خبرگزاری کار ایران

تعیین منطقه پایلوت طرح‌های زیست محیطی تهران

asdasd
کد خبر : ۲۴۹۵۱۶

در صورت تداوم انجام اقدامات زیست محیطی توسط شهرداری منطقه ۱۸ این منطقه می‌تواند، منطقه پایلوت زیست محیطی شهر تهران شود.

علی محمد شاعری رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران به همراه وحید نوروزی شهردار منطقه ۱۸ و جمعی از مدیران شهری منطقه از پروژه‌ها و اقدامات زیست محیطی جنوب غرب تهران بازدید کردند.

به گزارش ایلنا، رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با تاکید بر عملکرد مثبت منطقه ۱۸در اجرای طرح‌های زیست محیطی طی ۱۰ماه گذشته، گفت: در صورت تداوم انجام اقدامات زیست محیطی توسط شهرداری منطقه ۱۸، این منطقه می‌تواند، منطقه پایلوت زیست محیطی شهر تهران شود.

علی محمد شاعری در جریان بازدید از اقدامات زیست محیطی منطقه ۱۸ بر عملکرد مثبت منطقه در حوزه محیط زیست تاکید کرد و گفت: محیط زیست شهری پایه‌های اصلی توسعه پایدار شهرهاست، لذا حفظ و حراست از محیط زیست شهری در اولویت نخست مدیریت شهری قرار دارد.

شاعری با تاکید بر اینکه توسعه در شهر‌ها باید توسعه‌ای متوازن، هماهنگ و با ارزیابی محیط زیست باشد، تصریح کرد: اگر دیدیم شهری محیط زیست خوبی دارد می‌توانیم نتیجه بگیریم که تعادل و هماهنگی بین اجزای توسعه آن شهر برقرار است لذا اگر می‌خواهیم شهروندانی متعادل داشته باشیم که محرک توسعه باشند باید شادابی و نشاط و سلامت آن‌ها را تامین و تضمین کنیم.

وی با اشاره به اینکه هدف اصلی مدیران شهری بهبود کیفیت زندگی شهروندان است تصریح کرد: اکنون آلودگی هوا، آلودگی صوتی، مدیریت پسماند و کاهش شدید تنوع زیستی از معضلات شهر تهران است و می‌بایست رفتار زیست محیطی شهروندان بهبود پیدا کند این در حالیست که شهرداری به تنهایی قادر به حل معضلات زیست محیطی شهر نیست و باید شهروندان در این عرصه گام برداشته و مشارکت کنند.

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران ادامه داد: شهرداری مناطق باید تاکید ویژه‌ای بر آموزش شهروندی داشته باشند چرا که بدون آموزش نمی‌توان مسائل زیست محیطی را در شهر توسعه داد.

شاعری با تاکید بر اینکه پایش محیط زیست در منطقه ۱۸ به طور جدی در دستور کار قرار گرفته است گفت «تمامی تصمیمات شهری باید بر اساس نتیجه این پایش‌ها اتخاذ شود. اکنون منابع آلاینده بسیاری در منطقه ۱۸ قرار دارند که می‌بایست با شناسایی منابع آلاینده و همکاری دستگاهای اجرایی در جهت ساماندهی و رفع آلایندگی واحد‌های آلاینده اقدام شود.

شاعری به آلودگی هوای شهر تهران اشاره کرد و گفت: تا کنون شهر تهران درسال جاری ۱۰۰ روز هوای آلوده داشته و این در حالی است که استاندارد WHO یک روز ناسالم را مجاز می‌داند.

احداثنخستین بوستان زیست محیطی پایتخت درجنوب غرب تهران

در جریان بازدید و پایش نیم روزه منطقه ۱۸ مقرر شد با توجه به ظرفیت انجام پروژه‌های زیست محیطی در این منطقه، با تامین اعتبار از سوی ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران نخستین بوستان محیط زیست پایتخت طی سال اینده در منطقه ۱۸ احداثشود که در ساخت این بوستان تمامی ملاحضات زیست محیطی اعم از انتخاب گونه‌های گیاهی، استفاده از انرژی‌های نو، آبیاری صحیح، ایجاد فضاهای آموزشی و استفاده از المان‌های سازگار با محیط زیست لحاظ شود.

جمع‌آوری آب‌های سطحی طی سه ماه آینده

وحید نوروزی، شهردار منطقه ۱۸ نیز در ادامه با اشاره به اقدامات زیست محیطی انجام شده در سطح منطقه طی یکسال گذشته تصریح کرد: در یک سال اخیر با شناسایی منابع آلاینده منطقه و جمع اوری واحدهای آلاینده، افزایش سرانه فضای سبز، گامی موثر در جهت کاهش آلاینده‌های زیست محیطی برداشته‌ایم بطور مثال سال گذشته همزمان با هفته هوای پاک کارخانه ریخته‌گری ایرفو با قدمتی بالغ بر ۵۰ سال و درقلب بافت مسکونی فعالیت می‌کرد به خارج از شهر منتقل شد.

وی در ادامه به آلایندگی معادن شن و ماسه موجود در بافت مسکونی محله خلیج فارس اشاره کرد و گفت: طی ۶ ماه اخیر تخلیه نخاله ساختمانی در این معادن ممنوع شده و با هماهنگی دستگاههای اجرایی تا پایان سالجاری پرونده فعالیت غیر قانونی و برداشت شن وماسه از این معادن یکبار برای همیشه تعطیل خواهد شد.

شهردار منطقه ۱۸حذف پسماندهای صنعتی شرکت‌های تولیدکننده لبنی در سطح منطقه را یکی دیگر از اقدامات مهم زیست محیطی یک سال اخیر دانست و اظهار داشت: ساکنان ۴ محله که در مجاورت شرکت‌های لبنی زندگی می‌کردند چند دهه از بوی متعفن این پسماند‌ها ناراضی بودند. علاوه بر اینکه با رهاسازی پسماند‌ها به بیرون از کارخانه، عملا وارد سفره‌های آب زیرزمینی می‌شد و تبعات زیست محیطی بسیار وخیمی را به همراه داشت. جلسات متعددی با مدیران این کارخانه‌ها برگزار کردیم و در ‌‌‌نهایت با پر کردن کانال‌های فاضلاب و پایش مستمر آن توانستیم این معضل زیست محیطی قدیمی شهر تهران را حل کنیم.

نوروزی با تاکید براینکه تمامی اقدامات عمرانی در منطقه ۱۸ پیوست زیست محیطی دارند گفت: تا سه چهار ماه آینده نیز تمامی آبهای سطحی در محور آزادگان جمع آوری و ساماندهی می‌شود.

شناسایی ۷۶ منبع آلاینده ثابت در منطقه ۱۸

وی خاطر نشان کرد: به صورت ویژه، ۷۶ منبع آلاینده ثابت در منطقه ۱۸ شناسایی و ساماندهی آن‌ها در دستور کار قرار گرفت.

نوروزی به وجود یک دامداری در دل بافت مسکونی منطقه ۱۸ اشاره کرد و گفت: حدود ۲۵۰۰ راس گاو در این واحد دامداری نگهداری می‌شود که مشکلات عدیده‌ای برای شهروندان ایجاد کرده است با هماهنگی‌های به عمل امده مراحل انتقال و جابه جایی این واحد آغاز شده و حداکثر طی ۴ ماه آینده این دامداری تعطیل و منتقل می‌شود.

نوروزی در ادامه تصریح کرد: یکی از شاخص‌ترین اقدامات زیست محیطی که در منطقه ۱۸ تا پایان سال انجام خواهد شد موضوع اجرای ادامه خط ۱۰بی آرتی درمنطقه است، این خط که از حصارک و دانشگاه علوم تحقیقات آغاز شده و به پایانه آزادی ختم می‌شد تا پایان سال به پایانه آزادگان رسیده و خط ۱۰ بی‌آر تی به نخستین ایستگاه خط سه مترو متصل خواهدشد.

وی به اجرای موفق طرح آسمان آبی و زمین پاک در سطح منطقه ۱۸ اشاره کرد و گفت: برای نیل به این هدف، تمام برنامه‌ها، طرح‌ها و پروژه‌های جدید مدیریت شهری در این منطقه با اولویت قرار دادن طرح آسمان آبی و زمین پاک اجرا می‌شود.

به گفته نوروزی این پروژه با در نظر گرفتن هدف‌های کمپین آسمان آبی در سطح منطقه ۱۸ اجرایی می‌شود که با افتتاح این خط بی‌آرتی تا پایان سال جاری، روزانه ده‌ها هزار شهروند منطقه به جای خودروهای شخصی می‌توانند از وسایل نقلیه عمومی و پاک استفاده کنند و همین امر تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا خواهد داشت.

تحقق شعار آسمان آبی –زمین پاک با افزایش تناژ تفکیک زباله

شهردارمنطقه ۱۸از موفقیت طرح مدیریت پسماند و تفکیک زباله‌تر و خشک در مبدا با هدف عملی شدن طرح آسمان آبی و زمین پاک در این منطقه خبر داد و گفت: روزانه ۴۲تن زباله ازسطح خیابان‌های منطقه ۱۸جمع آوری می‌شود. ما با برگزاری کارگاه‌های آموزشی در سرای محلات و مدارس و ترویج اهداف کمپین آسمان آبی، زمین پاک توانسته‌ایم میزان تولید زباله خشک در منطقه را ۳۵ درصد افزایش دهیم.

نوروزی از واگذاری قطعه زمینی ۴ هکتاری به سازمان پسماند خبر داد و گفت: این زمین در تقاطع اتوبان تهران _ ساوه و آزادگان قرار دارد و در صورتی که ساخت آن توسط سازمان پسماند آغاز شود این محل می‌تواند به مرکزی برای تعیین تکلیف پسماندهای جنوبغرب تهران تبدیل شود.

نوروزی اجرای طرح خط سفید را یکی از مهم‌ترین اولویت‌های پیش روی مدیریت شهری در منطقه ۱۸ خواند و خاطرنشان کرد: هم اکنون طرح خط سفید در سه محور اصلی منطقه در حال اجرا است. علاوه بر اینکه در همین زمینه، طرح ویژه‌ای برای بزرگراه آزادگان در نظر گرفته شده تا ایمنی این معبر مهم شهری افزایش یابد.

بنا بر این گزارش در پایان بازدید و پایش نیم روزه از فعالیت‌های زیست محیطی، شاخص عملکرد زیست محیطی ۱۰ ماهه منطقه ۱۸، حائز رتبه عالی در میان ۲۲ منظقه شهرداری تهران گردید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز