست، رضا ارجمندی، مدیر گروه برنامه ریزی و مدیریت و نعمت الله خراسانی مدیر گروه تنوع زیستی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات و وحید نوروزی شهردار منطقه برگزار شد.

به گزارش ایلنا؛ وحید نوروزی شهردار منطقه ۱۸ هدف از برگزاری این نشست را ارتقای سطح دانش و نگرش نسبت به محیط زیست دانست و گفت: هر چه رفتارهای صحیح زیست محیطی ما ارتقا یابد، به طبع آن می توانیم به نگهداری بهتر از آن امیدوار باشیم. یکی از مهم ترین راه های اصلاح رفتارها و ایجاد فرهنگ صحیح در این زمینه، افزایش تعامل با مراکز علمی و دانشگاهی است، تعاملی که در منطقه ۱۸ طی چند ماه گذشته به خوبی ایجاد شده و باعثتسریع در اجرای کمی و کیفی فعالیت های زیست محیطی در جنوب غرب پایتخت شده است.

شهردار منطقه ۱۸ در ادامه بحثفعالیت کارخانه های تولید شن و ماسه را مطرح و افزود: در حال حاضر حدود ۴۰۰ هکتار از اراضی بی دفاع شهری در اشغال این کارخانه ها قرار دارد و همین امر به یکی از تهدیدهای جدی محیط زیست شهر تهران تبدیل شده است. ما تمام تلاش مان را بکار برده ایم و توانسته ایم از ورود روزانه هزاران کامیون حامل نخاله به این کارخانه ها جلوگیری کنیم. اما برای اقدام جدی تر به دنبال مراحل قانونی هستیم تا فعالیت این کارخانه ها را برای همیشه به پایان برسانیم.

نوروزی از تعطیلی کارخانه ایرفو به عنوان یکی از دستاوردهای مهم زیست محیطی یک سال اخیر در شهر تهران یاد کرد و اظهار داشت: این کارخانه با قدمتی بیش از ۴۰ سال نقش بسزایی در آلودگی منطقه ای و شهری تهران ایفا می کرد. اما با تعاملی که با مالکان این کارخانه صورت گرفت، بخش مهمی از فعالیت های آلاینده آن به خارج از شهر منتقل شد. این موضوع نشان می دهد که نقش مدیریت شهری در کاهش آلاینده ها، مبارزه با کارخانه ها و صنایع آلاینده و در نهایت حفظ محیط زیست بسیار موثر است.

شهردار منطقه ۱۸ در ادامه از آمادگی این منطقه برای اجرا و حمایت از طرح های پایلوت محیط زیستی خبر داد و خاطرنشان کرد: شهرداری به واسطه بهره مندی ازظرفیت های مادی و معنوی این آمادگی را دارد که بخشی از اختیارات حاکمیتی سازمان محیط زیست را به عهده گرفته و در جهت حفظ آن قدم بردارد. طرح ها می تواند در سطح منطقه ای مطرح شود و اگر موفقیت آمیز بود به کل شهر تهران تعمیم یابد.

وی همچنین در آستانه برگزاری انتخابات چهارم شورایاری های محلی گفت: شورایاری ها یکی از مهم ترین ظرفیت های مدیریت شهری در ارتقای فرهنگ زیست محیطی در سطح مناطق هستند. نگاه ما به شورایاری ها به هیچ وجه سیاسی نیست و مدیریت شهری، اعضای منتخب را بخش مهمی از بازوی مردمی برای تحقق مدیریت جهادی می داند.

فرهاد دبیری، مشاور عالی سازمان محیط زیست در این نشست از فعالیت های محیط زیستی انجام شده در منطقه ۱۸ ابراز رضایت کرد و گفت: فعالیت هایی که در منطقه ۱۸ صورت گرفته نشان می دهد که شهرداری ها توان اجرای بالایی در فعالیت های مرتبط با محیط زیست و حفاظت از آن را دارند. این موضوع در مراکز بالادستی نظیر شورای عالی محیط زیست قابل طرح و بررسی است.

وی برخی از تهدیدهای موجود در منطقه ۱۸ در حوزه محیط زیست را برشمرد و عنوان کرد: وجود کارخانه های متعدد و صنایع و مشاغل آلاینده، حاشیه نشینی و مهاجرت باعثشده تا شرایط در این بخش از شهر شکل پیچیده تری به خود بگیرد. به همین دلیل، اجرای طرح های زیست محیطی در مناطقی نظیر منطقه ۱۸ بسیار مشکل تر از فعالیت در محیط های شهری پایدار است. با این حال، مدیریت این منطقه نشان داده که در پیگیری اموری که به مسائل زیست محیطی مرتبط می شود صاحب عزم جدی است. این موضوع می تواند جایگاه شهرداری را به عنوان یک سازمان غیردولتی و مردمی در جهت پیشبرد اهداف محیط زیستی، به ویژه در کلانشهرها ارتقا دهد.

رضا ارجمندی کارشناس برنامه ریزی مدیریت نیز نقش شهروندان در حفظ محیط زیست را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: درخصوص حقوق مختلف شهروندان همانند بهره مندی از غذای سالم، هوای پاک و محیط زیست سالم باید گفت که این امر جز با ممارست و آموزش شهروندی محقق نمی شود. اگر بخواهیم به توسعه همه جانبه در این بخش برسیم ناچاریم همانند کشورهای توسعه یافته قدم های موثری را در حفظ محیط زیست برداریم. مدیریت شهری نیز می تواند با آموزش دادن شهروندان و اطلاع رسانی بهتر در این امر موثر باشد.

همچنین نعمت الله خراسانی، یکی دیگر از کارشناسان محیط زیست نیز در نشست با بیان اینکه محیط زیست به دو بخش انسانی و طبیعی تقسیم می شود اظهار داشت: حالا وقت آن رسیده که برای ارتقای کیفی، بخشی از فعالیت های سازمان محیط زیست را به شهرداری ها واگذار کنیم. چرا که این سازمان مردم نهاد ظرفیت مناسبی را برای صیانت و حفاظت بهتر از محیط زیست در اختیار دارد و می تواند گره های بسیاری را در این زمینه بگشاید.

شایان ذکر است: کارشناسان و مهمانان ویژه این نشست تخصصی از بوستان های سهند و مادر بازدید کردند در جریان تغییر و تحولات و اقدامات زیست محیطی برای بهبود شرایط روددره کن قرار گرفتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز