خبرگزاری کار ایران

۶میلیارد دلار حجم، روابط تجاری میان ایران و عراق

asdasd
کد خبر : ۲۰۱۰۷۰

دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به میزان تعاملات اقتصادی دو کشور گفت: در سال گذشته حجم روابط تجاری میان دو کشور ایران و عراق در حوزه کالاهای غیر نفتی به رقم ۶ میلیارد دلار رسیده است.

سنجابی با اعلام همکاریهای تجاری دو کشور در بخش‌های ترانزیت، خدمات فنی و مهندسی، فروش گاز و صادرات برق در نظر بگیریم گفت: با احتساب این موارد، حجم روابط تجاری میان دو کشور بالغ بر ۱۲ میلیارد دلار خواهد شد.

به گزارش ایلنا، با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود افزایش این رقم تا سه برابر دور از انتظار نیست.

دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به سبد کالاهای صادراتی ایران به عراق گفت: چند نوع از کالاها جزو پر صادرات ترین‌ها به عراق است. سیمان یکی از این کالاها است که در ۸ ماه نخست سال گذشته نزدیک به ۱ میلیارد دلار سیمان از ایران به عراق صادر شده است.

وی افزود: دومین قلم کالاهای صادراتی ایران به بازار عراق کاشی و سرامیک است که عدد ۴۵۰ میلیون دلاری را برای ما در بازار عراق به خود اختصاص داده است.

سنجابی همچنین گفت: لبنیات بازار ۶۰۰ میلیون دلاری را برای ایران در عراق بوجود آورده است، ضمن آنکه سایر مصالح ساختمانی نیز از جمله کالاهای پر صادرات به ایران است.

دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق افزود: صیفی جات آب معدنی و انواع نوشیدنی‌ها، گندم و برنج جزو عمده‌ترین کالاهای صادراتی از ایران به عراق است.

وی همچنین گفت: منطقه اقلیم کردستان سهم بیشتری را در صادرات کالاهای ایرانی به خود اختصاصی داده است ضمن اینکه مقررات دست و پاگیر واردات کالا در مرزهای شمالی عراق به مراتب کمتر از مرزهای جنوبی این کشور است.

سنجابی گفت: متخصصان فنی و مهندسی ایران تاکنون به فناوری سهامی نوینی دست یافته اند و قادرند استعدادها، خلاقیت‌ها و توانمندی‌های خود رادر زمینه رقابت بین المللی عرضه نمایند.

وی افزود: وجود و احداث۵ میلیارد دلار پروژه توسط مهندسین ایرانی در عراق موید این مطلب است.

سنجابی گفت: بخش خصوصی ایران به دنبال استحکام زیر ساخت‌های اقتصادی در عراق است.

وی با اشاره به کاستی‌هایی در بخش‌های مراودات بانکی، گمرکی و استاندارد در تبادلات تجاری دو کشور گفت: در صورت بر طرف شدن آنها رشد مراودات اقتصادی دو کشور دو برابر خواهد شد.

گفتنی است قابلیت‌های مرز بین‌المللی باشماخ در اقلیم کردستان عراق در افزایش مبادلات بازرگانی فیمابین جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان محرز است اما یکی از مشکلات موجود فی‌مابین روابط عدم مجوز به کامیون‌های ایرانی جهت حملم مستقیم کالا از ایران به اقلیم کردستان است. همچنین تأخیر در صدور مجوز ترخیص کالا و خدمات در مرز باشماخ از دیگر مشکلات موجود است.

در ادامه این نشست عنوان گردید هیأت وزیران عراق عدم الزام ارائه گواهی انطباق(coc) برای واردات کالا به عراق را به صورت موقت تصویب کرده است و این اقدام در جهت تسهیل و افزایش واردات از ایران است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز