خبرگزاری کار ایران

گزارش اختصاصی ایلنا از وضعیت تولید محصولات کشاورزی در تهران؛

خاک‌های مزارع جنوب تهران هم آلوده است / آلودگی محصولات کشاورزی در کلان شهر‌ها

asdasd
کد خبر : ۲۰۲۶۵۸

در حال حاضر موضوع آلودگی آب‌ها نیست بلکه موضوع مورد بحثاشباع آلودگی‌ها در خاک مزارع است، متاسفانه حتی اگر پاک‌ترین آب برای آبیاری زمین‌های کشاورزی جنوب تهران استفاده شود باز هم محصولاتی که برداشت می‌شود آلوده است، اکثر شهرهای بزرگ و صنعتی بدلیل فقدان سیستم اصولی برای جمع آوری فاضلاب شهری با آلودگی در حاشیه شهر مواجه هستند چون آلودگی به مزارع پایین دست کشیده شده است و بنابر این حوضچه‌هایی که در این مزارع شکل می‌گیرد نیز آلوده است.

با توجه به مشکلات بسیاری که در بخش کشاورزی برای تامین آب سالم برای آبیاری مزارع کشاورزی وجود دارد کشور نیازمند مدیریت بحران کشاورزی در حاشیه شهرهای بزرگ است در غیر این صورت مصرف ادامه دار محصولات کشاورزی که طی سالیان متمادی با آبهای آلوده آبیاری شده است و در این نقاط کاشت وبرداشت می‌شود، بیش از پیش مشکلاتی را از لحاظ بهداشتی برای مصرف کنندگان به وجود خواهد آورد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسئولان نه تنها این معضل و مشکل را انکار نمی‌کنند بلکه خبر از پاکسازی بخش‌هایی از مزارع جنوب تهران با آبیاری توسط فاضلاب می‌دهند؛ اما نکته اصلی این است که با توجه به پاکسازی بخش کوچکی از مزارع جنوب تهران از فاضلاب شهر تهران، سالهاست که این مزارع با آب آلوده آبیاری شده است که این آلودگی به جان خاک نفوذ کرده است.

آبیاری ۵۰۰ هکتار از مزارع جنوب تهران با آب آلوده

میرکی پژوهشگر حوزه کشاورزی در رابطه با آلودگی خاک‌های جنوب شهر تهران به ایلنا می‌گوید: نزدیک به ۵۰۰ هکتار از اراضی جنوب تهران با فاضلاب خام مورد آبیاری قرار گرفته است وحدود چهار هکتار از زمین‌های مذکور به صورت غیر مستقیم با آبهای آلوده آبیاری شده است.

آبیاری با فاضلاب تنها مختص شهر تهران نیست

آلودگی آبهایی که در بخش کشاورزی در مزارع مورد استفاده قرار می‌گیرد تنها مختص مزارع جنوب تهران نیست؛ بلکه این آلودگی در کلان شهرهای دیگر نیز وجود دارد که از دلایل آن می‌توان به فقدان سیستم اصولی برای جمع آوری فاضلاب در این کلان شهر‌ها اشاره کرد.

میرکی، آلودگی زمین‌های کشاورزی در دیگر نقاط کشور را تایید می‌کند و می‌افزاید: تحقیقات بسیاری را در زمینه آلودگی مزارع انجام داده ایم در حال حاضر موضوع آلودگی آب‌ها نیست بلکه موضوع مورد بحث" اشباع " آلودگی‌ها در خاک مزارع است، متاسفانه حتی اگر پاک‌ترین آب برای آبیاری زمین‌های کشاورزی جنوب تهران استفاده شود باز هم محصولاتی که برداشت می‌شود آلوده است، اکثر شهرهای بزرگ و صنعتی بدلیل فقدان سیستم اصولی برای جمع آوری فاضلاب شهری با آلودگی در حاشیه شهر مواجه هستند چون آلودگی به مزارع پایین دست کشیده شده است و بنابر این حوضچه‌هایی که در این مزارع شکل می‌گیرد نیز آلوده است.

آلودگی خاک مناطقی که با فاضلاب آبیاری شده است

متاسفانه آبیاری زمین‌های کشاورزی با فاضلاب صدمه‌ای جبران ناپذیر به خاک این مناطق وارد کرده است آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب شهری طی سال‌ها موجب شده است که خاک این منطقه آلوده شود؛ یعنی این آلودگی جزئی از خاک شده است بنابر این محصولات اساسی که در این مزارع کشت می‌شود چه با آب سالم و چه با آب ناسالم آبیاری شده باشد باز هم آلوده است.

میرکی در این رابطه نیز می‌گوید: موضوع مورد بحثتنها برنج نیست بلکه در این مناطق کشت جو و یونجه مورد نیاز دام نیز صورت گرفته است. مهم‌ترین محصولاتی که در منطقه جنوب تهران کشت می‌شود سزیجات است که خاصیت تازه خوری دارد، در گیاهان جذب عناصر سنگین سمی بالا است به طوری که در مطالعاتی که صورت گرفته است آلودگی در برخی گیاهان از جمله تربچه و پیازچه ۱۸ برابر استاندارداست.

حجم آلودگی در نقاط جنوبی شهر تهران و شهرهای بزرگ صنعتی بسیار بالا است شاید تنها راه حل مبارزه با آلودگی و جلوگیری از نابودی بیشتر بخش کشاورزی تعویض خاک آلوده در این نقاط است. با این همه اگر خاک این مناطق تعویض نشود ممکن است به تعطیلی مزارع کشاورزی و یا تغییر کشت محصولات از خوراکی به غیر خوراکی منجر شودو بنابراین بهتراست اقدامات اساسی در این خصوص در دستور کار قرار گیرد.

خبرنگار: یاسمن خالقیان

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز