خبرگزاری کار ایران

صفوی تاکید کرد:

توسعه صنعت ارگانیک، راهکار سلامت شهر و شهروند

asdasd
کد خبر : ۲۴۸۲۷۵

با وجود اینکه محصولات ارگانیک بخش کوچکی از فروش غذا(حدود یک درصد) را در برگرفته است، اما بازار جهانی این محصولات به سرعت در حال گسترش است.

مدیرعامل میادین میوه و تره بار شهرداری تهران با بیان اینکه حضور بخش خصوصی در برگزاری هرچه بهتر و مناسب‌تر این دوره از جشنواره و نمایشگاه ارگانیک موثر بوده است، گفت: برگزارکننده هفته ارگانیک تهران انجمن ارگانیک ایران است و سازمان مدیریت میادین فقط به عنوان حامی اصلی انجمن قرار دارد.

به گزارش ایلنا، سید احمد صفوی با اشاره به اهمیت کشاورزی ارگانیک اظهار کرد: اصول کشاورزی ارگانیک اصولی جهان شمول است. این اصول برای کلیه برنامه های ارگانیک به منظور توسعه، پیشرفت و هدایت برنامه ها و استانداردها و همچنین هماهنگی های لازم در جهان درنظر گرفته شده و اجرایی می شود. این اصول که شامل اصل سلامت، اصل اکولوژی، اصل انصاف و عدالت و اصل مراقبت است، در کشاورزی ارگانیک در کشور ما هم رعایت می شود تا در نهایت مردم بتوانند محصولاتی طبیعی و سالم در سبد غدایی شان داشته باشند و شرایط زیست محیطی طبیعت هم آسیب نپذیرد.

وی با تاکید بر اینکه این جشنواره فرصتی است تا با تکیه بر اصول ذکر شده در ترویج هرچه بیشتر و اشاعه فرهنگ سازی مصرف این محصولات ضمن آگاهی بخشی به شهروندان و تولیدکنندگان اقدام شود، افزود: از این رو در این جشنواره غرفه آموزشی برای شهروندان دایر شده تا بیشتر با همیت داشتن تغذیه سالم و نیز راه های شناخت محصولات ارگانیک آشنا شوند.

مدیرعامل میادین میوه و تره بار شهرداری تهران با بیان اینکه هفتمین نمایشگاه سالانه ارگانیک امسال با نام عنوان هفته ارگانیک تهران برگزار شده است، گفت: سازمان میادین به عنوان یکی از سازمان های شهرداری تهران در تامین میوه و محصولات کشاورزی در شهر مسوولیت دارد. از آنجایی که شهرداری تهران و شورای شهر هم از دغدغه های شان داشتن تغذیه سالم مردم است، ارائه محصولات ارگانیک بخشی از برنامه ماست. به همین منظور نسبت به معرفی محصولات ارگانیک و جذب این محصولات فعالیت هایی را در دستور کار قرار داده ایم. به طوریکه در برخی از میادین و بازارهای میوه وتره بار در سطح شهر این تولیدات طبیعی را به شهروندان عرضه می کنیم. در همین راستا هم سازمان میادین تاکنون و طی سال های اخیر شش دوره نمایشگاه ارگانیک را در جهت توسعه و ترویج فرهنگ استفاده از محصولات ارگانیک برگزار کرده است.

وی با بیان اینکه این دوره تفاوت هایی را با دوره های گذشته دارد، تصریح کرد: به منظور بهره مندی از ظرفیت انجمن های مردم نهاد و فراهم نمودن زمینه حضور تولیدکنندگان توانسته ایم با تجمیع ظرفیت های سازمان میادین و انجمن ارگانیک هم افزایی را در قالب یک تفاهم نامه برای اجرای نمایشگاه داشته باشیم.

صفوی در خصوص تفاوت های جشنواره ارگانیک امسال با سال های قبل همچنین یادآور شد: به منظور افرایش سطح آگاهی مردم، امسال در حاشیه برگزاری هفته ارگانیک تهران یعنی در طی مدت برگزاری این نمایشگاه، نشست ها و کارگاه های علمی و تخصصی با حضور اساتید برجسته این حوزه برگزار خواهد شد. همچنین در این دوره صرفا محصولات ارگانیک عرضه شده و محصولات سالم یا شناسنامه دار در این نمایشگاه ارائه نمی شود. ضمن اینکه بخشی از غرفه ها هم نشریات مرتبط در این زمینه را ارایه خواهند داد.

وی با بیان اینکه کشاورزی ارگانیک دوستدار محیط زیست است، اظهار کرد: طی تحقیقات دانشمندان در سال های اخیر مشخص شده است که مواد شیمیایی مصنوعی بسیاری از گونه های مفید حشرات را از بین برده و باعثآلودگی های زیست محیطی می شود. از این رو با وجود حرکت قطار زندگی بر روی ریل صنعت، نیاز است تا با توجه به کشاورزی ارگانیک در جهت حفط منابع زیست محیطی و نیز سلامت شهروندان گام های موثری برداشته شود. زیرا محیط زیست یعنی این آب و خاک تنها برای آدم عصر حاضر نیست.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران با پرداختن به استقبال جهانی از محصولات ارگانیک بیان کرد: با وجود اینکه محصولات ارگانیک بخش کوچکی از فروش غذا(حدود یک درصد) را در برگرفته است، اما بازار جهانی این محصولات به سرعت در حال گسترش است. به طوری که انتظار می رود در چند سال آینده ۵ الی ۱۰ درصد از فروش مواد غذایی را در فروشگاه های بزرگ شامل به خود اختصاص دهد. البته تاکید می کنم میزان این رشد در هر کشوری متفاوت است.
صفوی به برخی محصولات ارگانیک اشاره کرد و تصریح کرد: قهوه، چای، میوه و سبزیجات تازه، برنج، ادویه ها، شکر و صدها محصول پرورش یافته ارگانیکی قسمتی از توسعه بازارهای صادرات مواد غذایی کشورها را در برگرفته است. البته مصرف کنندگان محور اصلی چرخه محصولات ارگانیکی را تشکیل می دهند، زیرا آنها اعتقاد دارند که این محصولات خوشمزه تر بوده به علاوه سلامتی را هم برای محیط و هم برای خودشان به دنبال دارد. از این رو اغلب حاضرند هزینه بالاتری را پرداخت کنند چون سلامتی شان برای آنها از اهمیت بیشتری برخوردار است.

مدیرعامل سازمان میادین با پرداختن به قیمت اقلام ارگانیک افزود: از آنجایی که فراهم آوردن زیرساخت های لازم برای کشاورزی ارگانیک و نیز میزان تولیدات اینچنینی موجب می شود، قیمت تولیدات کشاورزی ارگانیک بیشتر از محصولات غیرارگانیک باشد، مصرف کنندگان برای خرید باید هزینه بیشتری بپردازند. این در شرایطی است که نباید فراموش کرد، هزینه کردن برای بیمار نشدن بهتر از هزینه کردن بعد از ابتلا به بیماری برای سلامت شدن است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز