خبرگزاری کار ایران

ایران و چک با گام های بخش خصوصی به هم نزدیک تر می شوند:

دیدار معاون وزیر امور خارجه جمهوری چک با رئیس اتاق بازرگانی ایران

asdasd
کد خبر : ۲۰۴۹۸۱

دولت ایران فصل تازه ای را در روابط بین الملل با سایر کشورها در نظر گرفته و تاکید بر افزایش تعاملات با اقتصاد جهانی دارد. دولت مصمم است موانع تعامل با کشورها را بردارد و بستر همکاری ها را فراهم نماید و به بخش خصوصی توصیه شده است که نقش مهم و فعالانه ای را در این زمینه ایفا نماید.

در دیدار معاون وزیر امور خارجه جمهوری چک با رئیس اتاق ایران که روز دوشنبه ۲۴ شهریور ماه سال جاری در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، توسعه همکاری های سیاسی، اقتصادی و احیای روابط گذشته مورد تاکید طرفین قرار گرفت.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی اتاق ایران، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به اعزام هیات بلندپایه تجاری چک به ایران بعنوان نشانه اشتیاق این کشور برای گسترش روابط بین دو کشور، اظهار داشت: چک با ثبات ترین کشور اروپای شرقی است و روند رشد اقتصادی در آن کشور طبیعی است و آینده روشنی خواهد داشت چون یکی از کشورهای موفقی است که بخش خصوصی را توسعه داده و دارای تجارت آزاد است.

شافعی با بیان اینکه علی رغم سابقه طولانی روابط بین دو کشور، حجم مبادلات تجاری پایین است و سیر نزولی دارد، ادامه داد: دولت ایران فصل تازه ای را در روابط بین الملل با سایر کشورها در نظر گرفته و تاکید بر افزایش تعاملات با اقتصاد جهانی دارد. دولت مصمم است موانع تعامل با کشورها را بردارد و بستر همکاری ها را فراهم نماید و به بخش خصوصی توصیه شده است که نقش مهم و فعالانه ای را در این زمینه ایفا نماید.

رئیس اتاق ایران افزود: کشور چک با توجه به قوانین سیاسی و اقتصاد آزادی که دارد از اهمیت بسزایی برای ایران برخوردار است، چون از طریق چک می توانیم با دیگر کشورهای اروپای شرقی ارتباط گسترده تری بر قرار کنیم. همچنین اقتصاد بزرگ ایران هم در منطقه تاثیر گذار است و چک می تواند از طریق ایران به بازار منطقه ورود پیدا کند.

شافعی با اشاره به بازار ۸۰ میلیونی ایران که بر بازار ۳۰۰ میلیونی منطقه نیز تاثیر گذار است، گفت: علاوه بر بازار ایران می توانیم در روابط چند جانبه با دیگر کشورهای همسایه و مشترک المنافع همکاری داشته باشیم.

رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران با اشاره به تنوع زمینه های اقتصادی اعلام کرد: در زمینه صنایع کوچک و کشاورزی می توانیم همکاری های خوبی داشته باشیم و اعزام هیات چک به ایران می تواند آغاز کننده فصل جدیدی در روابط بین دو کشور باشد. اتاق ایران آماده اعزام و پذیرش هیات های مختلف تجاری می باشد.

شافعی همچنین گفت: دولت ها مسیر را برای تجارت هموار می کنند و اتاق های بازرگانی مسیر تجارت را بصورت فعالانه طی می کنند و از آنجا که توسعه روابط اقتصادی، روابط سیاسی را پایدار می کند، باید سعی کنیم بر پایداری روابط سیاسی با توسعه تجارت کمک کنیم. ایران علی رغم تمام مشکلات و موانع؛ زنده، پویا و اقتصاد جاری و امنی دارد و امیدوارم که آینده خوبی برای روابط اقتصادی دو کشور فراهم شود.

در ادامه این دیدار، مارتین تلاپا معاون وزیر خارجه چک با اعلام خشنودی از برگزاری نشست تجاری هیات چک با تجار ایرانی گفت: تبادل هیات های تجاری نشانه خوبی برای افزایش همکاری های اقتصادی بین دو کشور است و باعثارتقای روابط به سطح بالاتری می باشد.

او با اشاره به روابط سیاسی بین دو کشور اظهار امیدواری کرد: با امضای سند همکاری در بحثمالیات مضاعف توسط وزیر صنعت دو کشور، روابط ایران و چک بهبود یابد.

معاون وزیر خارجه چک با بیان اینکه در گذشته روابط و پتانسیل های خوبی برای همکاری با یکدیگر داشته ایم، گفت: با وجود موانع روابط تجاری خیلی پایین است و یکی از راه های افزایش همکاری این است که صادرات به کشورهای ثالثداشته باشیم ودو کشور در منافع و سود یکدیگر سهیم شوند چون تجارت یک جاده دو طرفه است.

او ادامه داد: انرژی، امور زیرساختی، نساجی، صنایع، گردشگری، پروژه های سرمایه گذاری زمینه های مختلف همکاری اقتصادی بین دو کشور هستند.

گفتنی است در این دیدار نخست وزیر سابق چک، کاردار و رئیس بخش بازرگانی سفارت چک و همچنین کارشناس میز ایران و خلیج فارس در وزارت خارجه این کشور، هیات را همراهی می کردند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز