خبرگزاری کار ایران

حقانی در گفت‌وگو با ایلنا اعلام کرد:

شکل‌گیری تشکیلات محلی برای نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها

asdasd
کد خبر : ۲۴۹۸۰۱

اگرچه نهاد نظارتی بر انتخابات شورایاری‌ها؛ شورای شهر است، اما نظارت بر این انتخابات باید به گونه‌ای باشد که افراد محلی نیز نظارت بر اجرای کار داشته باشند.

عضو شورای شهر تهران از شکل‌گیری تشکیلات محلی برای نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها خبر داد.

محمد حقانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به انتخابات شورایاری‌ها گفت: ما اعتقادی به فرمایشی‌بودن شورایاری‌ها نداشته و نباید تصمیم‌گیری‌ها در این نهاد از بالا به پایین باشد، بلکه تصمیم‌گیری، نظارت و اجرا در این نهاد باید در سطوح محلی انجام شود.

وی تاکید کرد: شورایاری‌ها نهادی اجتماعی و خدماتی است که به هیچ وجه نباید سیاسی شود.

حقانی با اشاره به اینکه بنا بود؛ تعدادی از نمایندگان مجلس نیز در نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها دخیل باشند، اظهار کرد: خوشبختانه این مساله حل شد و هیات نظارتی ۹ نفره از اعضای شورای شهر تشکیل شد تا نظارت بر انتخابات را شورای شهر بر عهده گرفته و شائبه سیاسی شدن شورایاری‌ها از بین برود.

وی با تاکید بر ضرورت حفظ جایگاه شورایاری‌ها به عنوان نهادی محلی، اجتماعی و غیرسیاسی خاطرنشان کرد: بهتر است؛ نظارت بر انتخابات این نهاد به صورت محلی انجام شود و علیرغم آنکه هیات نظارت مشخص شده است، اما معتقدیم که نظارت بر این انتخابات نباید از بالا به پایین باشد.

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: به اعتقاد ما این نظارت باید به صورت هم سطح یا از پایین و توسط مردم محلات انجام شود، یعنی هیات امنای مدارس، شورای حل اختلاف، کلانتری محل یا دو نفر با معرفی امام جماعت محله و در کل نهادهای تشکیل شده در سطح محلات نیروهایی را برای نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها انتخاب کنند.

حقانی تصریح کرد: در حال حاضر براساس تصمیم‌گیری‌های انجام شده نظارت بر انتخابات برعهده شورای شهر است و به نظر من افراد محلی نیز می‌توانند، در امر نظارت با شورای شهر همکاری کنند.

وی با بیان اینکه در خصوص زمان نام‌نویسی و تاریخ برگزاری انتخابات ابهاماتی وجود دارد، اظهار کرد: هنوز مردم آگاهی لازم را نسبت به تاریخ برگزاری انتخابات پیدا نکرده و باید تاریخ نام‌نویسی و برگزاری انتخابات به تعویق افتد تا نهادهای محلی نظارتی در محلات شکل گرفته و نظارت در محلات نیز انجام شود.

حقانی تصریح کرد: اعتقادی به فرمایشی بودن شورایاری‌ها ندارم و نباید تصمیم‌گیری‌ها در این نهاد از بالا به پایین باشد، بلکه تصمیم‌گیری، نظارت و اجرا در این نهاد باید در سطوح محلی انجام شود.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه به تازگی وزارت کشور اظهار امیدواری کرده که برگزاری انتخابات توسط فرمانداری صورت گیرد، گفت: اگر این اتفاق رخ دهد؛ این امیدواری به وجود می‌آید که در آینده نزدیک قانونی برای انتخابات شورایاری‌ها نیز تدوین شود.

وی تاکید کرد: ما در صحن شورای شهر تصویب کردیم که نظارت بر انتخابات برعهده شورا و برگزاری آن در صورت عدم آمادگی فرمانداری برعهده شهرداری تهران باشد، چرا که شهرداری نزدیک‌ترین نهاد به شورای شهر و از مجموعه مدیریت شهری است.

حقانی خاطرنشان کرد: نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها باید به گونه‌ای باشد که افراد محلی نیز نظارت بر اجرای کار داشته باشند.

عضو شورای شهر تهران در خصوص اظهارات اخیر فرمانداری مبنی بر به تعویق به افتادن انتخابات شورایاری‌ها بیان کرد: نظر من نیز در به تعویق افتادن انتخابات است تا برخی ابهامات برطرف شده و تشکیلات ضروری در محلات شکل بگیرد که در این راستا پیشنهاد دادیم؛ انتخابات در اردیبهشت ماه و در روز شورا‌ها برگزار شود.

حقانی با تاکید بر اینکه شورایاری‌ها نهادی غیرسیاسی است که می‌تواند شورای شهر را در سطح محلات تقویت کند، خاطرنشان کرد: نباید اجازه داد؛ برای این نهاد از بالا تصمیم‌گیری شود، بلکه باید تصمیم‌گیری‌ها در چارچوب معین و مطابق با قوانین کشور در دل خود محلات انجام شود، چرا که شورایاری نیاز زیادی به تشکیلات بالادستی ندارد و باید به صورت کدخدامنشانه مسائل خود را بررسی کند.

عضو شورای شهر تهران همچنین در مورد تعامل شورای شهر و وزارت کشور برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها تاکید کرد: تعامل شورای شهر با وزارت کشور تعامل خوبی بوده و نظر‌ها به هم نزدیک است و امیدواریم که همکاری برای تشکیل هرچه زود‌تر این نهاد اجتماعی ادامه یابد.

وی با اشاره به اینکه افرادی را که قصد سیاسی‌کردن انتخابات شورایاری‌ها را داشتند، موفق نمی‌دانم، افزود: ما اعتقاد داریم که شورایاری‌ها باید به دست مردم باشد و نباید در این باره به صورت دستوری عمل شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز